futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Technologie 22 marca 2020, 09:09

autor: Bartosz Świątek

Problemy wirtualnej rzeczywistości. Half-Life: Alyx to ostatnia szansa dla VR?

VR to nadal względnie świeża technologia, która jak na razie nie przekonała do siebie tzw. masowego odbiorcy. Jaka przyszłość czeka wirtualną rzeczywistość? Czy VR skończy na technologicznym śmietniku historii tak samo jak telewizory 3D?

Problemy wirtualnej rzeczywistości

Są pewne wyraźne podobieństwa pomiędzy wirtualną rzeczywistością i stereoskopowym 3D. Po pierwsze: VR jest na razie zwyczajnie za drogie. Musimy nie tylko zainwestować w gogle – które same z siebie potrafią zrobić solidną dziurę w kieszeni przeciętnego Polaka (a do tego w przeciwieństwie do telewizora w gruncie rzeczy nadają się tylko do jednego), ale też sprzęt, który będzie z nimi współpracował.

Najtańszą opcją w przypadku gamingowego VR jest komplet PS4 i PlayStation VR, za który trzeba obecnie zapłacić ok. 2000 złotych. To absolutne minimum, bez dodatkowych kontrolerów i innych bajerów. Oczywiście, w przypadku VR na PS4 musimy też pogodzić się z grafiką w jakości zdecydowanie gorszej od tego, co można zobaczyć na pecetach. Komputerowa wirtualna rzeczywistość to jednak jeszcze większy wydatek – ceny samego hełmu (i to jednego z tańszych, np. z linii Windows Mixed Reality) potrafią oscylować wokół 1500 złotych.

Problemem VR jest też komfort użytkowania – mamy tu sytuację podobną do nieszczęsnych okularów 3D, tyle że… jeszcze poważniejszą. Większość hardcorowych graczy lubi oddawać się swojemu hobby przez dłużej niż godzinę (niekoniecznie codziennie, ale jak już zanurzamy się w wirtualnym świecie, to często nie lubimy z niego wyłazić przez dłuższą chwilę, prawda?). Nie do końca współgra to z noszeniem na głowie ciężkiego hełmu, w którym człowiek się poci, a do tego trudno jest mu się czegoś napić. Dochodzi tutaj też kwestia zupełnie prozaiczna – w produkcje VR często gramy stojąc i wymachując rękoma, co na dłuższą metę dla niektórych osób może być zwyczajnie męczące.

Zostało jeszcze 68% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie
TWOIM ZDANIEM

Czy korzystałeś kiedykolwiek z gogli VR?

Tak
55,9%
Nie
44,1%
Zobacz inne ankiety