Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Hardware 10 stycznia 2019, 09:47

autor: Nils Raettig (gamestar.de)

Czy monitor 21:9 zabija wydajność PC? Porównanie z formatem 16:9

Jak dobrze wypada kinowy format 21:9 w grach komputerowych? Jak dużo wydajności i mocy obliczeniowej może nas kosztować granie przy tak szerokim ekranie w porównaniu do „standardowych” 16:9?

21:9 vs. 16:9 – porównanie wydajności w grach

Assassin's Creed: Origins

Ustawienia: bardzo wysokie

Total War: Warhammer II

Ustawienia: ultra

Wiedźmin 3: Krew i wino

Ustawienia: najwyższe (SSAO wyłączone)

Wolfenstein II: The New Colossus

Ustawienia: najwyższe

Obecnie w formacie 21:9 istotne są dwie rozdzielczości: 2560x1080 i 3440x1440. Testy przeprowadzono przy rozdzielczościach od Full HD, przez WQHD, do 4K na komputerach wyposażonych w procesory Intel Core i7 8700K, 16 GB pamięci RAM oraz karty graficzne AMD (Radeon RX Vega 64) i Nvidii (GeForce GTX 1080).

Liczba pikseli zwiększa się mniej więcej o jedną trzecią w pierwszych czterech rozdzielczościach (co przedstawiliśmy w tabeli poniżej), natomiast strata FPS w benchmarkach wyniosła w przybliżeniu od 15 do 20%. Przy zmianie z 3440x1440 (21:9) na 3840x2160 (4K/16:9) liczba pikseli wzrosła o dwie trzecie, co skutkuje zmniejszeniem liczby klatek na sekundę o około 30%.

Rozdzielczość

Liczba pikseli

Format obrazu

1920x1080

2 073 600

16:9

2560x1080

2 764 800

21:9

2560x1440

3 686 400

16:9

3440x1440

4 953 600

21:9

3840x2160

8 294 400

16:9

Grając w rozdzielczości 2560x1080, można spodziewać się więc nieco niższej liczby FPS niż w 1920x1080 (Full HD) i nieco wyższej liczby klatek niż w 2560x1440 (WQHD), podczas gdy klatki na sekundę w rozdzielczości 3440x1440 są na niższym poziomie niż w rozdzielczości WQHD i wyższym niż w 3840x2160 (4K).