Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 2 sierpnia 2004, 11:44

autor: Tomasz Wróblewski

Wywiad z firmą Techland (2)

Techland jest jednym z czołowych rodzimych producentów gier komputerowych. To z jego studia wyjrzały na świat takie tytuły jak „Crime Cities” czy „Chrome”. Niebawem zaś ukazać się ma „Xpand Rally”...

GOL: Czy wasi graficy mają jakieś określone specjalizacje? Tzn. jeden zajmuje się grafiką trójwymiarową ogólnie a drugi modelami?

AT: Zespół naszych grafików pracuje w Techlandzie już od dłuższego czasu. Są to ludzie bardzo wszechstronni i choć jest wśród nich pewien podział pracy, to wynika on tylko z tego, że jedna osoba robi pewne rzeczy sprawniej od innych. Jeden drugiego potrafiłyby bez problemu zastąpić, co jest cenne w wypadku np. chorób czy urlopów. Na co dzień jedna osoba modeluje pojazdy, inna przystosowuje je technologicznie do użycia w silniku, a jeszcze inna przygotowuje malowanie tegoż samochodu.

GOL: Domyślam się, że najpierw potrzebny jest dobry pomysł. Skąd je bierzecie? Czy macie w firmie ludzi, którzy zajmują się tylko myśleniem nad tym, co można wyprodukować?

AT: Tak, mamy ludzi, którzy zajmują się wymyślaniem nowych gier – na co dzień są to co najmniej 2-3 osoby. Ich praca polega na tym, by wpaść na pomysł, zapisać go w postaci konceptu, rozwinąć poszczególne części, a następnie przedstawić go w zwartej formie. Potem projekt wspólnie analizujemy, zastanawiamy się nad jego potencjałem rynkowym (coś nowego, czy coś oklepanego; coś dla szerokiej rzeszy odbiorców, czy może coś niszowego; czy ma potencjał na bycie hitem, czy raczej nie). Wszystkie plusy i minusy są zbierane, co daje obraz tego, czy powinniśmy w to zainwestować, czy od razu odłożyć pomysł na bok. Jeżeli chodzi o realizowane aktualnie projekty, wspomniane osoby zajmują się tym, by rozwijane pomysły miały ręce i nogi, a całość trzymała się kupy. Oprócz tego, każdy z naszych pracowników, grając, wymyśla ciekawe rzeczy.

Czasem zdarzają się sytuacje, w których zgłaszają się do nas inne firmy z propozycją wyprodukowania konkretnej gry. Jeżeli jest to po drodze naszych planów, to możemy wejść w taką współpracę. Może się jednak okazać, że jesteśmy z naszym zespołem na pewnym etapie tworzenia innego projektu i jego porzucenie byłoby nieopłacalne.

GOL: Gdy jest już pomysł, trzeba wziąć się do dalszej pracy. Co jest ważniejsze, pomysł czy grafika? A może to zawsze musi iść w parze?

AT: Powinno iść w parze, ale moim zdaniem pomysł jest ważniejszy. Nieraz pojawiają się gry oparte na nowatorskim pomyśle, z rewelacyjną grywalnością, ale bez świetnej grafiki np. „Battlefield”. Przy użyciu prostych środków osiągnął on bardzo wiele. Codziennie ogromna liczba osób bawi się różnymi jego częściami czy opartymi na nim modach, jest to po prostu niesamowite, jaki sukces osiągnęła ta gra za sprawą pomysłu i właśnie grywalności.

Chrome

Chrome

Xpand Rally

Xpand Rally