Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Publicystyka 24 marca 2020, 17:33

autor: Marcin Strzyżewski

Gracz od czasów pierwszego Prince of Persia. Niemal zawalił szkołę przez Settlersy II.

Czy twój głos ma znaczenie? Wybory moralne w grach pod lupą

Zabijesz człowieka i zabierzesz jego jedzenie, czy pójdziesz w swoją stronę? Twórcy gier zakochali się w „wyborach moralnych”, a my przy okazji odkryliśmy, że duża część z nich ani nie ma nic wspólnego z moralnością, ani niczego nie zmienia.

1A - czym się różni dobry wybór od złego

Osobiście definiowałbym wybór moralny jako taki, na który wpływa coś więcej niż sama mechanika rozgrywki, czyli potencjalna nagroda lub kara w grze. A dobry wybór moralny jako ten, który nie jest oczywisty. Niedawno dowiedzieliśmy się, że aż 92% graczy obrało w trylogii Mass Effect drogę idealisty. Czy to dowodzi, że ludzie są z gruntu dobrzy i nie lubią krzywdzić innych? Wydaje mi się, że nie – to raczej pokazuje, że wybory w Mass Effekcie okazały się zbyt proste i w większości przypadków było jasne, który wariant jest bardziej moralny.

Zastanowimy się nad tym głębiej, ale najpierw podejmij decyzję.

Zostało jeszcze 66% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie
TWOIM ZDANIEM

Wagonik wyrwał się spod kontroli i pędzi po torach. Do szyn przed nim przywiązano pięciu ludzi. Ale możesz przestawić zwrotnicę i skierować wagonik na drugi tor, gdzie leży jeden człowiek. Co robisz?

63,7%
Przestawiam zwrotnicę
36,3%
Nie przestawiam zwrotnicy
Zobacz inne ankiety
Metro Exodus

Metro Exodus

Far Cry 3

Far Cry 3

The Walking Dead: A Telltale Games Series - Season One

The Walking Dead: A Telltale Games Series - Season One

Mass Effect

Mass Effect

This War of Mine

This War of Mine

Fallout 2

Fallout 2

We. the Revolution

We. the Revolution

Świetna fabuła… jak na grę – dlaczego tyle wybaczamy scenariuszom gier?
Świetna fabuła… jak na grę – dlaczego tyle wybaczamy scenariuszom gier?

Wiele z najlepszych historii opowiadanych przez gry jako filmy czy seriale potraktowane zostałyby jak produkcje klasy B. My jednak traktujemy kalki Indiany Jonesa czy sztampowych książek fantasy jak największe fabularne objawienia naszych czasów.

Zło łatwiejszą drogą? A gdyby wybory moralne wpływały nie tylko na fabułę
Zło łatwiejszą drogą? A gdyby wybory moralne wpływały nie tylko na fabułę

Lubimy podejmować trudne wybory moralne, od których zależą losy naszych towarzyszy, protagonisty, a czasem całego świata. Szkoda tylko, że decyzje te niemal nigdy nie wpływają na element, na który powinny mieć największy wpływ – na rozgrywkę.