Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 2 września 2019, 15:06

Nawiedzony kartridż i zabójczy automat - straszne legendy miejskie i mity ze świata gier

Samokasująca się gra, nawiedzony kartridż, duch zmarłego brata Notcha nawiedzający Minecrafta czy pechowy automat, zagranie na którym potrafiło zabić - świat gier doczekał się wielu mrocznych i niepokojących miejskich legend.

Spis treści

Fallout 3 przewiduje wydarzenia z przyszłości

Fallout 3 jest grą olbrzymią i kryjącą liczne sekrety. Najbardziej niezwykłym z nich wszystkich wydaje się ten związany ze stacją radiową Galaxy News Radio, w której prezenterem jest Three Dog. W trakcie zabawy możemy go zabić, co sprawia, że charyzmatyczna postać zostaje zastąpiona przez znacznie mniej interesującą asystentkę. Wykonanie określonych czynności powoduje jednak, że na antenę powraca Three Dog... choć w nieco innej roli.

Nie do końca wiadomo, jakie dokładnie warunki muszą zostać spełnione, by aktywować sekret, gdyż niektórym graczom się to udawało, innym zaś nie. Kilka akcji wymaganych jest jednak zawsze. Na pewno należy zabić Three Doga i pominąć powiązany z rozgłośnią quest, w trakcie którego zwiększamy zasięg stacji. Trzeba też zniszczyć Raven Rock.

W wyniku tych działań (i spełnienia bliżej nieokreślonych innych wymogów) w grze pojawia się komunikat: „Radio Signal Lost”. Po chwili zostaje on zastąpiony wiadomością: „Radio Signal Found”, a na antenę powraca Three Dog. Gdy udamy się w odpowiednio wysokie miejsce, by złapać sygnał stacji, usłyszymy, jak pozbawionym jakichkolwiek emocji, niemal depresyjnym głosem czyta on serię numerów. Zawsze są to pojedyncze cyfry i jest ich od 9 do 12. Po każdej serii dźwięków pojawia się sygnał nadawany alfabetem Morse’a i w końcu piosenka I Don’t Want to Set the World on Fire.

Gracze na forach dyskusyjnych dość szybko odszyfrowali wiadomości przesyłane kodem Morse’a. Większość brzmiała dość zwyczajnie. Przykładowo jeden z komunikatów miał treść:

Umyłem dziś samochód, może zjem na kolację chińszczyznę.

Inny dotyczył wgrania przez kogoś głupiego filmiku na YouTubie. Niektóre wiadomości były jednak bardziej złowieszcze:

Królowa dziś umarła. Świat pogrążony jest w żałobie, a my wszyscy jesteśmy dziś Brytyjczykami.

Po wielu trudach w końcu jednemu z graczy udało się rozszyfrować również liczby. Odkrył on, że towarzyszące komunikatowi: „O czym ty mówisz? Będziemy za tobą tęsknić” cyfry „jeden-dwa-zero-pięć-pięć-dwa-osiem-dwa-zero-jeden-zero” to data śmierci aktora Gary’ego Colemana. Nie byłoby w tym nic szczególnie niezwykłego, gdyby nie fakt, że data dotyczyła wydarzenia, które... nastąpiło już po premierze gry. Zostańmy przy tym na chwilę. Liczby to 12, 05, 5, 28, 2010. Biorąc pod uwagę amerykański zapis daty, oznacza to 28 maja 2010 roku. Coleman zmarł w wieku 42 lat dokładnie tego dnia o 12:05 czasu MDT.

Znając ten klucz, gracze zaczęli dopasowywać daty do pozostałych komunikatów. Część z nich dotyczyła wydarzeń z przeszłości, takich jak zabójstwo Abrahama Lincolna, ale niektóre odnosiły się do przyszłych zdarzeń, zapowiadając chociażby zdobycie przez Britney Oscara w 2023 roku. W wielu przypadkach, w miarę gdy nadchodziły wymieniane w komunikatach daty, do wiadomości faktycznie można było dopasować rzeczywiste sytuacje.

Podczas gdy gracze wspólnymi siłami dokonywali kolejnych odkryć na forum falloutowej wiki, zarządzający nią moderatorzy niespodziewanie zaczęli kasować ich posty oraz wszelkie inne nawiązania do sekretu stacji radiowej. Nim do tego doszło, fani zdążyli jednak ustalić, że ostatnią zarejestrowaną datą był 6 lipca 2027 roku. Jedna, jedyna wiadomość była również pozbawiona cyfr oznaczających konkretny czas:

Nie wierzę, że naprawdę to zrobili. Nie zostało wiele czasu. Ostrzegano ich, ale nie słuchali i dalej przekraczali granice nauki. Te dźwięki. Nie mogę ich znieść. I to światło, dobry Boże! Wszechświat stopniowo rozwija się wokół nas. Nie zamierzam czekać na śmierć. Mam pistolet schowany na strychu.

Michał Grygorcewicz

Michał Grygorcewicz

W GRYOnline.pl najpierw był współpracownikiem, zaś w 2023 roku został szefem działu Produktów Płatnych. Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Zetknąłeś/aś się kiedykolwiek w życiu ze zjawiskami paranormalnymi?

Tak, osobiście
31,5%
Słyszałem o nich od bliskich ludzi
15,8%
Nie, nigdy nie miałem z nimi styczności
52,7%
Zobacz inne ankiety
Najstraszniejsze sceny z filmów o superbohaterach
Najstraszniejsze sceny z filmów o superbohaterach

Filmy o superbohaterach powstają od lat, i to w dodatku w ogromnych ilościach. Ich autorzy często decydują się czerpać z innych nurtów – czasem nawet próbują straszyć, choć nie zawsze umiejętnie.

Naziści, klątwy i przeklęte porsche - dziwne legendy Hollywood
Naziści, klątwy i przeklęte porsche - dziwne legendy Hollywood

Hollywood – zmitologizowane do granic możliwości centrum światowej kinematografii. Odrealnione do tego stopnia, że niesie ze sobą wiele miejskich legend o mrocznym podłożu. Jak w rzeczywistości wygląda amerykański sen? Przekonajcie się sami.

Dlaczego Minecraft odcina się od Notcha – ojca kultowej gry?
Dlaczego Minecraft odcina się od Notcha – ojca kultowej gry?

Wygląda na to, że Microsoft nie chce mieć nic do czynienia z kontrowersyjnym ojcem Minecrafta. Czy rzeczywiście powodem jest kilka niepoprawnych politycznie tweetów?