Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Kompendia 10 stycznia 2019, 12:41

DLC i rozwój gry. Wszystko o Anthem (data premiery, wymagania, cena)

Niniejszy artykuł stanowi kompendium wiedzy na temat Anthem, czyli gry RPG akcji, nad którą pieczę sprawuje studio BioWare. Produkcja jest dostępna na PC i konsolach PlayStation 4 oraz Xbox One, a jej premiera odbyła się 22 lutego 2019 roku.

DLC i rozwój gry

Z uwagi na fakt, że BioWare zamierzało dostarczyć nam grę-usługę, niespecjalnie dziwiło, iż zdaniem Patricka Söderlunda (byłego wiceprezesa wykonawczego Electronic Arts) nasza przygoda w świecie gry miała potrwać… przynajmniej dziesięć lat. Nawet po zakończeniu prac nad tym tytułem autorzy mieli mieć ręce pełne roboty – wszak chcąc podtrzymać zainteresowanie graczy, konieczne było tworzenie dużych rozszerzeń i udostępnianie aktualizacji.

BioWare miało szerokie plany związane z rozwojem swojego dzieła w ciągu trzech miesięcy po jego premierze. Nowości miały być wprowadzane w ramach dużych aktualizacji zwanych Aktami. Problemy z projektem sprawiły jednak, że twórcom nie udało się spełnić zbyt wielu obietnic z lutego 2019 roku, kiedy to opublikowano harmonogram rozwoju. Choć trwająca przez ponad miesiąc „cisza radiowa” ze strony autorów była niepokojąca, ostatecznie pod koniec maja zespół udostępnił dużą aktualizację 1.2.0, a także pokazał światu Kataklizm, czyli wydarzenie mające stanowić podstawę dla fazy „endgame”.

Kataklizm

6 sierpnia 2019 roku deweloperzy udostępnili aktualizację 1.3.0. Łatka wprowadziła do gry szereg nowości, z których największą jest wyżej wspomniany event. Oprócz tego jednak autorzy zdecydowali się między innymi na eliminację statystyki szczęścia (wpływającej na prawdopodobieństwo zdobycia mocnych przedmiotów), zmiany w systemie sojuszy i oddanie w ręce graczy ekwipunku do walki wręcz (po dwa warianty dla każdego Javelina). Ponadto twórcy przygotowali mobilną aplikację umożliwiającą komunikację z członkami gildii.

Akcja Kataklizmu została osadzona na tropikalnej wyspie, a opowiedziana w nim historia koncentruje się na nowej frakcji pod dowództwem potężnej Vary Brom. Wydarzenie zaplanowano na osiem tygodni; pierwsze dwa stanowią swego rodzaju wstęp fabularny, z kolei podczas kolejnych sześciu gracze otrzymają trzy nowe misje, do których wprowadzą specjalnie przygotowane przerywniki filmowe.

Choć naszym głównym zadaniem jest tu pokonanie Vary, warto najpierw rozejrzeć się po okolicy. Za zabijanie adwersarzy i podejmowanie się innych aktywności otrzymujemy bowiem punkty, które służą nam do zdobycia nagród, a ich liczba zostaje podwojona po eliminacji bossa. Sprawę komplikuje jednak szalejąca wokół burza, która po jakimś czasie zaczyna zadawać nam obrażenia (przed tymi ostatnimi uchronią nas tymczasowe bariery ochronne). Poza tym z czasem pewne elementy tego wydarzenia ulegają zmianie; twórcy wprowadzają nowe sposoby na zdobywanie wyżej wspomnianych punktów czy też rozmaite modyfikatory znane jako Inwersje (mowa na przykład o przyspieszeniu ładowania zdolności specjalnych czy zwiększeniu obrażeń zadawanych przez daną broń). To, wraz z sekretami czekającymi na odkrycie, rankingami czy wreszcie kryształami stanowiącymi walutę, którą można wydać w specjalnym sklepie sezonowym, ma sprawić, że gracze będą wielokrotnie odwiedzać burzliwą wyspę.

Wydarzenie Kataklizm stanowi podstawę dla całej fazy „endgame”. - Wszystko o Anthem (data premiery, wymagania, cena) - dokument - 2020-07-13
Wydarzenie Kataklizm stanowi podstawę dla całej fazy „endgame”.

Kataklizm jest dostępny na ekranie rozpoczęcia ekspedycji, a może go sprawdzić każdy, kto ma za sobą misję Inkursja.

Patche

Ponadto Anthem jest rozwijany za pośrednictwem łatek. Patch, który został wydany tydzień po premierze gry, wprowadził spore zmiany w systemie ekwipunku. Dzięki niemu po osiągnięciu trzydziestego poziomu doświadczenia gracze nie natrafiają już na wyposażenie oznaczone kolorem białym lub zielonym, a tworzenie mistrzowskich przedmiotów wymaga mniejszej ilości zasobów. Poza tym pochylono się nad inskrypcjami, czyli losowymi modyfikatorami nakładanymi na przedmioty. Od tej pory dają one lepsze efekty dla elementów ekwipunku, na których się znajdują; te z ikoną pancerza zapewniają wzmocnienia dla całego Javelina, z kolei te oznaczone ikoną zębatki poprawiają działanie tylko tego przedmiotu, do którego zostały przypisane.

26 marca 2019 roku natomiast deweloperzy udostępnili patcha oznaczonego numerem 1.0.4. Łatka poprawiła wydajność na wszystkich platformach, a ponadto wzbogaciła wersję na komputery osobiste o wsparcie dla funkcji DLSS oraz o suwaki pola widzenia (FOV – Field of View). Oprócz tego przyniosła ona tak zwane misje legendarne, czyli fragmenty kampanii fabularnej o podniesionym poziomie trudności (każdego dnia jest udostępniany jeden taki etap), oraz skrzynki Elysian Cache, dające możliwość zdobycia przedmiotów kosmetycznych poprzez wykonywanie codziennych wyzwań. Zmieniono również mechanikę rozgrywki, usuwając ekran ładowania przy przechodzeniu do Kuźni (do której dostęp zyskujemy z poziomu menu, o ile znajdujemy się w Forcie Tarsis lub hangarze) i skracając czas, po którym nieaktywni gracze są wyrzucani z gry (do pięciu minut).

Kontrowersje wzbudzają kolejne zmiany w systemie ekwipunku, przez które w skrzyniach pojawiających się w twierdzach, misjach, aktywnościach gry dowolnej i po pokonaniu bossa Apex pojawiają się dodatkowe przedmioty i materiały. Gracze zwracają uwagę między innymi na to, że eliminacja bossa nie stanowi gwarancji zdobycia przedmiotu Mistrzowskiego, członkowie drużyny mogą podnosić należące do nas nagrody (które i tak trafiają do naszego ekwipunku), z kolei w samych kufrach często można znaleźć nie wyposażenie, lecz Żary (składniki rzemieślnicze). Autorzy szybko zareagowali na te doniesienia, przekonując, że pracują nad rozwiązaniem owych problemów.

Anthem 2.0

Kataklizm nie spotkał się z tak ciepłym przyjęciem ze strony graczy, jakiego oczekiwali autorzy. Nieco ponad miesiąc po jego premierze twórcy postanowili więc podzielić się z fanami dalszymi planami rozwoju swojego dzieła. Te nie napawały optymizmem – choć deweloperzy zapewniali, że nie zamierzają zapomnieć o grze, jednocześnie przyznali, że wymaga ona naprawy. Z tego względu początkowo przynajmniej do końca 2019 roku zrezygnowano z przygotowywania dużych nowości, ograniczając się do regularnego udostępniania sezonowych wydarzeń oraz rozmaitych poprawek dla poszczególnych elementów.

W listopadzie 2019 roku światło dzienne ujrzały nieoficjalne doniesienia, wedle których BioWare miało planować na tyle daleko idące zmiany w Anthem, że projekt został ochrzczony jako Anthem 2.0 lub Anthem Next. W lutym 2020 Casey Hudson potwierdził owe pogłoski, informując, że jego ekipa zamierza wykonać gigantyczną pracę i niejako stworzyć od podstaw omawianą produkcję. W maju dowiedzieliśmy się natomiast, że tworzenie Anthem 2.0 będzie długim procesem, gdyż nad grą pracuje niewielki, bo raptem 30-osobowy zespół.

Ciekawostki

  1. Po chłodnym przyjęciu Mass Effect: Andromeda, co zaowocowało wcieleniem oddziału BioWare Montreal do studia Motive, Anthem mogło okazać się swoistym „być albo nie być” dla całego BioWare. Firma oddelegowała niemal wszystkich swoich pracowników do prac nad tym tytułem; dość powiedzieć, że szeregi zespołu tworzącego ową produkcję zasila nawet Mark Darrah, który od lat poświęcał się wyłącznie rozwojowi serii Dragon Age.
  2. Na początku kwietnia Jason Schreier – znany dziennikarz z serwisu Kotaku – ujawnił, że Anthem „rodził się” w ogromnych bólach. Jednym z głównych powodów takiego stanu rzeczy był problematyczny silnik Frostbite, a także złe zarządzanie firmą, która dodatkowo jest skłócona wewnętrznie, gdyż pracownicy „starego BioWare” traktują gorzej młodszych stażem deweloperów z innych działów. Poza tym demo pokazane podczas targów E3 2017 było kłamstwem, a sama produkcja powstała w ciągu około dziewięciu miesięcy z liczącego ponad sześć lat (!) cyklu produkcyjnego. Więcej na ten temat przeczytacie pod tym adresem. Niedługo później menadżer generalny studia – Casey Hudson – przyznał w mailu do pracowników, że owe problemy w istocie są prawdziwe, jednocześnie wyrażając gotowość do podjęcia działań mających na celu naprawę jakości pracy w studiu.

Krystian Pieniążek

Krystian Pieniążek

Współpracę z GRYOnline.pl rozpoczął w sierpniu 2016 roku. Pomimo że Encyklopedia Gier od początku jest jego oczkiem w głowie, pojawia się również w Newsroomie, a także w dziale Publicystyki. Doświadczenie zawodowe zdobywał na łamach nieistniejącego już serwisu, w którym przepracował niemal trzy lata. Ukończył Kulturoznawstwo na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Prowadzi własną firmę, biega, uprawia kolarstwo, kocha górskie wędrówki, jest fanem nu metalu, interesuje się kosmosem, a także oczywiście gra. Najlepiej czuje się w grach akcji z otwartym światem i RPG-ach, choć nie pogardzi dobrymi wyścigami czy strzelankami.

więcej

Anthem

Anthem