Hardware Tanie i polecane Porady PC Windows Konsole Telefony Technologie

Hardware

Hardware 20 sierpnia 2019, 09:03

autor: Osti

Google Stadia - cena, data premiery, gry i dostępność w Polsce

Google zaprezentowało swoją usługę strumieniowania gier - Stadia. Czy odniesie większy sukces niż Nvidia z Shieldem i Sony z PlayStation Now? Nowe gry, takie jak Cyberpunk 2077 i Baldurs Gate 3 na pewno pomogą.

Usługa znana do tej pory jako Google Stream od pierwszych wzmianek wzbudzała bardzo gorące i skrajne opinie. Coraz więcej informacji na temat rozwoju technologii strumieniowania gier zaczęło pojawiać się pod koniec 2018 roku, kiedy to właśnie Google oraz Microsoft zapowiedziały własne usługi tego typu. W teorii mają one umożliwić granie nawet w najbardziej wymagające tytuły na niemalże dowolnym sprzęcie, bowiem takie Google Stadia obejmuje zabawę poprzez przeglądarkę Chrome.

W trakcie wstępnych testów wybrańcy mogli sprawdzić, jak działa Assassin’s Creed Odyssey w przeglądarce. Zdaniem Sundara Pichaia, prezesa Google, pierwsze próby były udane i „Project Stream” zebrał bardzo pozytywne opinie. Amerykańska korporacja dąży do tego, aby opóźnienia w odbiorze komend wysyłanych przez gracza (tzw. input lag) były niemal nieobecne, a całość działała przyzwoicie nawet na nie najszybszych łączach. Brzmi zbyt pięknie, aby było prawdziwe?

O tym, że gigant z Mountain View podchodzi do tematu „przyszłości gamingu” bardzo poważnie, może świadczyć chociażby fakt zatrudnienia na stanowisko wiceprezesa koncernu Jade Raymond, która ma na koncie wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu studia Ubisoftu w Toronto oraz dewelopera Motive Studios znajdującego się pod skrzydłami Electronic Arts.

Po tym jak Google zaprezentowało oficjalnie swoją usługę strumieniowania gier, po raz kolejny rozgorzała dyskusja, jak wyglądać będzie przyszłość elektronicznej rozrywki. Czy wirtualne platformy zastąpią bardziej tradycyjne rozwiązania, takie jak konsole czy komputery z dedykowanymi układami graficznymi? Wiele osób z branży zabrało głos w tej sprawie, dodatkowo dzieląc graczy na sceptyków i zwolenników strumieniowania gier.

Najnowszy Assassin’s Creed był pierwszą grą, którą można było przetestować w usłudze Project Stream – teraz znaną jako Google Stadia. - Google Stadia - cena, data premiery, gry i dostępność w Polsce - dokument - 2019-08-20
Najnowszy Assassin’s Creed był pierwszą grą, którą można było przetestować w usłudze Project Stream – teraz znaną jako Google Stadia.

Dlaczego Google Stadia wzbudza tyle kontrowersji? Przede wszystkim dlatego, że wiąże się z nowym podejściem do tematu grania. W teorii strumieniowanie rozgrywki ma całe mnóstwo zalet, ale na drodze do sukcesu tego typu usług stoi sporo przeszkód (technicznych i… mentalnych - komentarze na naszym forum wybitnie pokazują, że część graczy będzie miała wiele oporów przed przesiadką na Google Stadia).

Jak to działa w praktyce? Google Stadia to nie konsola, a bardziej wirtualna platforma, dzięki której użytkownicy mają zagrać w rozbudowane produkcje na niemalże dowolnym sprzęcie wyposażonym w ekran. Wszystkie obliczenia konieczne do wygenerowania grafiki wykonywane są na komputerach Google, a do gracza dociera “obraz” rozgrywki. Początkowo Stadia będzie wymagać do działania Chromecast Ultra, z jej dobrodziejstw skorzystają również posiadacze smartfonów Pixel (wsparcie dla innych modeli ma się pojawić w przyszłości), a także komputerów i tabletów z przeglądarką Google Chrome.

Przeglądarka Chrome z dostępem do internetu – oto jedyne, czego ma wymagać Google Stadia. - Google Stadia - cena, data premiery, gry i dostępność w Polsce - dokument - 2019-08-20
Przeglądarka Chrome z dostępem do internetu – oto jedyne, czego ma wymagać Google Stadia.

Teoretycznie zatem, dzięki usługom strumieniowania gier „odpalimy” ulubione tytuły na smartfonie, tablecie czy na malutkim, podłączonym do telewizora Google Chromecast. Ten ambitny projekt ma być dla elektrycznej rozrywki tym, co Netflix zrobił z branżą filmów i seriali. Czy to się uda?

Jak zwykle możemy sobie już na wstępie bardzo stanowczo powiedzieć… to zależy. Google nie jest wcale pionierem w temacie strumieniowania rozgrywki. Amerykański gigant ma już na tym poletku całkiem sporą konkurencję, bowiem swoje własne (i działające!) usługi mają już chociażby Sony czy Nvidia.

TWOIM ZDANIEM

Czy jesteś zainteresowany strumieniowaniem gier?

58,1%
Nie, wolę mieć w domu komputer/konsolę
41,9%
Tak, chętnie przetestuję!
Zobacz inne ankiety

Komentarze Czytelników (85)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
27.03.2019 10:01
odpowiedz
2 odpowiedzi
kriskow11
2
Generał

Jaka przyszlosc,coraz wiecej gier jest f2p lub multi gdzie ludzie graja latami
No chyba ze roczny abonament bedzie tanszy od kupna gry AAA to tak
To bedzie raczej jako opcja dla tych jak np chce pograc w rdr2 ale nie mam konsoli to za 10$ kupuje abonament i gram, ale pewnie na platformie nie bedzie gier AAA w dniu premiery

post wyedytowany przez kriskow11 2019-03-27 10:05:55
27.03.2019 12:12
2
odpowiedz
2 odpowiedzi
Jango Kane
31
Konsul

Pomysł na streamingowy biznes - kupimy 1000 komputerów i wynajmiemy je dla 100 tysięcy klientów licząc po cichu na to, że większość nie będzie chciała zagrać w tym samym czasie a nawet jeżeli to i tak nie będą mieli alternatywy, bo tradycyjne formy sprzedaży znikną ze względu na wysokie koszty. Najwyżej zrobimy ekstra płatne konta streamingowe premium, golden premium i golden premium limited edition - na nich będzie można się logować bez kolejek... ;-)

27.03.2019 12:37
1
odpowiedz
TheCerbis
34
Konsul

Podziękuję za taką przyszłość.

27.03.2019 13:54
marcing805
odpowiedz
1 odpowiedź
marcing805
131
PC MASTER RACE

Mi się ten pomysł bardzo podoba. Nie potrzebuje PC ani konsoli, wystarczy dobry smartfon lub TV. Można oszczędzić na rachunkach za prąd, bo streaming eliminuje konieczności posiadania dodatkowej skrzynki do TV/konsoli. Jak technologia wypali i więcej osób będzie z niej zadowolone, to też się na to piszę. Jako gracz tylko singlowy - jestem na tak. Nie ma konieczności grzebania w opcjach czy martwienia się o wymagania sprzętowe. Myśle jednak, że na chwile obecną, to jedynie będzie fajne uzupełnienie dużych sprzętów niż coś, co je wyeliminuje. Ale sam pomysł jest świetny. Lubię grać na hahheldach ale jedyny teraz switch nie za bardzo mnie interesuje. A tak, to podpinam smartfona do pada od Xboxa i gram w duże gry.

27.03.2019 18:04
ProfesorXxx
😒
1
odpowiedz
1 odpowiedź
ProfesorXxx
9
Legionista

Ja już widzę do czego to dąży. Zaraz zaczną liczyć graczom FPS-Y, rozdzielczość, detale, itp, itd

27.03.2019 18:09
mirko81
odpowiedz
1 odpowiedź
mirko81
13
1150 Power!

Najważniejsza przeszkoda to opóźnienia w szybkich grach akcji. Odsyłam na eurogamer do testu z Doom

Nie wyobrażam sobie w najbliższych latach takiego samego połączenia "pad-gpu" a "pad-centrum stadia"

post wyedytowany przez mirko81 2019-03-27 18:14:00
27.03.2019 20:47
1
odpowiedz
zychomir
17
Konsul

jeśli tak ma wyglądać ta przyszłość, to ja podziękuję - pozostanę przy swoich starociach.

27.03.2019 20:53
odpowiedz
Jacek040390
10
Chorąży

Czyli to będzie tylko coś takiego jak Twitch ?

post wyedytowany przez Jacek040390 2019-03-27 20:53:28
27.03.2019 20:58
Bezi2598
odpowiedz
2 odpowiedzi
Bezi2598
95
Legend

Będę mógł grać w gry w 4K bez kupowania sprzętu za 10 tysięcy? Nie wiem czemu ktoś miałby się na to nie pisać.

Jeżeli to będzie działać dobrze to natychmiast się przerzucam na streaming.

nawet jeżeli to i tak nie będą mieli alternatywy, bo tradycyjne formy sprzedaży znikną ze względu na wysokie koszty.

Nie wiem skąd durne przekonanie, że streaming od razu zastąpi tradycyjne granie :D
Myślisz, że Sony, Microsoft, Nvidia, Intel, AMD i mnóstwo innych dużych firm zrezygnuje, bo Google wprowadza własną usługę? XDDD

post wyedytowany przez Bezi2598 2019-03-27 21:00:32
27.03.2019 21:03
odpowiedz
1 odpowiedź
Jacek040390
10
Chorąży

No jak chcą uruchomić granie w nowe gry na starszym sprzęcie to pewnie dadzą wysoki
miesięczny abonament i nie będzie to raczej opłacalne.

post wyedytowany przez Jacek040390 2019-03-27 21:04:58
28.03.2019 12:02
odpowiedz
hemik9
75
Pretorianin

Poza tym, że dalej nie nauczyłem się grać na padzie? Tak wydaje mi się, że to przyszłość, jednak wszystko zależy od ceny i ilości gier.

Nie podoba mi się to, ale tak to będzie wyglądać. Na początku moim zdaniem będzie to wyglądało tak, że będzie się wykupywało abonament u Google i będzie się miało dostęp do dużej biblioteki gier. Niestety inne firmy wyniuchają biznes i swoje usługi uruchomi Ubi, EA, Bughesda, Blizard ...

W wyniku takiego rozdrobnienia, staniemy przed wyborem: posiadać jednocześnie 10 abonamentów, albo udać się do sklepu i kupić komputer.

28.03.2019 12:46
1
odpowiedz
1 odpowiedź
elathir
44
Senator

Wszystko pięknie, tylko rozbija się o dwie rzeczy.
1) mniejszy problem, czyli mody - nie będzie, więc to alternatywa dla konsoli, nie PC
2) większy problem, czyli lag - w przygotówce i szachach to nie problem, ale w grze akcji już tak. A już zwłaszcza problem będzie bolał w grze sieciowej gdzie do już istniejących problemów z lagiem do serwera dojdą kolejne gdy gracze będą grać w ten sposób. No obawiam się, że może to boleć. A jak ktoś do tego użyje opcji z SmartTV czy Chromecasta to rozwiązanie sprawdzi się tylko w grach turowych, bo te rozwiązania mają 1-2 sekundowego laga w pakiecie przy połączeniu z lapkiem w tym samym pomieszczeniu.

28.03.2019 15:13
odpowiedz
2 odpowiedzi
OMG
38
Centurion

To wbrew pozorom może nawet miec spore plusy. Przy nieograniczonej mocy obliczeniowej, wreszcie będzie można zrobić potężne strategie z tysiącami jednostek. Miasta w RPG nie beda się składać z 4 npc'ów, tury w Cywilizacji będą się przeliczały w ułamku sekundy. Jak ktoś nie gra w FPS'y, to super opcja. A grający na padzie na konsolach, pewnie nawet tam, może w ogóle nie zauwazą dodatkowego laga.
Dodajmy, że w idealnych warunkach opóźnienie na 5G jest poniżej 1ms, czyli rzeczywiscie pomijalne. Pytanie co to są te idealne warunki (pasmo 300GHz i serwerownia w tym samym mieście?) i czy w PL bedą za 20 lat...

28.03.2019 15:17
darktez
odpowiedz
darktez
1
Junior

No nieźle :D

28.03.2019 18:59
odpowiedz
2 odpowiedzi
Hyde911
52
Pretorianin

Kolejny sposób na wyciąganie informacji o naszym zachowaniu.
Dziękuję postoję.

20.08.2019 11:21
odpowiedz
1 odpowiedź
plumbergus
14
Legionista

Podsumowując - mam zapłacić googl'owi 40 zł co miesiąc żeby móc grać w gry np. AAA za pełna cenę rynkową (259 zł) z input lagiem 2x wiekszym niż PC ? hahahahahahahahahahahahahahahahahahaha
Mam nadzieje że to padnie bo w biednych krajach gdzie internet wolny, piractwo pełną gębą i ludzi nie stać na gry za 250 zł - (czyt. Polska) to STADIA nie ma racji bytu wiadomo, ale w bogatych krajach jak ludzi stać żeby wyrzucić 60 Euro na gre to stać ich też na własny PC który uciągnie 4K 60 FPS

20.08.2019 11:43
odpowiedz
3 odpowiedzi
plumbergus
14
Legionista

"Poza tym w 2020 roku ma się pojawić całkowicie darmowy wariant usługi, który umożliwi rozgrywkę w rozdzielczości 1080p. "To będzie darmowy wariant usługi PRO za który i tak musisz zapłacić, bynajmniej ja to tak zrozumiałem, korpogadka bywa zwodnicza.
Kolejnym minusem jest zapewne biblioteka gier porównywalna do tej która ofeuje RAY TRACING

post wyedytowany przez plumbergus 2019-08-20 11:45:09
20.08.2019 12:31
Angemona
odpowiedz
2 odpowiedzi
Angemona
18
Pretorianin

Uważam, że reklamowanie tego produktu jako "działającego na każdym sprzęcie" jest przesadzone. Nie sądzę żeby badziewne smartfony, stare laptopy i starsze smart tv obsługiwały tą usługę. Jeśli starsze integry gubią klatki w odtwarzaniu filmów w 4K, to nie inaczej będzie z grami w tej usłudze. Moim zdaniem również ceny gier w tej usłudze będą zawyżone. Jak dla mnie w tej formie jest to usługa dla nikogo.

20.08.2019 12:36
kęsik
👎
1
odpowiedz
kęsik
94
Legend

To nie ma przyszłości, będzie trupem na premierę. To miał być growy Netflix, płacisz abonament i masz dostęp do absolutnie wszystkiego. Z takim modelem biznesowym to nie ma racji bytu.

20.08.2019 12:38
odpowiedz
3 odpowiedzi
Olekrek
29
Pretorianin

Google musi posiadać dwie rzeczy żeby to wypaliło.
1 - dostęp do swoich bibliotek ze Steam i innych.
2 - nowy kodek video, który będzie konwertował obraz gry w formie 1:1. Obecnie takiego nie ma, co sprawia, ze przy szybkich ruchach myszka obraz się rozmazuje, powstają artefakty. Widocznie stworzenie takiego kodeka nei jest łątwe, bo ani Nvida ani żadna inna firma oferująca streaming gier nie stworzyła takiego kodeka, a jest on ważny.

Mam też nadzieje, że nie wprowadzą limitów czasowych na granie. We wszystkich tego typu usługach (poza GeForce Now) jest ograniczony czas. W tej polskiej usłudze jest bodajże 200h miesięcznie.

20.08.2019 13:43
odpowiedz
Gusjon
56
Centurion

Oby to nie było takie samo Gówno jak YouTube Orginals kolejny wspaniały pomysł od Google...

20.08.2019 13:45
odpowiedz
2 odpowiedzi
Insekt6
32
Generał

Gdzie będzie najbliższy serwer?

20.08.2019 14:34
odpowiedz
1 odpowiedź
pisz
113
nihilista

To co mnie tu najbardziej przejęło i zasmuciło to to, jak Jade się posunęła przez 10 lat... Nie żebym ja się przez ten czas nie postarzał, ale dalej smuteczek.

"Wśród zapowiedzianych tytułów, oprócz oczywiście wyczekiwanego przez fanów RGP Baldur’s Gate 2" no chyba nie ;)

post wyedytowany przez pisz 2019-08-20 14:35:23
20.08.2019 14:45
VortexSky
😂
odpowiedz
VortexSky
6
Chorąży

Ja to widze jako jedna z alternatywnych mozliwosci w gamingu ale watpie ze bedzie calkowita przyszloscia zwlaszcza ze sa zwolenicy tradycyjnego sprzetu a streaming ma swoje wady ze konsol i pc nie zastapi. Jest tez jeden sensowny powod. Bylo by to niekorzystne dla gigantow pokroju NVIDIA, AMD, INTEL ze za duzo zzielonych wylozyli i za duze zyski maja z tego segmentu poki co by chcieli to porzucic.

20.08.2019 16:02
odpowiedz
al m18
1
Legionista

Chętnie przetestuję ale Xcloud a nie Stadia. Nie przekupią mnie jakimś The Crew 2 z grafiką gorszą niż Most Wanted.

20.08.2019 23:52
odpowiedz
dark_souls_fanatic
2
Centurion

W przyszłości nikt nie będzie grał w gry, już widać, że nowemu pokoleniu sie nie chce grac i wola ogladac na yt jak ktos za nich gra

21.08.2019 00:03
odpowiedz
stach122
59
Generał

Alternatywa: TAK
Przyszłość: NIE!

21.08.2019 08:02
odpowiedz
2 odpowiedzi
krykry
7
Chorąży

Pytanie brzmi: jak z jakością grafiki? Czy dostaniemy ustawienia Ultra 4k czy np. dostaniemy podpudrowane 1080p w medium/high?

21.08.2019 13:52
odpowiedz
8 odpowiedzi
buk2017
13
Centurion

Muauahahaaaaaa.
I to powinno wystarczyć za komentarz ale dodam więcej skoro redaktor gola twierdzi że "nie mamy argumentów".
Argumenty są cały czas i od lat niezmiennie te same: brak mocy obliczeniowej i brak możliwości przesyłowych.
Jak napisali poprzednicy: ile razy już mówiono/próbowano streamować gry? Czy kiedykolwiek coś z tego wyszło? Nie. I nigdy nie wyjdzie. Z powodów podanych wyżej.
Spójrzcie na to jaki jest potrzebny komputer aby wygenerować taką jakość obrazu. Teraz sobie policzcie ile by kosztowało postawienie sprzętu który musi odwalać to samo ale pomnożone przez setki tysięcy klientów. Już same koszta energii elektrycznej są zabójcze.
Teraz przechodzimy do części drugiej czyli przesył. Nie ma takiej opcji aby to działało na tyle płynnie aby było komfortowe. Dlaczego? Bo to nie Netflix gdzie przesyła się a właściwie odtwarza istniejący obraz w 30 fps który można "pociąć" na segmenty i przesłać z wyprzedzeniem. Gry to obraz tworzony w każdej sekundzie na bieżąco i czuły na nawet najmniejsze opóźnienia. Już nawet nie wspomnę o tym że już obecny streaming wideo typu Netflix generuje 75% całego ruchu internetowego.
Testy w USA z udziałem Assassin’s Creed Odyssey pamiętam. Nawet Amerykanie wypowiadali się krytycznie. Ba, większość nawet nie była w stanie w tych testach wziąć udziału bo nie była w stanie osiągnąć opóźnienia jakie zostało przyjęte gdy próbowaliśmy przetestować usługę. Skończyło się na tym że udział w testach wzięli tylko mieszkańcy miast w których stały kompy odpowiedzialne za google stadia.
Ale wracając do Polski. Rozumiem że google w cenie usługi (o tym za chwilę) pociągnie mi do domu światłowód 1 Gbit bo w najbliższej (i dalszej) przyszłości nie zanosi się na to abym zakończył korzystanie z miedzi.
Że niby jakieś 5G? Kto się zna ten wie że przesył radiowy jest g. wart i już obecnie działa na granicy wydajności a nawet leży i robi pod siebie. I żadne 5G nic tutaj nie zmieni.
Nie będzie oszustów? Fajnie, tylko co mi po multi z pingiem 133 w momencie gdy obecnie jak ma się łącze z pingiem większym niż 20-30 to można sobie wszelkie shootery odpuścić bo informacja o tym że zostaliśmy trafieni i zabicie dociera do nas już po fakcie co świetnie pokazują co roku kolejne odsłony CoDów.
I na koniec cena. 10 dolarów, czyli dla nas 10 euro czy w zaokrąglenie 49,99 złotych (albo i więcej bo jeszcze 23% vat). Śmiech na sali. Wiecie dlaczego abonamenty od EA cieszą się w Polsce dużym powodzeniem? Bo tam ktoś pomyślał i 15 USD zamienił na 15 PLN (lub 80 zł za cały rok) czyli cenę realną i dostosowaną do siły nabywczej przeciętnego Polaka.
Pozostaje jeszcze sam fakt opłaty abonamentowej jako takiej. Nigdy nie zapłaciłem i nigdy nie zapłacę abonamentu za granie. Zrobiłem wyjątek dla xbox game passa za 4 zł bo był to po prostu opłacalny interes. Za 4 zł ograłem nowe Metro, Wolfa 2 i kilka mniejszych pozycji. Jestem więc kilkaset złotych do przodu. To są pieniądze których już wydawcy tych gier nie zobaczą. W momencie gdy cena wynosi 50 zł miesięcznie to dla mnie żaden interes. Za taką kwotę mam 2-3 gry AAA w promocji które starczą mi na kilka miesięcy albo dłużej. Po co mi się dostęp do 100 czy 200 gier z czego połowa mnie nie interesuje a z pozostałej reszty większość już mam. Z tego miesiąca xbox game passa to pograłem może uczciwie 10 dni. Potem już nie było w co (dla mnie).

post wyedytowany przez buk2017 2019-08-21 13:56:16
22.08.2019 18:18
hubert43
odpowiedz
hubert43
23
Pretorianin

Dostawcy internetu i infolinie już skaczą z radości. :)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze