Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Publicystyka 28 czerwca 2020, 11:31

autor: DM

Strzelam i jeżdżę – wirtualnie i w realu. Później o tym piszę – krytycznie lub z zachwytem.

11 gier z ważnym przekazem, którego mogliście nawet nie zauważyć

Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że gry gwarantują nam głównie beztroską rozgrywkę. Są jednak tytuły, które pod płaszczykiem zwykłej „gierki” przemycają poważne myśli, ciekawy przekaz i refleksję.

Wolna wola - BioShock

Gracze to dziwne istoty. Z jednej strony lubią, gdy rozgrywka ma jakiś cel, oczekują otrzymania konkretnych zadań do wykonania, ale z drugiej nie znoszą, gdy gra „prowadzi ich za rączkę”, nie zostawia im nic do własnej interpretacji i odkrycia. Dobrze wiedzieli o tym twórcy pierwszej części BioShocka, którzy połączyli obie kwestie w postaci podchwytliwego tekstu: „Czy byłbyś łaskaw…” (Would you kindly).

Przez całą rozgrywkę mamy wrażenie, że po prostu popychamy naprzód fabułę, tak jak w każdej innej podobnej grze. Na końcu okazuje się jednak, że cały czas ze ślepym posłuszeństwem wypełnialiśmy czyjeś rozkazy, zupełnie jak niewolnik. Gdyby głos Atlasa rzucał nam suche, surowe rozkazy, pewnie wielu graczy starałoby się z przekory próbować robić coś na odwrót, szukać luk. Wystarczyło jednak sprytnie dodawane, niezwykle uprzejme „czy byłbyś łaskaw…”, żeby zupełnie zamaskować prawdziwe intencje naszego przewodnika.

Naszym jedynym realnym wyborem w grze są decyzje w sprawie Małych Siostrzyczek – czy wypuścić je wolno z małą korzyścią dla siebie, czy też wręcz przeciwnie. BioShock nie tylko w przewrotny sposób obnaża iluzję swobody wyborów w innych grach, ale pozwala odnieść to do rzeczywistości. Kiedy tak naprawdę robimy coś z własnej woli, a kiedy zostaliśmy do czegoś odpowiednio zmanipulowani, choćby przy kupowaniu czegoś? Brak znaczenia własnych wyborów jest podkreślony jeszcze bardziej w trzeciej części gry Bioshock Infinite, gdzie przedstawiono koncepcję istnienia niezliczonej ilości światów równoległych, które powstają dla każdej alternatywy przed jaką stajemy.

Warto podkreślić, że Bioshock w ogóle jest grą mocno podszytą różnymi głębszymi myślami. Grając i poznając ten świat warto czasem się zatrzymać i oddać refleksji. A można także zagłębić się w fora i poczytać, jak interpretują to dzieło inni.

  1. Więcej o grze Bioshock
Assassin's Creed: Syndicate

Assassin's Creed: Syndicate

Far Cry 3

Far Cry 3

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Final Fantasy VII Remake

Final Fantasy VII Remake

Battlefield 1

Battlefield 1

BioShock

BioShock

Mafia III: Edycja Ostateczna

Mafia III: Edycja Ostateczna

Rime

Rime

Gry wojenne, w których nie chodzi o zabijanie
Gry wojenne, w których nie chodzi o zabijanie

Wojna nigdy się nie zmienia, ale jej postrzeganie przez gry wideo owszem. Oto dziewięć produkcji, które z tematyką konfliktów zbrojnych rozprawiają się nieszablonowo - nie zawsze zachęcając gracza do bezrefleksyjnej przemocy.

Gry wojenne – różne oblicza wojny w grach komputerowych
Gry wojenne – różne oblicza wojny w grach komputerowych

Gry komputerowe to w dużej części gry wojenne. Jak więc ukazać w rozrywkowym medium tak ponury i tragiczny temat? Świat gier całkiem dobrze sobie z tym radzi, naśladując po części świat filmu.