filmomaniak.pl Newsroom Filmy Seriale Obsada Netflix HBO Amazon Disney+ TvFilmy
Filmy i seriale 10 lipca 2020, 10:41

W ciemności. Polskie filmy historyczne, które trzeba znać

Za kilka dni rocznica bitwy pod Grunwaldem. Wraz z nią wracają myśli o wojnie, historii. Krwawe wydarzenia możemy bezpiecznie przeżywać z pomocą wspomnień dziadków, książek, gier – i filmów. Prezentujemy te polskie, które się nie zestarzały.

W ciemności

  1. O czym to? O codzienności w okupowanym przez Niemców Lwowie
  2. Reżyser: Agnieszka Holland
  3. Rok premiery: 2011

Kiedy na planie spotykają się dwie filmowe instytucje – reżyserka Agnieszka Holland (co by o graczach nie wygadywała – po prostu niektórzy ludzie powinni unikać mediów społecznościowych – jest postacią dla kina znaczącą) i aktor Robert Więckiewicz, efekty powinny być co najmniej interesujące. W ciemności przykuło uwagę na tyle, że uznano ten film za idealnego kandydata do Oscara. Statuetki nie zgarnął, ale obsypano go innymi nagrodami, został też doceniony przez widzów.

Bo to przejmująca historia jest. Bardzo polska, a jednocześnie uniwersalna. Zabiera nas do Lwowa okupowanego podczas II wojny światowej przez Niemców. Poznajemy tam Poldka, interesownego kanalarza, który dostrzega okazję w przemycaniu Żydów z getta. Działalność ta przyczynia się jednak do przemiany bohatera...

Co jak co, ale Holland potrafi budować napięcie i opowiadać o ludziach. Takich zwykłych, szarych, ale z przebłyskami. O żywych takich. Prawdziwych. I z premedytacją wrzuca ich w sytuacje niemal bez wyjścia. Jak w thrillerze, tylko bez przesadzonego sztafażu. Wystarczy do tego drobny przemytnik, kanały i wojenna zawierucha. Holland nie buduje pomników, kreuje swoich bohaterów poprzez wieloznaczności – jej Poldek to nieco pogubiony człowiek, którego drogę wyznaczają intuicja i impulsy.

Całość została fenomenalnie zagrana. Zarówno Więckiewicz, jak i Kinga Preis są genialni, a reszta obsady im nie ustępuje. Holland ze swoją ekipą bezbłędnie operuje obrazem. Jest tu miejsce na pokazanie ciężaru okupacji, ale prawdziwe mięcho filmu to klaustrofobiczne sekwencje przekradania się przez kanały – oraz emocje im towarzyszące. Bo to o emocje w tym filmie chodzi. Żywe i dojmujące.

Hubert Sosnowski

Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Obecnie jest szefem działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Która ekranizacja trylogii Sienkiewicza była najlepsza?

Potop
51,7%
Ogniem i Mieczem
41,5%
Pan Wołodyjowski
6,8%
Zobacz inne ankiety