Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Publicystyka 28 stycznia 2004, 14:50

autor: Tomek Kreczmar

Wzloty i upadki Szarego Jastrzębia (4)

Historii świata Greyhawk nie da się oddzielić od historii RPGa, z którym jest nieodłącznie związany. Większość miłośników gier fabularnych – tych klasycznych, papierowych, i tych komputerowych – zna nazwę „Dungeons & Dragons”...

W 1988 roku pojawił się z kolei podręcznik przystosowany do 1. i 2. edycji AD&D. Nosił on tytuł Greyhawk Adventures i zawierał m.in. informacje o bóstwach świata, magicznych przedmiotach oraz zaklęcia wymyślone przez znanych czarodziejów: Mordenkainena, Bigby’ego czy Tensera. Te imiona od dziś pojawiają w podręcznikach do gry.

Uwaga na boku

Niemal od początku w D&D oraz AD&D stosowany był podział na kilka różnych rodzajów podręczników. Podstawę stanowiły zawsze tak zwane pozycje źródłowe, a więc podręcznik dla gracza, prowadzącego rozgrywkę i przedstawienie potworów. System uzupełniały opisy światów, do których zalicza się m.in. Greyhawk oraz oczywiście Zapomniane Krainy czy Planescape. Kolejna kategoria podręczników to przygody, czyli scenariusze przygotowane do poprowadzenia. Trzecia grupa to dodatki z zasadami, nadające mechanice dodatkowego wymiaru.

Świątynia Pierwotnego Zła

Świątynia Pierwotnego Zła