futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Technologie 5 października 2018, 10:17

autor: Christoph Liedtke (gamestar.de)

Benchmarki kart graficznych. Czy pójdzie Ci Assassin's Creed: Odyssey?

Jak Assassin's Creed: Odyssey wypada pod względem wydajności na różnych kartach graficznych? Sprawdź, czy Twój komputer spełnia wymagania sprzętowe gry.

Benchmarki kart graficznych

Czas sprawdzić, czy niemalże identyczna grafika w Assassin’s Creed: Odyssey obciąża komputer tak samo jak u poprzednika. Do pomiarów skorzystano z systemu testowego z procesorem Intel Core i7 8700K, 16 GB pamięci DDR4 2666 i różnych kart graficznych ze zoptymalizowanymi dla Odyssey wersjami sterowników (AMD Adrenalin 10.9.3, Nvidia GeForce 411.70).

W celu zmierzenia wydajności, razem z redaktorami GameStara przemierzamy trasę biegnącą poprzez wyspę Kefalonia. Pozwala ona zwiedzić lokacje z rozległymi panoramami oraz odwiedzić tętniące życiem wioski o dużym wskaźniku zaludnienia. W benchmarku użyto „bardzo wysokich” ustawień ogólnych, a testy przeprowadzono w rozdzielczościach Full HD (1920x1080), WQHD (2560x1440) i UHD (3840x2160).

W rozdzielczości Full HD i przy poziomie szczegółowości ustawionym na “bardzo wysoki”, do płynnego wyświetlania wymagany jest przynajmniej Radeon RX 580 lub GeForce GTX 1060. Odyssey sprawi trudności właścicielom wciąż popularnego modelu GTX 970, mimo iż w przypadku poprzednika, zapewniał on dość wysokie wartości klatek na sekundę (48 fps), to w nowej części osiąga on jedynie nieco ponad 33 fps. Winę za to ponosi między innymi pamięć wideo o pojemności 4 GB, która w rozdzielczości Full HD daje z siebie wszystko i jest odpowiedzialna za wiele problemów z doczytywaniem, co szybko psuje przyjemność z gry.

Model RX 570, również posiadający 4 GB VRAM, pracuje w pełni możliwości i w zależności od tego, z jaką sceną mamy do czynienia, możemy doświadczyć od czasu do czasu kilku zacięć, dlatego również tutaj zaleca się obniżenie ustawień graficznych, aby zapewnić płynną rozgrywkę. Wysokie lub średnie ustawienia ogólne gwarantują znacznie przyjemniejszą dla oka ilość klatek na sekundę.

Jeżeli gramy w Odyssey w rozdzielczości WQHD, potrzebujemy co najmniej modelu RX Vega 56 lub GTX 1070, gdyż obecna klasa średnia zwyczajnie przestaje wystarczać. W przypadku rozdzielczości UHD, najnowsza część serii wymaga niezwykle szybkich kart graficznych – tu konieczne są modele z najwyższej półki. Zgodnie z naszymi benchmarkami, wymagany jest co najmniej model GTX 1080 Ti dla uzyskania wysokich fps w rozdzielczości 4K. Nowe karty graficzne takie jak RTX 2080 i RTX 2080 Ti z architekturą Turing są tu liderami, a najlepszy model z tej serii zaledwie o włos mija się z osiągnięciem 60 fps w rozdzielczości UHD.

Ogólnie rzecz biorąc, Odyssey jest bardziej wymagający sprzętowo niż Origins, różnice wahają się w zakresie od 10 do 20 procent w zależności od modelu. W bezpośrednim porównaniu okazuje się, że karty GeForce notują większe spadki niż modele firmy Radeon.

Praca pod obciążeniem: VRAM, pamięć główna, procesor

Obciążenie procesora Intel Core i7 8700K: przy rozdzielczości Full HD z wysokimi detalami.

Z ustawieniami na ogólnym poziomie “bardzo wysokie” można było ustalić zapotrzebowanie na pamięć wideo i RAM. W rozdzielczości Full HD gra wymaga co najmniej 4 GB pamięci VRAM, w rozdzielczości WQHD pożądane jest 6 GB, a w rozdzielczości UHD powinniśmy mieć co najmniej 8 GB pamięci wideo. W przypadku pamięci głównej zalecamy jednak graczom 8 GB, większa ilość nie została wykorzystana w żadnym naszym scenariuszu testowym, minimalne zanotowanie zużycie w naszych pomiarach wyniosło 5,3 GB.

Ponieważ Assassin’s Creed: Odyssey wykorzystuje niemalże identyczną ramę graficzną co Origins, nowa część serii także umie sobie dobrze radzić z wieloma rdzeniami i wątkami. W rozdzielczości Full HD z bardzo wysokimi (ale nie maksymalnymi) detalami, w przypadku testowego modelu Core i7 8700K, gra co prawda najbardziej wykorzystuje pierwszy wątek, tak samo jak jej poprzednik, ale rozkłada obciążenie prawie po równo na pozostałych 11 wątków. Przy wyższych rozdzielczościach oraz coraz większej szczegółowości obciążenie przenosi się z procesora na kartę graficzną. Ale również wtedy dostępne rdzenie i wątki są obciążone równomiernie.