Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Publicystyka 24 marca 2020, 17:33

autor: Marcin Strzyżewski

Gracz od czasów pierwszego Prince of Persia. Niemal zawalił szkołę przez Settlersy II.

Czy twój głos ma znaczenie? Wybory moralne w grach pod lupą

Zabijesz człowieka i zabierzesz jego jedzenie, czy pójdziesz w swoją stronę? Twórcy gier zakochali się w „wyborach moralnych”, a my przy okazji odkryliśmy, że duża część z nich ani nie ma nic wspólnego z moralnością, ani niczego nie zmienia.

1A - czym się różni dobry wybór od złego

Osobiście definiowałbym wybór moralny jako taki, na który wpływa coś więcej niż sama mechanika rozgrywki, czyli potencjalna nagroda lub kara w grze. A dobry wybór moralny jako ten, który nie jest oczywisty. Niedawno dowiedzieliśmy się, że aż 92% graczy obrało w trylogii Mass Effect drogę idealisty. Czy to dowodzi, że ludzie są z gruntu dobrzy i nie lubią krzywdzić innych? Wydaje mi się, że nie – to raczej pokazuje, że wybory w Mass Effekcie okazały się zbyt proste i w większości przypadków było jasne, który wariant jest bardziej moralny.

Zastanowimy się nad tym głębiej, ale najpierw podejmij decyzję.

  1. Chcesz poznać przykład źle pomyślanego wyboru moralnego? Przejdź do części 2A na stronie 3.
  2. Chcesz poznać przykład dobrze pomyślanego wyboru moralnego? Przejdź do części 2B na stronie 3.
Ratować galaktykę i być miłym czy ratować galaktykę i być chamem? Trudny wybór. - Wybory moralne - jakie decyzje musi podjąć twórca, żeby gracz mógł decydować - dokument - 2020-03-24
Ratować galaktykę i być miłym czy ratować galaktykę i być chamem? Trudny wybór.

1B - dwa słowa o mnie

Jestem autorem dwóch przeciętnych powieści, które oczywiście były całkowicie liniowe. Później jednak pracowałem przy dwóch grach komputerowych, z których jedną wydano. To We. The Revolution, gra pełna wyborów moralnych, na potrzeby której opracowywałem całe rozprawy sądowe, w jakich musiał rozstrzygać gracz, wcielający się w rolę sędziego w czasach rewolucji francuskiej.

Obecnie współtworzę gry planszowe, pisząc do nich fabułę. Mam na koncie dwa dodatki do planszowej edycji This War of MineOpowieści ze zniszczonego miasta i Czas oblężenia, a teraz współtworzę drugą edycję Rycerzy pustkowi. Do planszówek wymyślam historie, które formą przypominają tzw. paragrafówki.

Teraz mógłbym Cię zapytać, czy chcesz dalej czytać o mnie, czy wolisz wrócić do samego artykułu. Jako twórca podjąłem jednak decyzję, że tego nie zrobię. Tekst podąży liniowo swoim torem, bo ten wątek uważam za mniej ważny. Odeślę Cię też do punktu, którego nie wybrałeś, bo jest on istotny.

  1. Przejdź do części 1A na tej stronie.

TWOIM ZDANIEM

Wagonik wyrwał się spod kontroli i pędzi po torach. Do szyn przed nim przywiązano pięciu ludzi. Ale możesz przestawić zwrotnicę i skierować wagonik na drugi tor, gdzie leży jeden człowiek. Co robisz?

63,8%
Przestawiam zwrotnicę
36,2%
Nie przestawiam zwrotnicy
Zobacz inne ankiety
Metro Exodus

Metro Exodus

Far Cry 3

Far Cry 3

Mass Effect

Mass Effect

Fallout 2

Fallout 2

This War of Mine

This War of Mine

The Walking Dead: A Telltale Games Series - Season One

The Walking Dead: A Telltale Games Series - Season One

We. the Revolution

We. the Revolution

Świetna fabuła… jak na grę – dlaczego tyle wybaczamy scenariuszom gier?
Świetna fabuła… jak na grę – dlaczego tyle wybaczamy scenariuszom gier?

Wiele z najlepszych historii opowiadanych przez gry jako filmy czy seriale potraktowane zostałyby jak produkcje klasy B. My jednak traktujemy kalki Indiany Jonesa czy sztampowych książek fantasy jak największe fabularne objawienia naszych czasów.

Zło łatwiejszą drogą? A gdyby wybory moralne wpływały nie tylko na fabułę
Zło łatwiejszą drogą? A gdyby wybory moralne wpływały nie tylko na fabułę

Lubimy podejmować trudne wybory moralne, od których zależą losy naszych towarzyszy, protagonisty, a czasem całego świata. Szkoda tylko, że decyzje te niemal nigdy nie wpływają na element, na który powinny mieć największy wpływ – na rozgrywkę.