Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 24 grudnia 2018, 11:30

Kącik sapera – niewypały. Stan gier RPG w 2018 roku – co fan musi wiedzieć

Niezła passa RPG-ów trwa. Pojawiają się kolejne hity, zarówno hołdujące tradycji Pillars of Eternity 2: Deadfire, jak i nowoczesne hybrydy. A jednak można odnieść wrażenie, że do gatunku powoli wkrada się stagnacja.

Kącik sapera – niewypały

Underworld Ascendant

  1. Producent: OtherSide Entertainment
  2. Platformy: PC, a w planie także Nintendo Switch, PS4 i Xbox One
  3. Premiera: 15 listopada

To mogło być coś. To mógł być duchowy następca Ultimy Underworld. Za grę Underworld Ascendant odpowiada zresztą jeden ze współtwórców tej kultowej serii, Paul Neurath. Niestety, OtherSide Entertainment nie podołało wyzwaniu. W pierwszym rzucie recenzji nie znalazła się ani jedna w pełni pozytywna opinia. Fakt ten boli tym bardziej, że to produkcja ufundowana przez fanów.

Na papierze wszystko wyglądało pięknie. Mieliśmy dostać połączenie action RPG z nastrojową skradanką czerpiącą pełnymi garściami z Thiefa (w tej serii Neurath też maczał palce). I rzeczywiście, kilka rozwiązań, jak chociażby ciekawy rozwój postaci, angażuje, ale tylko po to, by potem pokazać nam środkowy palec. Bo decyzje dotyczące rozwoju postaci nie mają większego znaczenia. Podobnie jak historia. W dodatku gracz musi kombinować nie tylko w starciach z wrogami, ale też z samą grą – jest tak pełna błędów technicznych, że jej ukończenie graniczy z cudem. Cudem, którego nie chcecie doświadczać.

  1. Dowiedz się więcej o Underworld Ascendant

Vampyr

  1. Producent: DOTNOD Entertainment
  2. Platformy: PC, Xbox One, PS4
  3. Premiera: 5 czerwca

To nie tak, że Vampyr jest złą grą. Problem stanowi fakt, że nie jest też grą dobrą. Po zapowiedziach zanosiło się na coś wyjątkowego, na mroczne action RPG z wyborami moralnymi, przy których spociliby się weterani przygód Adama Jensena i Geralta z Rivii. Mieliśmy decydować o życiu i śmierci ludzi, których spotkamy, bo bez ich cennej krwi byśmy sobie nie poradzili... Niestety, wyszło jak zwykle.

Vampyr ma sporo zalet. Gęstą atmosferę, niezłe dialogi, ciekawego bohatera (lekarz, który stał się wampirem wbrew swojej woli), historia serwuje kilka znakomitych, klimatycznych i poruszających momentów, a przebijanie się przez Londyn potrafi przyprawić o gęsią skórkę. Niestety, przyjemność z rozgrywki zabija nudna i męcząca walka, marny wpływ decyzji, które podejmujemy, na fabułę, a potencjał tkwiący w kilku intrygujących mechanikach został wykorzystany w minimalnym stopniu. To wciąż nie najgorsza gra, która potrafi wciągnąć, ale mogła być czymś wyjątkowym, jak to wynikało z zapowiedzi. I dlatego tu ląduje.

  1. Recenzja gry Vampyr – to nie jest RPG, na które czekaliście

Fallout 76

  1. Producent: Bethesda Softworks
  2. Platformy: PC, PS4, Xbox One
  3. Premiera: 14 listopada

Z kolei ostatnia pozycja postawiona karnie do kąta nie pozostawia żadnych wątpliwości. Fallout 76 okazał się totalnym niewypałem i nawet miłośnicy zmian w formule, jakie wprowadziła Bethesda, nie potrafili obronić tego... tworu. Gra narodziła się jako sieciowy moduł do Fallouta 4 i rozrosła do czegoś, co miało stanowić pełnoprawny produkt. I tak się stało, tyle że głównie w kontekście ceny.

Fallout 76 powinien pozostać dodatkiem. W formie osobnej produkcji dzieło Bethesdy przegrało z kretesem. Na starcie było pełne błędów i pustawe. Namiastka historii okazała się nędzna, radość sprawiało tylko okazjonalne wspólne tłuczenie co większych potworów i zwiedzanie mapy. Czasami. Kiedy na przykład nie wypadaliśmy poza tekstury. Do tego dochodzi niepotrzebny survival. Gdy zbierzemy to wszystko do kupy, nasuwa się jedno proste pytanie. Dlaczego?

  1. Recenzja gry Fallout 76 – zlepek wszystkiego i niczego

Hubert Sosnowski

Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Obecnie jest szefem działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

więcej

TWOIM ZDANIEM

2018 był dobrym rokiem dla fanów RPG?

Tak
75,3%
Nie
19,2%
Nie mam zdania
5,5%
Zobacz inne ankiety
Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Fallout 76

Fallout 76

Assassin's Creed: Odyssey

Assassin's Creed: Odyssey

God of War

God of War

Vampyr

Vampyr

Pillars of Eternity II: Deadfire

Pillars of Eternity II: Deadfire

Wojna Krwi: Wiedźmińskie opowieści

Wojna Krwi: Wiedźmińskie opowieści

Monster Hunter: World

Monster Hunter: World

Pathfinder: Kingmaker - Definitive Edition

Pathfinder: Kingmaker - Definitive Edition

The Bard's Tale IV: Director's Cut

The Bard's Tale IV: Director's Cut

Najważniejsze gry RPG 2019 roku – czy to będzie dobry rok?
Najważniejsze gry RPG 2019 roku – czy to będzie dobry rok?

2019 zapowiada się na interesujący rok. Choć najwięksi tytani gatunku zastygli w przyczajeniu i najprawdopodobniej zaatakują później, to jednak nadciąga kilka wielkich tytułów – a przy okazji zrobiło się więcej miejsca dla produkcji niezależnych.

10 hardkorowych gier RPG – na tych erpegach połamiesz sobie zęby
10 hardkorowych gier RPG – na tych erpegach połamiesz sobie zęby

Dzięki Dark Souls gracze rozsmakowali się w trudnych RPG-ach. Przygotowaliśmy listę godnych uwagi produkcji z tego gatunku, których ukończenie wymagać będzie tytanicznego wysiłku.