Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 25 kwietnia 2020, 10:45

Nauczka na przyszłość. Jak koronawirus zmienił tworzenie gier?

Koronawirus nie napadł gwałtownie, raczej stopniowo i powoli rozpełzał się po świecie, paraliżując kolejne kraje, miasta, firmy i całe branże. Jak pandemia wpłynęła na gamedev? Owszem, nie jest dobrze.

Nauczka na przyszłość

Większość państw szykuje się na wielkie, choć stopniowe rozmrożenie gospodarki. Nie będziemy w żadnym wypadku zastanawiać się nad tym, czy lockdown miał sens, to pytanie do epidemiologów – wiemy natomiast, że jeśli nie przywrócimy gospodarki na właściwe tory, to nie wirus może być naszym największym zmartwieniem.

Musimy w jakimś karłowatym stanie próbować ją [tzn. gospodarkę – dop. M.P.] zachować i wracać powoli do normalności, bo nie będzie potem co zbierać. Jakimiś małymi kroczkami będziemy szli w kierunku business as usual. Czy tam dojdziemy – nie mam bladego pojęcia.

Paweł Miechowski, 11 bit studios

This War of Mine to był game changer w historii firmy. Co takiego przygotowują dla nas ludzie ze studia 11 bit w swoich domach? - Game dev w czasach zarazy – czy nowe Assassin’s Creed można zaprojektować w kuchni? - dokument - 2020-04-27
This War of Mine to był game changer w historii firmy. Co takiego przygotowują dla nas ludzie ze studia 11 bit w swoich domach?

Jak jednak będzie wyglądać business as usual? Kuba Stokalski zauważył, że na świecie mówi się chociażby o paszportach COVID-19 – dokumentach wydawanych ozdrowieńcom, które zezwalają na pracę lub swobodne przemieszczanie się. Możemy snuć tu niesamowite wizje rodem z książek i filmów zainspirowanych Orwellowskim Rokiem 1984 – o tym, jak chociażby zmieni się nasze patrzenie na prywatność. Ja zastanawiam się bardziej, jak zmieni się moja praca.

Większość wyjazdów zagranicznych i eventów branżowych to również czas na networking. Trudno wyobrazić jednak sobie, aby zebrani z całego świata dziennikarze, deweloperzy i wydawcy zapomnieli o tym, że jeszcze przed chwilą spędzili kilkadziesiąt dni w domu, myjąc ręce 30 razy dziennie.

Nie wiemy, jak będzie wyglądać ten biznes – wiemy natomiast, że przez pewien czas nie zobaczymy w nim dużych eventów branżowych. Czy brak imprez wpływa w jakiś sposób na działalność firm deweloperskich – czy zniknięcie E3 z kalendarza mogło pokrzyżować czyjeś plany?

Nie, to jest kwestia korzystania z dostępnego otoczenia. E3 było o tyle wygodne, że przyjeżdżała prasa z całego świata i wszystkie oczy skierowane były na E3. Jeśli nie ma E3, to nasza uwaga też powinna być skierowana gdzie indziej, podobnie nasze zasoby. […] Poza tym pamiętaj: E3 było zawsze potwornie drogie, kilkadziesiąt tysięcy dolarów wydanych na małe stoisko, które można przeznaczyć na inne środki docierania do graczy, więc to tylko kwestia zmiany sposobu naszego działania. Ale raczej niczego nam to nie opóźnia. Trzeba po prostu pomyśleć, jak można dotrzeć do graczy bez E3.

Paweł Miechowski, 11 bit studios

Pamiętacie jeszcze dyskusje i spory typu „co jest lepsze – digital czy kopia fizyczna”? Pamiętacie niepewność i początkowy dystans wobec nowego sposobu dystrybucji? Być może jednak to właśnie cyfrowa rewolucja sprzed paru lat jest w istocie tym, co w znacznym stopniu ma szansę ocalić naszą branżę przed potężnym krachem.

Zostało jeszcze 61% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie

Maciej Pawlikowski

Maciej Pawlikowski

Maciej Pawlikowski

Redaktor naczelny GRYOnline.pl, związany z serwisem od końca 2016 roku. Początkowo pracował w dziale poradników, a później mu szefował, z czasem został redaktorem prowadzącym Gamepressure, anglojęzycznego projektu adresowanego na Zachód, aby w końcu objąć sprawowaną obecnie funkcję. W przeszłości recenzent i krytyk literacki, publikował prace o literaturze, kulturze, a nawet teatrze w wielu humanistycznych pismach oraz portalach, m.in. Miesięczniku Znak czy Popmodernie. Studiował krytykę literacką i literaturę na Uniwersytecie Jagiellońskim. Lubi stare gry, city-buildery i RPG-i, w tym również japońskie. Wydaje ogromne pieniądze na części do komputera. Poza pracą oraz grami trenuje tenisa i okazyjnie pełni funkcję wolontariusza Pokojowego Patrolu Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.

więcej

Frostpunk

Frostpunk

Ancestors Legacy

Ancestors Legacy

Hatred

Hatred

Shadow Warrior 2

Shadow Warrior 2

Frostpunk: Ostatnia jesień

Frostpunk: Ostatnia jesień

Tysiące dzieci w Polsce nie może zagrać nawet w Gothica – i to jest problem
Tysiące dzieci w Polsce nie może zagrać nawet w Gothica – i to jest problem

Rzeczywistość epoki koronawirusa pokazała coś zaskakującego – w czasach powszechnego dostępu do nowych technologii i internetu nadal dziesiątki tysięcy osób w Polsce jest wykluczonych cyfrowo.

Jak redakcja GRYOnline.pl radzi sobie z pracą zdalną?
Jak redakcja GRYOnline.pl radzi sobie z pracą zdalną?

Praca z domu to zupełnie nowa rzeczywistość dla wielu osób. Firmy (także nasza) organizują z pracownikami telekonferencje, próbując możliwie zoptymalizować obowiązki. Dla wielu jednak praca zdalna to nie pierwszyzna - zapytaliśmy ich o rady.

Koronawirus a premiera PS5 i Xbox Series X - wpływ COVID-19 na branżę
Koronawirus a premiera PS5 i Xbox Series X - wpływ COVID-19 na branżę

Koronawirus zaraził ponad 40 tys. ludzi na całym świecie. W tym momencie możemy już mówić o epidemii, która pośrednio wpływa na nas wszystkich. Także korporacje odczuwają działanie wirusa. Widać to chociażby w branży nowych technologii czy gier.