Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 15 czerwca 2019, 12:00

Ile kosztuje kebab w Night City – twórcy Cyberpunka 2077 odpowiadają na Wasze pytania (2)

System rozwoju postaci, dzielnice, gangi, aktywności poboczne, fabuła - jest tyle rzeczy, o które można zapytać twórców Cyberpunka 2077. Porozmawialiśmy z Mateuszem Tomaszkiewiczem z CD Projekt RED i poznaliśmy wiele nowych szczegółów nadchodzącego hitu.

AllegroGG Wszystko dla Graczy

W jaką długość gry celujecie?

Jestem wyjątkowo nieodpowiednią osobą do szacowania czasu gry, bo udzielałem wielu wywiadów przy Wiedźminie, gdzie mówiłem, że to będzie około stu godzin... Tym razem wolę nie podawać takich informacji. Ciężko jest to wyliczyć bez pełnych systemów, bez ukończonego modelu jazdy i bez w pełni wybudowanego miasta. Te rzeczy, które widzieliście w tym demie czy w demie zeszłorocznym, są już stworzone, ale są części Night City, nad którymi praca nadal trwa. Na ten moment takie szacowanie nie ma sensu, bo jest mało miarodajne.

W zeszłym roku pojawiły się doniesienia, iż zadania w Cyberpunku 2077 mają być tak poprowadzone, że raczej nie zobaczymy ekranu „Game Over” i nawet niepowodzenie w misji będzie jakimś rozwiązaniem.

Tak, przy każdym projekcie, przy którym pracowaliśmy, mieliśmy założenie, że dopuszczamy przedwczesny koniec zadania w głównym wątku fabularnym tylko wtedy, kiedy kontrolowana postać zginie. Wszystkie pozostałe sytuacje staramy się w jakiś sposób obsłużyć – dopuścić możliwość, że gracz zrobi coś inaczej, niż zaplanowaliśmy – tak, by świat na to reagował. Jeśli chodzi o zadania poboczne, to da się je „oblać”, ale to znowu kończy się tym, że świat inaczej reaguje np. na to, iż umarła postać, którą mieliśmy eskortować. Nie ma ekranu „Game Over” – jeśli gracz chce zobaczyć inny wynik danej misji, to po prostu wczytuje zapis gry.

KEBAB I INNE WAŻNE SPRAWY

W trakcie naszej rozmowy z Mateuszem Tomaszkiewiczem mieliśmy też chwilę, by zadać deweloperowi kilka z najbardziej absurdalnych pytań, które zasugerowaliście w komentarzach.

Dlaczego to miasto jest takie ładne?

Cóż, mamy bardzo utalentowanych artystów...

Ile kosztuje kebab w Night City w 2077 roku?

Generalnie trzeba byłoby to przeliczyć na eurodolary, ale obawiam się, że w złotówkach okazałby się dość drogi. Zwłaszcza że w Cyberpunku 2077 nie ma już prawdziwego mięsa, tylko syntetyczne.

Czy w radiu w Night City można usłyszeć Doskozzę Jacka Stachurskiego?

Wolałbym nie zdradzać takich sekretów.

Czy samochód V również będzie mówić głosem Wojciecha Manna?

Dobre pytanie... i na tym zakończmy.

Rzeczywistość Night City to złożony system z setkami różnych powiązań, które trzeba wziąć pod uwagę przy projektowaniu misji. - 2019-06-15
Rzeczywistość Night City to złożony system z setkami różnych powiązań, które trzeba wziąć pod uwagę przy projektowaniu misji.

Nawiązując jeszcze do rozmaitych ról Keanu, pojawią się jacyś zwierzęcy kompani? W gameplayu z zeszłego roku był bot-pająk, który miał nam towarzyszyć, i zacząłem się zastanawiać, czy znajdzie się jakiś cybernetyczny szczeniak, którego przygarnie Johnny Silverhand.

Ten pająk jest jedynym zwierzakiem, którego mamy, i jest on dla gracza wsparciem. Jeżeli ktoś ma postać specjalizującą się w umiejętnościach klasy Techie, to może ulepszać tego bota i dodawać mu nowe funkcje, i łączyć to z innymi drogami rozwoju. Nie musisz specjalizować się konkretnie w tym – możesz mieszać umiejętności czy perki związane ze spider-botem na przykład z ciężką bronią czy bronią do walki wręcz.

NIE TYLKO KEANU?

CD Projekt Red wspomniał ostatnio, że Keanu Reeves w roli Johnny’ego Silverhanda nie będzie jedynym celebrytą w grze. To może oznaczać, że plotki na temat udziału Lady Gagi mogą okazać się prawdą. Pytanie, o jakie postacie ze świata Cyberpunka 2020 chodzi? Trudno powiedzieć, bo akcja gry CD Projektu będzie toczyć się znacznie później niż wydarzenia z papierowego oryginału. Warto jednak wspomnieć, że mogliśmy rzucić okiem na ekran tworzenia postaci w grze i tam pojawiła się opcja wyboru bohatera z dzieciństwa. Jednym z nich był Johnny Silverhand. Pozostała dwójka to Morgan Blackhand, legendarny najemnik, i Saburo Arasaka, japoński weteran i syn założyciela korporacji Arasaka. Czy oni także w jakiejś formie pojawią się w grze?

Wiemy, że główną inspiracją była w tym przypadku gra fabularna Cyberpunk 2020. Z czego jeszcze korzystaliście, budując ten świat?

Różni ludzie w tym zespole mają różne natchnienia w zależności od tego, w jakim dziale pracują. Jeśli na przykład chodzi o to, jak powinno wyglądać Night City, jaką powinno mieć estetykę, to oczywiście jedną z inspiracji była klasyka kina cyberpunk – Łowca androidów, Ghost in the Shell itp. Wzorowaliśmy się też mocno nad tym, jak wyglądają miasta na zachodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych, bo Night City znajduje się przecież między Los Angeles a San Francisco. Patrzyliśmy szczególnie na to pierwsze: jak jest zbudowane, jaka jest infrastruktura, architektura. Kiedy ja gram w naszą grę, mam wiele skojarzeń z tym, jak wygląda Los Angeles.

Nie każda dzielnica Night City bije po oczach jaskrawymi neonami i zachwyca technologicznymi bajerami. - 2019-06-15
Nie każda dzielnica Night City bije po oczach jaskrawymi neonami i zachwyca technologicznymi bajerami.

Porozmawiajmy sobie jeszcze o świecie Night City. Jest sześć dzielnic, tak?

Tak, sześć dzielnic, podzielonych na takie „poddzielnice”, oraz tzw. Badlandy, czyli teren otaczający miasto. Każdy z tych obszarów jest dość unikatowy, różnią się między sobą zarówno architekturą, jak i zamieszkującymi je ludźmi, dominującymi gangami... Przykładowo mamy Pacyfikę, którą pokazaliśmy w tym demie, rządzoną przez Voodoo Boys – społeczność, która przyjechała do Night City z Haiti. Zostali oni sprowadzeni, żeby wybudować tę dzielnicę, która w teorii była wielkim projektem przygotowanym przez korporacje, by stworzyć miejsce, gdzie ich pracownicy mogliby wydawać pieniądze. Ale w pewnym momencie zniknęło finansowanie, wszyscy ci ludzie zostali tam bez pracy i perspektyw – i to właśnie oni rządzą w tej dzielnicy, policja raczej się tam nie zbliża. Z drugiej strony mamy śródmieście Night City, gdzie rządzą korporacje i ich siły. Każdy z tych obszarów jest odmienny i wydaje mi się, że gracze podróżujący z jednej dzielnicy do drugiej mogą mieć takie wrażenie, jakby przenosili się z Novigradu na Skellige.

CD Projekt RED zatrudnił prawdziwego urbanistę, który pomagał deweloperom stworzyć wiarygodne miasto. Podpowiadał między innymi, jak powinna wyglądać siatka dróg w aglomeracji, jakie budynki i instalacje są potrzebne do funkcjonowania miasta i gdzie powinny się znajdować. Niektóre z tych miejsc stały się ważne dla fabuły, inne po prostu są po to, żeby Night City robiło lepsze i bardziej autentyczne wrażenie.

A przy tym jest to „płynne” doświadczenie?

Tak, nie ma ekranów ładowania pomiędzy obszarami, o ile nie używamy opcji szybkiej podróży.

Ile gangów zamieszkuje Night City?

Trudne pytanie. Zasadniczo każda dzielnica ma swój dominujący gang. Są Animals, Voodoo Boys, Valentino’s, pokazywany w poprzednim demie Maelstrom, frakcja nomadów zamieszkująca Badlands... Pewnie o paru jeszcze zapomniałem.

A czy będziemy mogli w trakcie fabuły doprowadzić do takich zmian, by całkowicie przepędzić jakiś gang z miasta?

Mamy w grze poważne wybory i konsekwencje, ale jeśli chodzi o całe społeczności, to nie zakładamy, by protagonista był w stanie usunąć dany gang czy daną korporację – to nieco za duży kaliber. Natomiast V oczywiście wchodzi z nimi w interakcje i może, powiedzmy, „oczyścić” daną lokację lub wpłynąć na to, jak dana społeczność będzie się zachowywać.

Świat Cyberpunka zamieszkuje wielu ludzi, ale tylko z częścią z nich będziemy mogli porozmawiać dłużej niż kilkanaście sekund. - 2019-06-15
Świat Cyberpunka zamieszkuje wielu ludzi, ale tylko z częścią z nich będziemy mogli porozmawiać dłużej niż kilkanaście sekund.

Czy w Night City spotkamy jakieś aktywności rekreacyjne w rodzaju kręgli z Romanem z GTAIV?

W tej chwili mamy minigrę z hakowaniem, którą mogliście zobaczyć w demie. Oprócz tego jest sporo aktywności w mieście: wyścigi samochodowe, strzelnice, bijatyki i inne.

Jakub Mirowski

Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Zamówiłeś/aś już Cyberpunka 2077?

Wziąłem kolekcjonerkę
5,2%
Tak, już kupiłem
18,6%
Nie, ale planuję
16,5%
Kupię na premierę
29,8%
Być może kupię po premierze
20,3%
Nie planuję kupować
9,6%
Zobacz inne ankiety
Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077

Uniwersum Cyberpunka 2077 bez tajemnic - poznaj sekrety Night City
Uniwersum Cyberpunka 2077 bez tajemnic - poznaj sekrety Night City

W ostatnich tygodniach aż strach otworzyć lodówkę, bo zewsząd wyskakuje na nas Cyberpunk 2077. Jeśli jednak, tak jak milionom innych graczy na świecie wcale wam to nie przeszkadza, mamy dla was garść informacji, które warto poznać jeszcze przed premierą.

8 rzeczy z innych gier, które chciałbym zobaczyć w Cyberpunku 2077
8 rzeczy z innych gier, które chciałbym zobaczyć w Cyberpunku 2077

Jaki będzie Cyberpunk 2077? Jeszcze nie mamy pojęcia. Wiemy za to, jakie rozwiązania i mechaniki twórcy z CDPR mogliby podpatrzeć z innych gier i umieścić w swojej – teraz lub w ramach późniejszych aktualizacji.

Cyberpunk 2077 – co przeczytać, co obejrzeć i w co zagrać przed premierą
Cyberpunk 2077 – co przeczytać, co obejrzeć i w co zagrać przed premierą

Na kilka miesięcy przed planowaną premierą nowej produkcji CD Projekt RED zapraszamy Was do zestawienia, które ułatwi Wam jak najbliższe zapoznanie się z estetyką cyberpunku w filmie, literaturze, grach i muzyce.