Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 25 września 2020, 13:49

Seria Deus Ex. Najlepsze fabuły w grach ranking redakcji

Choć większość gier traktuje opowiadanie historii po macoszemu, niektórzy twórcy pochodzą do tej kwestii poważniej, tworząc opowieści, które emocjonują, druzgoczą i zostają z nami na zawsze. Zebraliśmy się, żeby wybrać najlepsze z nich.

Seria Deus Ex

INFORMACJE

  1. Gatunek: RPG
  2. Co znajdziemy tu dobrego oprócz fabuły: swobodę wyboru własnej drogi – z zagrożeniami możemy radzić sobie sprytem, siłą albo całkowicie ich unikać, skradając się

Zanim nasi rodacy z CD Projektu RED postanowili zmierzyć się z tematyką cyberpunku, w tej odnodze science fiction liczyła się tylko jedna wysokobudżetowa seria gier – Deus Ex. Zapoczątkowany jeszcze w 2000 roku pod wizjonerskim okiem Warrena Spectora projekt zachwycał ponurą wizją przyszłości zdominowanej przez korporacje, intrygą kryjącą kolejne warstwy spisków ukrytych wewnątrz spisków i niespotykaną jak na tamte czasy swobodą podejścia do rozwiązywania problemów – tylko od nas zależało, czy chcemy sobie z nimi radzić siłą, czy sprytem.

Tylu ciepłych słów nie można, niestety, powiedzieć o wydanym trzy lata później sequelu, zatytułowanym Invisible War, w którym wszystkie powyższe elementy zostały mocno uproszczone, czyniąc grę znacznie bardziej przeciętną. Wydawało się, że dla cyklu to już koniec... aż w 2011 roku nowe studio zdołało wskrzesić dawną chwałę w prequelu. Human Revolution przedstawiało początki rewolucji związanej z cybernetycznymi wszczepami modyfikującymi ludzkie ciało. Nieco chłodniej przyjęte, ale wciąż świetne Mankind Divided pociągnęło ten temat dalej, przedstawiając ponury obraz świata, w którym przerażona ludzkość zaczęła traktować osoby z implantami jako istoty gorszej kategorii.

Seria Deus Ex stoi zagęszczeniem intryg i spisków – cała oś fabularna opiera się na rozwikływaniu kolejnych tajemnic, a poznanie jednej z nich najczęściej prowadzi do kilku następnych. Siła fabuły tkwi jednak przede wszystkim w bardzo trafnym przewidywaniu kierunku, w jakim zmierzamy – w megakorporacjach w zasadzie samotnie stanowiących władzę, mediach wykorzystywanych przez najbogatszych do kształtowania opinii prostych umysłów czy ludziach poniżanych i traktowanych jak bydło, bo są inni, widzimy zbyt wiele podobieństw do naszej rzeczywistości, by nie wywoływały one w nas niepokoju.

  1. Więcej o grze Deus Ex
  2. Więcej o grze Deus Ex: Invisible War
  3. Więcej o grze Deus Ex: Human Revolution
  4. Więcej o grze Deus Ex: Mankind Divided

Michał Grygorcewicz

Michał Grygorcewicz

W GRYOnline.pl najpierw był współpracownikiem, zaś w 2023 roku został szefem działu Produktów Płatnych. Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Która fabuła była lepsza?

80,3%
Ta w Wiedźminie 3
19,7%
Ta w serii BioShock
Zobacz inne ankiety
Red Dead Redemption 2

Red Dead Redemption 2

Wiedźmin 3: Dziki Gon

Wiedźmin 3: Dziki Gon

NieR: Automata

NieR: Automata

The Last of Us

The Last of Us

Mass Effect

Mass Effect

Mafia II

Mafia II

Star Wars: Knights of the Old Republic

Star Wars: Knights of the Old Republic

Life is Strange

Life is Strange

Deus Ex: Bunt Ludzkości

Deus Ex: Bunt Ludzkości

BioShock

BioShock

14 rzeczy, za które pokochałem gry BioShock
14 rzeczy, za które pokochałem gry BioShock

Pierwszy BioShock skończył piętnaście lat. To dobry moment, by przypomnieć sobie, że pokochaliśmy tę serię za fabułę, stylistykę, gameplay, postacie i wiele więcej. Oto czternaście elementów wyróżniających cykl studia Irrational Games na tle innych gier.

Nie tylko hity AAA - małe gry, na które czeka redakcja
Nie tylko hity AAA - małe gry, na które czeka redakcja

Kalendarz growych premier jest już znany na lata do przodu. W redakcyjnym gronie postaraliśmy się wybrać z niego produkcje mniej oczywiste, a niektórzy pokusili się nawet o selekcję tytułów jeszcze niezapowiedzianych.

Niepozorne gry ze świetnymi fabułami, w które nigdy nie graliście
Niepozorne gry ze świetnymi fabułami, w które nigdy nie graliście

Zamiast narzekać na słabe wątki fabularne w grach największych wydawców, warto sięgnąć do tych mniej reklamowanych tytułów. Często znajdziemy tam naprawdę wspaniałe historie. Oto dziesięć takich gier.