Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 2 września 2019, 15:06

Samokasująca się gra. Przerażające legendy miejskie ze świata gier 👻

Samokasująca się gra, nawiedzony kartridż, duch zmarłego brata Notcha nawiedzający Minecrafta czy pechowy automat, zagranie na którym potrafiło zabić - świat gier doczekał się wielu mrocznych i niepokojących miejskich legend.

Samokasująca się gra

W 1989 roku niewielka firma Karvina Corporation wydała Killswitcha – tytuł, który można by określić mianem prekursora survival horrorów takich jak Silent Hill. Gra pozwalała na wcielenie się w jedną z dwóch grywalnych postaci – bezbronną, co jakiś czas losowo zmieniającą rozmiar kobietę Porto lub w niewidzialnego, potrafiącego walczyć demona Ghasta. Ten ostatni był niewidzialny nie tylko dla przeciwników, ale też dla gracza, co czyniło sterowanie nim ekstremalnie trudnym i w konsekwencji wszyscy niemal zawsze wybierali Porto.

Kobieta wędrowała przez tajemniczą kopalnię, odkrywając mroczną historię miejsca, w którym sama wcześniej pracowała i do którego niezadowoleni z efektywności dyrektorzy wysłali poganiaczy torturujących robotników, by ci pracowali bardziej intensywnie. Ludzkie cierpienie wyzwoliło pradawne demony, które opanowały górnicze maszyny i zaczęły mordować wszystkich wokół. Porto starała się zdobyć dowody na to, co się stało w kopalni, a następnie uciec z nimi na powierzchnię.

Gra była ekstremalnie trudna i zawierała kilka zagadek, których mimo wielu prób nikt nie potrafił rozwikłać. Z pomocą przybył tajemniczy członek społeczności, ukrywający się pod pseudonimem Porto881, który kilkakrotnie ujawnił rozwiązania wyjątkowo trudnych łamigłówek. Dzięki jego podpowiedziom wiele osób dotarło do samego końca... by po ujrzeniu finału na zawsze pożegnać się z Killswitchem.

Gra została zaprojektowana tak, by nie dało się jej w żaden sposób skopiować, zaś po jej przejściu ostatecznie i nieodwracalnie kasowała samą siebie z dysku twardego. Ponieważ jej autorzy stworzyli jedynie pięć tysięcy egzemplarzy swego dzieła, liczba istniejących na całym świecie Killswitchy bardzo szybko zaczęła drastycznie maleć. Wywołało to spore zamieszanie wśród graczy, rozczarowanych tym, że nie mogą poznać wszystkich sekretów tego tytułu, w tym przede wszystkim linii fabularnej Ghasta. Zapytywana o to firma Karvina wydała w 1990 roku oświadczenie:

Killswitch został zaprojektowany w taki sposób, by być unikatowym doświadczeniem. Podobnie jak rzeczywistość jest niepowtarzalny, niemożliwy do odzyskania i nielogiczny. Można by powiedzieć, że niewypowiedziany. Śmierć jest ostateczna, śmierć jest kompletna. Losy Porto i jej ukochanego Ghasta są równie nieznane jak nasze własne. W Karvina Corporation chcemy by tak właśnie pozostało i prosimy naszych klientów, by uszanowali to pragnienie. Nie martwcie się, Karvina wciąż będzie dostarczać Zachodowi gry najwyższej jakości, a Killswitch jest jedynie jednym z naszych wielu cudów.

Wypowiedź, z powodu jednego użytego w niej słowa, zamiast uspokoić, doprowadziła fanów do obsesji. Chodziło o Ghasta będącego „ukochanym” Porto. W całej opowieści dotyczącej kobiety demon nie pojawiał się ani razu, nie był nawet wspomniany. To spowodowało, że fani zaczęli rozważać różne teorie – na przykład, że koniec historii niewidzialnej istoty jest też początkiem wątku Porto. Że Ghast staje się gazami, które wdycha Porto i z powodu których zyskuje ona zdolność zmiany rozmiaru.

Prawda pozostała jednak niezbadana – a zdobycie nowych egzemplarzy Killswitcha niemożliwe, gdyż niemal wszystkie kopie się usunęły. Nieliczni, którzy zachowali swoje wersje tej produkcji, próbowali poznać opowieść Ghasta, ale gra nim była tak trudna, że ostatecznie poddawali się, wybierali Porto i w końcu wszyscy docierali do białego ekranu, oznaczającego usunięcie się programu z dysku twardego.

Aż do 2005 roku, kiedy być może ostatnia na świecie kopia Killswitcha w doskonałym stanie pojawiła się na aukcji. Kupił ją za 733 tysiące dolarów Japończyk Yamamoto Ryuichi, który obiecał nagrać i udostępnić światu, jak przechodzi całą grę. Zamiast tego opublikował jedynie jeden, trwający minutę i czterdzieści pięć sekund filmik, który wkrótce później został usunięty z sieci. W trakcie nagrania można było zobaczyć wychudzonego Ryuichiego siedzącego przed monitorem, na którym widać było ekran wyboru postaci w Killswitchu.

Ryuichi płakał.

Michał Grygorcewicz

Michał Grygorcewicz

W GRYOnline.pl najpierw był współpracownikiem, zaś w 2023 roku został szefem działu Produktów Płatnych. Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Zetknąłeś/aś się kiedykolwiek w życiu ze zjawiskami paranormalnymi?

Tak, osobiście
31,5%
Słyszałem o nich od bliskich ludzi
15,8%
Nie, nigdy nie miałem z nimi styczności
52,7%
Zobacz inne ankiety
Fallout 3

Fallout 3

Minecraft

Minecraft

The Elder Scrolls III: Morrowind

The Elder Scrolls III: Morrowind

The Legend of Zelda: Majora's Mask

The Legend of Zelda: Majora's Mask

Twisted Metal: Head-On

Twisted Metal: Head-On

Madden NFL 20

Madden NFL 20

Madden NFL 19

Madden NFL 19

Najstraszniejsze sceny z filmów o superbohaterach
Najstraszniejsze sceny z filmów o superbohaterach

Filmy o superbohaterach powstają od lat, i to w dodatku w ogromnych ilościach. Ich autorzy często decydują się czerpać z innych nurtów – czasem nawet próbują straszyć, choć nie zawsze umiejętnie.

Naziści, klątwy i przeklęte porsche - dziwne legendy Hollywood
Naziści, klątwy i przeklęte porsche - dziwne legendy Hollywood

Hollywood – zmitologizowane do granic możliwości centrum światowej kinematografii. Odrealnione do tego stopnia, że niesie ze sobą wiele miejskich legend o mrocznym podłożu. Jak w rzeczywistości wygląda amerykański sen? Przekonajcie się sami.

Dlaczego Minecraft odcina się od Notcha – ojca kultowej gry?
Dlaczego Minecraft odcina się od Notcha – ojca kultowej gry?

Wygląda na to, że Microsoft nie chce mieć nic do czynienia z kontrowersyjnym ojcem Minecrafta. Czy rzeczywiście powodem jest kilka niepoprawnych politycznie tweetów?