Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 28 stycznia 2004, 14:50

autor: Tomek Kreczmar

Komputerowy Greyhawk. Wzloty i upadki Szarego Jastrzębia

Historii świata Greyhawk nie da się oddzielić od historii RPGa, z którym jest nieodłącznie związany. Większość miłośników gier fabularnych – tych klasycznych, papierowych, i tych komputerowych – zna nazwę „Dungeons & Dragons”...

Komputerowy Greyhawk

Trudno stwierdzić, dlaczego Świątynia Pierwotnego Zła jest pierwszą grą komputerową, której akcja toczy się w Greyhawku. Nie jest to niewątpliwe tak popularny świat jak Zapomniane Krainy, które doczekały się gier do różnych edycji – Pool of Radiance z 1988 roku i te bardziej współczesne, seria z początku lat 90. Eye of the Beholder, a potem Wrota Baldura do edycji 2, Icewind Dale do edycji 2 (część I) oraz 3 (część II), Neverwinter Nights do edycji 3). Z racji sukcesu książek, Dragonlance to popularniejsza kraina i ona również doczekała się w latach 90. serii gier (m.in. Dark Queen of Krynn czy Champions of Krynn). Wybór twórców gier padał również na inne światy – gotyckie fantasy, czyli Ravenloft (Strahd's Possession oraz The Stone Prophet), arabski Al-Qadim (Genie's Curse) czy zniszczony katastrofą ekologiczną Dark Sun (Shattered Lands oraz Wake of the Ravager), a nawet niezwykle złożone multiwersum Planescape (słynny Torment). Najpewniej na takie decyzje wpływał fakt, iż Greyhawk to tak naprawdę klasyczne fantasy. Klasyczne, a przy tym low, w odróżnieniu od lepiej przyjmowanych i popularniejszych Zapomnianych Krain, zaliczanych do high fantasy. Ze światów D&D poza Greyhawkiem komputerowej wersji nie doczekała sięjedynie będące istnymi meteorami Mystara i Birthright, a nawet niezwykłySpelljamer miał taką postać (Pirates of Realmspace).

W końcu miłośnicy cRPG doczekali się gry w świecie Greyhawk. Jest to nie tylko pierwsza pozycja z tej krainy. To również pierwsza gra komputerowa wykorzystująca zaawansowaną mechanikę edycji 3.5. Wykorzystuje ją do tego stopnia, że gra nie sprawia przyjemności osobom, które owej mechaniki dobrze nie poznają. Dlatego też osoby zasiadające przez monitorem muszą się w nią nieźle wgryźć. To może być doskonały wstęp do świata papierowych gier fabularnych. Z kolei miłośnicy klasycznego RPG znajdą wiele ciekawych elementów ze swojego hobby w produkcie firmy Troika.

Świątynia Pierwotnego Zła

Świątynia Pierwotnego Zła