Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Publicystyka 22 września 2004, 13:35

autor: Adam Włodarczak

Taktyka taktyce nie równa. Managerem być...

Trzy managery piłkarskie stają do wyścigu o palmę pierwszeństwa. Z twórcami dwóch z nich - FM 2005 i CM 5 - mieliśmy okazję porozmawiać podczas tegorocznych targów w Lipsku i w Londynie. Faworytem wydaje się być FM 2005, lecz rywale depczą mu po piętach.

Pomoc wszechobecnych asystentów towarzyszyć będzie również na niemal każdym kroku w piątej odsłonie Championship Managera. Przy realizacji całkiem nowego ekranu treningowego swoimi radami służy znany angielski coach, Marvyn Day. Licencjonowany przez UEFA trener Charltonu stara się z programistami stworzyć coś, co zdaniem twórców będzie łączyło w sobie przyjemne z pożytecznym.

Natomiast producenci TCM 2005 proponują standardowe rozwiązania: kilkanaście rodzajów ćwiczeń, intensywność tychże, itp. Menedżer zarządzi albo treningi zbiorowe (podnoszące ogólne parametry), albo spotkania indywidualne. W tym drugim przypadku atrybuty – a w porównaniu z poprzednią wersją jest ich więcej o około połowę – konkretnego zawodnika powinny wzrastać dużo efektywniej.

Trening w CM5 ma być maksymalnie uproszczony – potwierdza to powyższy obrazek.

Taktyka taktyce nie równa

Jeszcze więcej niż dotychczas ustawień i poleceń taktycznych szykują ludzie z SI Tower. Od najprostszych rzeczy po najbardziej wymyślne elementy piłkarskiego rzemiosła, grający w FM 2005 decydować będzie o niemal każdym detalu swojej formacji. Znane z poprzednich CeeMów polecania indywidualne (między innymi: mentalność, styl gry, krycie, wychodzenie do piłek itp.) oraz zespołowe (pułapki off-side’owe, rodzaje podań i strzałów, ustalenia typu wykonawcy rzutów karnych, rożnych itp.) zostaną wzbogacone o nowe bądź rozszerzone opcje.

Nie mniej ponętny ekran taktyczny zapowiadają twórcy Championship Managera 5. W zaprezentowanej w Londynie wersji pokazowej w oczy rzucała się głównie nowa, ślicznie wręcz wyglądająca tablica. Zastąpi ona stare i wysłużone boisko, na którym menedżerowie mogli dotychczas rozrysowywać graficzne schematy taktyk. Właśnie w tym kierunku zmierza CM5 – programiści ze studia Beautiful Game Studios chcą umożliwić graczowi maksymalnie dokładne rozrysowaniw własnej wizji strategii.

Rozmowa z Milesem Jacobsonem...

„Mając już wszystkie informacje, przejdę do budżetu płac. Ogólny budżet wynosi 33.000, a teraz mam 20.000, więc mogę spokojnie kupić jakiegoś dobrego napastnika. Przejdę teraz do szukania zawodnika... Mam tu scouta, który może szukać zawodników, ale muszę to zrobić dość szybko, więc przejdę teraz do wyszukiwania, do filtru. Chcę zawodnika, który będzie grał i w ataku i w pomocy, chciałbym też aby mówił po angielsku, żebym mógł się z nim komunikować, bo jestem sam Anglikiem. Cena poniżej 800.000... i żeby dobrze główkował, strzelał oraz był zdeterminowany. Proszę również asystenta, aby odrzucił piłkarzy, którzy nie będą chcieli do mnie przyjść... Filtr znalazł kilku piłkarzy. Są atakujący pomocnicy i napastnicy. Może ten... nie, ma za dużą płacę w innym klubie. Jest tu jeden dobry napastnik, znasz go? Gra w pierwszej lidze. Spróbujmy go wziąć. Złożę mu ofertę, najpierw dam mu 50.000, potem 150.000 na 24 miesiące... Mecz towarzyski zaaranżuję, aby więcej kasy dać, nie będę też nikogo wymieniał. I teraz wyślę ofertę... Mam towarzyski mecz za tydzień. Jeszcze jedna rzecz, którą zrobię, to spróbuję podpisać kontrakt z jednym Bułgarem, ale pewnie nie będzie mógł się dobrze zaaklimatyzować w naszym kraju... Możemy dość sporo wyczytać o zawodniku z informacji na ekranie, nawet to, co nie jest napisane wprost. Jeżeli nie będzie mógł się zaaklimatyzować, to dokupimy jeszcze jednego Bułgara do towarzystwa – to może mu pomóc. Zobaczymy, w jakich językach mówi... Nie mówi po polsku, tylko po bułgarsku i angielsku, więc będzie miał problemy z porozumiewaniem się...”

Football Manager 2005

Football Manager 2005

Championship Manager 5

Championship Manager 5

Total Club Manager 2005

Total Club Manager 2005