filmomaniak.pl Newsroom Filmy Seriale Obsada Netflix HBO Amazon Disney+ TvFilmy
Filmy i seriale 24 grudnia 2003, 13:26

autor: Małgorzata Majewska

Motyw anioła w filmach niebiblijnych (10)

Studium motywu anioła w filmach niebiblijnych zawiera w sobie tematykę związaną z filmem religijnym, a także problematykę dzieł inspirowanych Biblią. Wbrew pozorom pojęcie „filmu biblijnego” nie jest tożsame z terminem „film religijny”.

Teolodzy i filozofowie twierdzą, że są to tzw. „idee wlane”, które dotyczą wszystkich rzeczy, zarówno w ogó1nych zarysach, jak i w szczegółach. Oznacza to, iż nie potrzebują procesu myślowego (wnioskowania, dedukcji czy domysłów), by jakąś rzecz poznać. Jednakże zakres posiadanej wiedzy odpowiada hierarchii anielskiej: im anioł jest doskonalszy w swej naturze, tym jego idee są szersze i zawierają więcej treści. Istnieje jednak część wiedzy zakryta nawet przed nimi. Nie mogą bowiem zgłębić tego, co zależne jest od zrządzeń Bożych i wolnej woli innych aniołów oraz ludzi. Nie przenikną więc tajemnic serc ludzkich, chyba że poprzez objawy zewnętrzne człowiek da poznać to, co dzieje się w jego duchu. Tak, więc prawdy nadprzyrodzone i przyszłość znają tylko częściowo (znają przyszłe zdarzenia, które są nieuchronne). Ze względu na specyfikę bytów niematerialnych, decyzje aniołów nie są skażone niedoskonałością np. cielesnymi popędami czy instynktami. Skoro ich wola jest wolna, co oznacza zdolność wyboru pomiędzy dobrem a złem, możliwym stał się bunt aniołów. A ponieważ z racji doskonałości anielskiej decyzja ich woli jest nieodwołalna, jeśli anioł coś postanowił, nie zmienia tego i nie żałuje. Ta anielska stanowczość tłumaczy również upór, z jakim upadli aniołowie trwają w złu.

Chociaż nie wiemy dokładnie, ilu jest aniołów, zarówno dobrych, jak i złych, można założyć, że ich liczba jest bardzo wielka, gdyż każdy z nich stanowi odrębny gatunek. W związku z tym przypisano im pojęcie „niezmierzonej ilości”, co podkreśla anielską doskonałość. Pismo Święte jest dla nas źródłem wiedzy o pewnej hierarchii wśród bożych posłańców. I tak Nowy Testament mówi o siedmiu chórach anielskich, a ponadto Stary Testament wymienia cherubinów i serafinów.

  • „Pierwsza hierarchia, czyli trzy pierwsze chóry (Serafini, Cherubini, Trony) jest najdoskonalsza, bo jest najbliżej Boga. Serafini pałają miłością; Cherubini są pełni wiedzy Bożej; nazwa Tronów wskazuje na wysokość ich stanu – przebywają przed tronem i majestatem Bożym.
  • W drugiej hierarchii są Panowania, duchy wolne od bojaźni niewolniczej, zawsze gotowe służyć Bogu i panować nad duchami niższymi, wydawać im polecenia i rozkazy; Moce (inaczej Mocarstwa), zawsze kierowane niezwyciężalnie ku sprawom Bożym i pomagające innym w spełnianiu Bożych rozkazów; Władze (inaczej Potęgi), duchy pełne mocy niezwyciężonej w swych działaniach, wolne od przeszkód materialnych i udzielające swej mocy aniołom niższym.
  • Trzecia hierarchia, najbardziej oddalona od Boga, a bardziej zbliżona do ludzi, obejmuje Zwierzchności (inaczej Księstwa), które kierują konkretnymi państwami i narodami; Archaniołów, spełniających najważniejsze zadania; oraz Aniołów, którzy mają do spełnienia zwyczajne misje. Pierwsze trzy chóry to zatem jakby dworzanie Boży, drugie – zarządy, a trzecie – wykonawcy poleceń Boga.”