Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 24 stycznia 2020, 15:22

autor: Bartosz Świątek

10 dziwnych zagadek w grach, w których twórcy zagrali nam na nosie

Interaktywna rozrywka zna wiele tytułów, które wprowadzały do gameplayu rozwiązania wykraczające poza cyfrową rzeczywistość, wymagając od gracza podejmowania czynności w „realu” albo wykorzystywania własnej wiedzy do wykonania zadania wewnątrz gry.

Spis treści

Bonus: burzenie czwartej ściany w growym marketingu

No koniec jeszcze mały bonus w postaci zagadek i akcji, które burzą czwartą ścianę i są powiązane z grami, ale nie natrafiamy na nie w samych wirtualnych światach. Są one natomiast wykorzystywane w ramach kreatywnej promocji, by przyciągnąć uwagę graczy, zainteresować ich danym dziełem i sprawić, że będzie się ono wyróżniać na tle konkurencji. Mowa oczywiście o tzw. ARG, czyli „alternate reality games”.

W ostatnich latach miały miejsce dwie wyraziste akcje tego typu. Pierwsza dotyczy Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2, czyli oczekiwanej kontynuacji kultowej gry RPG studia Troika z 2004 roku. Przed zapowiedzią, kiedy Bloodlines 2 wciąż pozostawało w sferze domysłów, firma Paradox Interactive uruchomiła fikcyjny serwis randkowy Tender, w którym można było stworzyć swój profil (bez obaw, nie wymagało to podawania niemal żadnych danych). Na stronie natrafialiśmy na dużo dziwnych rzeczy i pytań, a całość najłatwiej było podsumować sformułowaniem „creepy as f...”. Równocześnie wydawca przygotował też fałszywy portal/blog Trust No More, który rzekomo odkrywał brudne sekrety korporacji stojącej za Tenderem. Wszystko to prowadziło ostatecznie do ujawnienia pierwszych screenów oraz daty 22 marca 2019 roku, kiedy to odbyła się impreza, na której zapowiedziano wspomniany tytuł.

Drugi niezwykle ciekawy przypadek dotyczy rodzimego Cyberpunka 2077. Twórcy ze studia CD Projekt RED są znani z tego, że lubią bawić się z fanami i zostawiać im w trailerach ukryte wiadomości. Jak pamiętamy, w jednej z nich znalazły się nawet kody umożliwiające dodanie do biblioteki pełnej wersji Wiedźmina 3: Dzikiego Gonu. Jednak nie wszyscy zdają sobie sprawę, że wspomniane notki oraz posty na Twitterze zainicjowały też bardzo rozbudowaną grę ARG, obejmującą szereg ulotnych wskazówek i mocno skomplikowanych zagadek. Jeśli interesuje Was ten temat, poniżej znajdziecie film w języku angielskim, z krótkim podsumowaniem tego, co wydarzyło się w związku z tym do lipca 2019 roku (z tego, co wiem, w czasie minionych świąt Bożego Narodzenia rozpoczął się kolejny etap, a osoby, którym udało się do niego dotrzeć, otrzymały od CDPR tajemniczą przesyłkę).

12 niezłych gier, których fabuła to bełkot
12 niezłych gier, których fabuła to bełkot

Dobre gry muszą mieć dobrą fabułę. Prawda? Nieprawda. Branża wielokrotnie pokazała nam, że aby zapisać się w annałach interaktywnej rozrywki potrzebujesz dobrych deweloperów – a scenariusz możesz napisać na kolanie.

Wiedźmińska MOBA i inne najdziwniejsze spin-offy znanych gier
Wiedźmińska MOBA i inne najdziwniejsze spin-offy znanych gier

Robienie ze strategii FPS-a, z bijatyki gry logicznej czy ze skradanki karcianki, to ledwie wierzchołek góry lodowej dziwnych odsłon pobocznych, jakich przez lata doczekały się popularne serie gier.

Technologia zostawiła mnie w tyle - o graczach, którzy słyszą w mono
Technologia zostawiła mnie w tyle - o graczach, którzy słyszą w mono

Wyobraźcie sobie przez chwilę, ze jedno Wasze ucho przestało działać. Moje nie działa już od dawna i opowiem Wam, jak to zmieniło moje życie.