futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje

Technologie

Technologie 22 marca 2020, 09:09

autor: Bartosz Świątek

Half-Life: Alyx to ostatnia szansa dla VR? Inaczej skończy tak jak 3D...

VR to nadal względnie świeża technologia, która jak na razie nie przekonała do siebie tzw. masowego odbiorcy. Jaka przyszłość czeka wirtualną rzeczywistość? Czy VR skończy na technologicznym śmietniku historii tak samo jak telewizory 3D?

Spis treści

Czy na VR jest w co grać?

Obiegowa opinia mówi, że w gogle VR nie warto inwestować, bo w gruncie rzeczy nie za bardzo jest w co na nich pograć. W praktyce, w 2020 roku jest to teza tylko częściowo prawdziwa. Niestety nadal nie mamy bardzo wielu wysokobudżetowych produkcji stworzonych od podstaw z myślą VR – zdarzają się wyjątki pokroju świetnego Asgard’s Wrath czy nadchodzącego Half-Life: Alyx, ale to raczej pojedyncze przypadki, a nie reguła. To jednak wcale nie oznacza, że z hełmem nie ma co robić. Mniejsze studia od lat eksperymentują z tą technologią i na rynku dostępna jest cała gama wartych uwagi produkcji indie i AA – wystarczy wspomnieć o takich tytułach, jak Beat Saber, Sairento VR, Raw Data czy Freediver. Nie brakuje też konwersji starszych tytułów, które czasem przyjmują postać darmowych trybów.

Beat Saber pozwala nam się poczuć jak prawdziwy Jedi. Chyba, że mamy kiepską koordynację. - Half-Life: Alyx to ostatnia szansa dla VR? Inaczej skończy tak jak 3D... - dokument - 2020-05-04
Beat Saber pozwala nam się poczuć jak prawdziwy Jedi. Chyba, że mamy kiepską koordynację.

Dodatkowym problemem jest właściwe reklamowanie wirtualnej rzeczywistości i zawartości dedykowanej tej technologii. Naprawdę trudno zaprezentować zalety tych produktów komuś, kto gogli nie posiada, a równocześnie cena sprzętu tego typu powoduje, że klienci nie są zbyt chętni, by sięgnąć do portfela, nim nie przekonają się, że faktycznie warto.

VR to nie tylko rozrywka

Kolejną rzeczą, o której wypada wspomnieć jest fakt, że VR jest technologią znajdującą zastosowanie w wielu różnych branżach – a nie jedynie w tych powiązanych z szeroko rozumianą rozrywką. Korzysta się z niej m.in. w edukacji (przy szkoleniu kierowców oraz lekarzy), budownictwie (przykładowo, architekci wykorzystują gogle, by „pokazać” klientowi, jak będzie wyglądał gotowy budynek), turystyce czy biznesie. To zaś pociąga za sobą olbrzymie inwestycje i zainteresowanie znacznie większej liczby podmiotów.

Zostało jeszcze 60% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie
TWOIM ZDANIEM

Czy korzystałeś kiedykolwiek z gogli VR?

Tak
55,9%
Nie
44,1%
Zobacz inne ankiety