futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Technologie 4 stycznia 2019, 09:45

autor: Christoph Liedtke (gamestar.de)

Ostatnia deska ratunku? Voodoo 4 4500. Epoka Voodoo – historia firmy 3dfx

Obecnie akceleracja 3D jest w kartach graficznych czymś oczywistym. Spora w tym zasługa firmy 3dfx, która była odpowiedzialna za decydujący impuls w rozwoju grafiki trójwymiarowej.

Ostatnia deska ratunku? Voodoo 4 4500

Zamiast wydawać przełomowy pod względem wydajności, ale jednocześnie drogi model Voodoo 5 6000, firma zaoferowała model Voodoo 4 4500, tanią oraz dość atrakcyjną pod względem osiągów kartę, wydaną w październiku 2000 roku. Zbyt późno, aby mogła poprawić sytuację 3dfx.

W tym czasie Nvidia ogłosiła, że model GeForce 3 pojawi się już w styczniu 2001 roku. API Glide było również stopniowo zastępowane biblioteką DirectX. Ponieważ 3dfx już na początku 1999 roku zadeklarował, że pod systemem Windows 2000 chce obsługiwać jedynie OpenGL oraz API Glide, coraz więcej graczy wolało wybrać bardziej przyszłościową kartę Nvidii lub ATI z obsługą biblioteki DirectX albo czekać na wydanie modelu GeForce 3.

Ostatnia karta graficzna od 3dfx: model Voodoo 4 4500 posiadał układ VSA 100 z 166 MHz oraz 32 MB pamięci wideo. - 2019-01-09
Ostatnia karta graficzna od 3dfx: model Voodoo 4 4500 posiadał układ VSA 100 z 166 MHz oraz 32 MB pamięci wideo.

Nieubłagany koniec

Firma 3dfx próbowała się jeszcze ratować poprzez próbę rozwinięcia układu VSA 101 z obsługą pamięci typu DDR RAM oraz sprzedaż STB Technologies i wprowadzenie nowej struktury korporacyjnej. Ale nawet pozbycie się praw do wielu technologii w listopadzie 2000 roku nie zapewniło wystarczającego kapitału, aby zapobiec nieuniknionemu.

Następna generacja procesorów Rampage, która miała pojawić się na kartach Spectre, była już rozwijana, ale ucierpiała z powodu braku płynności finansowej i zmian w strategii firmy. Ponadto, niektórzy kredytodawcy postanowili wystąpić o ogłoszenie upadłości 3dfx. Tak więc włodarzom firmy pozostały tylko dwa wybory: zbankrutować lub znaleźć kupca.

15 grudnia 2000 roku historia jednej z najważniejszych marek w dziejach grafiki komputerowej dobiegła końca. Założyciel 3dfx, Scott Sellers, wydał komunikat prasowy potwierdzający wykupienie firmy przez swojego konkurenta, Nvidię, za 112 milionów dolarów. Wielu programistów z zespołu pracującego nad Rampage przeszło do Nvidii i zostało przydzielonych do projektowania modelu GeForce FX, który okazał się być pierwszą porażką Nvidii.

Przyczyny upadku firmy, do których z całą pewnością należy zaliczyć wiele popełnionych przez nią błędów, do tej pory pozostają przedmiotem dyskusji. Ale nawet 18 lat po zamknięciu podwojów, nie ulega wątpliwości fakt, że 3dfx na zawsze zmienił grafikę komputerową.

Artykuł powstał przy współpracy z serwisem GameStar, należącym do grupy medialnej Webedia. Polskie opracowanie tekstu wykonał Michał Ostiak.

Christoph Liedtke (gamestar.de)