futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Technologie 30 listopada 2020, 11:25

autor: Arkadiusz Dziermański

Rękojmia – daje najwięcej praw, ale wiemy o niej najmniej. Gwarancja, reklamacja, rękojmia i zwroty towaru

Przepisy dotyczące gwarancji, rękojmi, czy zwrotu towaru zostały na tyle rozwinięte, że chronią użytkownika pod niemal każdym możliwym względem. Przyjrzymy się aspektom, na które warto zwracać uwagę w momencie, kiedy przydarzy się nam awaria.

Rękojmia – daje najwięcej praw, ale wiemy o niej najmniej

Rękojmia to przepis, który daje konsumentowi bardzo wiele uprawnień. Ale prawdą jest, że wiele osób nie do końca wie, jakie konkretnie ma prawa (co jest oczywiście bardzo na rękę sprzedawcom).

Cebulę zostawiamy w domu

Zanim przejdziemy do omawiania pewnych kwestii zaznaczmy, że nie będziemy tutaj promować różnego rodzaju przekrętów. A tych w związku prawem do rękojmi nie brakuje. Zdarzają się osoby, które nadużywają swoich praw i np. co dwa lata, idealnie w ostatnim tygodniu lub miesiącu „ochrony” przepisów, ich smartfon psuje się w identyczny sposób. Do sprzedawcy trafia wtedy prośba o wymianę urządzenia na nowe w ramach niezgodności towaru z umową. Rekordzista z jakim się spotkałem chciał w ten sposób wymienić smartfon po raz czwarty. Tak, przez osiem lat co dwa lata domagał się wymiany na nowy egzemplarz.

Na początek należy podkreślić, że rękojmia jest całkowicie niezależna od gwarancji. Z obu uprawnień możemy korzystać w sposób niezależny od siebie. I tak jak gwarancja jest obowiązkiem ciążącym na producencie sprzętu na podstawie jego dobrowolnego świadczenia, tak rękojmia jest odpowiedzialnością sprzedawcy za sprzedawany towar. Stanowi zatem swego rodzaju zapewnienie, że sprzedaje on produkt w pełni sprawny, bez żadnych wad.

Rękojmia ma chronić nas przed nieuczciwymi sprzedawcami.
Rękojmia ma chronić nas przed nieuczciwymi sprzedawcami.

Z rękojmi możemy skorzystać, jeśli w ciągu 24 miesięcy od wydania kupiony przedmiot wykaże wadę. Wyjątkiem są nieruchomości, przy których mamy okres pięciu lat, ale to zdecydowanie nie nasze tematyka. Wada może być konstrukcyjna, czyli wszelkiego rodzaju usterki niewynikające z winy użytkownika, lub prawna. Czyli np. może okazać się, że kupiony laptop jest kradziony. Z rękojmi można skorzystać maksymalnie w ciągu roku od zauważenia wady, ale nie później niż dwa lata od wydania towaru.

Zostało jeszcze 60% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie