Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Publicystyka 28 stycznia 2004, 14:50

autor: Tomek Kreczmar

Flanaess. Wzloty i upadki Szarego Jastrzębia

Historii świata Greyhawk nie da się oddzielić od historii RPGa, z którym jest nieodłącznie związany. Większość miłośników gier fabularnych – tych klasycznych, papierowych, i tych komputerowych – zna nazwę „Dungeons & Dragons”...

Flanaess

Greyhawk to świat ograniczony do globu zwanego Oerth, na którym znajduje się Oerik – największy z czterech kontynentów. Położona najbardziej na północny-wschód cześć Oeriku to Flanaess, czyli region, w którym ma miejsce większość ważnych dla tego świata wydarzeń. Jest to niewątpliwie najbardziej cywilizowana część Oerthu. Centrum Flanaess jest Wolne Miasto Greyhawk – wielka metropolia o populacji liczącej prawie 70 000 mieszkańców. Wpierw była to niewielka wioska stojąca przy rzece. Jednak za sprawą szalonego arcymaga Zagiga zyskało na znaczeniu. Za czasów jego panowania reformom uległy prawa miasta i powstał uniwersytet. To dzięki Zagigowi Greyhawk stał się jednym z najpotężniejszych miejsc Flanaess, choć po jego odejściu nieco podupadł. Ostatnio jednakże znów zyskuje na znaczeniu.

Historia Flanaess nie skupia się jednak tylko wokół miasta Greyhawk. Rozpoczyna się ona de facto ledwie nieco ponad tysiąc lat temu. Wówczas bowiem wielki konflikt doprowadził do migracji, które przyczyniły się do dzisiejszego wyglądu Flanaess. Co było wcześniej? Skąd przybyli elfowie, krasnoludowie czy ludzie? Czy istniały jakieś imperia, które dawno temu legły w gruzach? Kto zbudował najstarsze grobowce? Na te pytania nawet najwięksi mędrcy odpowiedzieć nie potrafią.

Przyczyną migracji była magia. Suelowie użyli potężnej mocy przeciw Baklunom. Ta jednak wyrwała się im spod kontroli. We wrogim imparium rozpoczęła się apokalipsa. W odpowiedzi bakluńscy czarodzieje i kapłani sprowadzili Deszcz Bezbarwnego Ognia, który spalił państwo Suelów.

Tysiące ludzi, którzy przetrwali początek owej katastrofy, uciekły na wschód (Seulowie) i północ (Bakluni). Ich migracja stała się znakiem dla innych narodów, by również ruszyły przed siebie, zaludniając Flanaess. Zaczęły powstawać nowe państwa – Keolandia czy Aerd. W tym ostatnim, ledwie dwieście lat po powstaniu, wybuchła wojna domowa. Jednak prawdziwym złem okazało się imperium Iuza – istoty, którą pod Zamkiem Greyhawk zdołał uwięzić Zagig, a która najpewniej jest synem księcia demonów i czarodziejki. Nie przeszkodziło to Iuzowi zostać bóstwem, a w zasadzie półbogiem, wyznawanym przede wszystkim przez orków i ludzi. Zanim jednak powrócił on z uwięzienia, potężni poszukiwacze przygód uniemożliwi pierwszą próbę odrodzenia Świątyni Złych Żywiołów – potężnego przybytku związanego między innymi z Tharizdunem. To przedwieczny i zły bóg, którego inne bóstwa uwięziły wspólnym wysiłkiem.

Po powrocie Iuza nastąpiło dziesięć lat spokoju, który zwiastował kolejną burzę. Były nią wojny o Greyhawk. Brały w nich udział przeróżne istoty. Ogromne armie przetoczyły się przez Flanaess. Pojawił się nawet Iuz, który przez jakiś czas udawał Vatuna – boga barbarzyńców. Państwa powstawały i upadały. Pojawiały się demony i diabły z innych planów. Zmęczeni chaosem mieszkańcy zdecydowali się wreszcie podpisać pakt i zakończyć wojnę. Właśnie z racji miejsca, w którym podpisano traktat, wojny noszą taką a nie inną nazwę.

W dniu podpisywania paktu jeden z członków Kręgu Ośmiu – tajemniczego zgromadzenia czarodziejów – zdradził i zabił dwóch towarzyszy. Kręgu Ośmiu założył Mordenkainen, pragnąc utrzymywać równowagę we Flanaess. Członkowie organizacji zawsze starali się trzymać z tyłu i subtelnie wpływać na sytuację. Do Kręgu Ośmiu należały różne osoby, a najsłynniejszymi były: Otto, Drawmij, Nystul i Rary. Ten ostatni zamordował inne sławy: Tensera i Otiluka. Ta szóstka oraz Mordenkainen stworzyli wiele zaklęć, którymi posługują się liczni czarodzieje Flanaess.

Aktualnie choć Flanaess nie jest w stanie wojny totalnej, trudno nazwać ten okres czasem pokoju. Niemniej to najlepszy moment na poszukiwanie nowych ziem i rozwój handlu.

Świątynia Pierwotnego Zła

Świątynia Pierwotnego Zła