Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Publicystyka 3 września 2018, 16:09

Runda piąta – oprawa audiowizualna. Walka dziesięciolecia - Divinity kontra Pillarsy

Musiało do tego dojść. Dwaj odnowiciele gatunku nie mogli się wiecznie unikać i wreszcie stają naprzeciw siebie. W prawym narożniku namaszczone przez starą gwardię Pillars of Eternity II, a w lewym zawodnik wagi ciężkiej - Divinity: Original Sin II.

Runda piąta – oprawa audiowizualna

Najbardziej zażarta, ale też najrówniejsza z dotychczasowych rund. Wymiana ciosów trwa bez wytchnienia, a każdy kolejny prosty i hak jest równie mocny. Trudno pojąć, kto wygrywa to piekielne starcie – i tak aż do gongu.

Obie gry są piękne. Z jednej strony promieniują oldskulowym urokiem izometrycznych RPG, z drugiej korzystają z nowoczesnych wodotrysków graficznych i serwują monumentalne, radujące oko widoki, przy których artyści ewidentnie się napracowali – i włożyli w nie kawał duszy.

Co ciekawe, pod względem graficznym wygrywa Pillars of Eternity II. Zachwyca tłami, animacjami, kolorystyką, architekturą, projektami lokacji, ornamentyką i klimatem. Słowem – wszystkim. Dynamiczne oświetlenie i efekty czarów cieszą oczy, woda wygląda przepięknie, a potwory to czysta poezja. Każdą lokację można oprawić w ramkę i powiesić. I do tego ten egzotyczny posmak morskich opowieści, przekładający się także na muzykę, mamy nawet całkiem nastrojowe szanty...

A jednak pod względem udźwiękowienia na plus wychodzi Divinity: Original Sin II. Wprawdzie graficznie zestarzeje się ze swoim trójwymiarem dużo szybciej, ale nadrabia to znakomitymi lektorami (choć tu Pillarsom też niczego nie brakuje), odgłosami tła oraz walki – i świetną, chwytliwą muzyką. Motyw przewodni jest naprawdę ładny, podkreśla stawkę i wpada w ucho. Dlatego ta runda kończy się remisem.

Hubert Sosnowski

Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Obecnie jest szefem działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Proste pytanie - Pillars of Eternity II czy Divinity: Original Sin II?

Pillars of Eternity II
44,5%
Divinity: Original Sin II
55,5%
Zobacz inne ankiety
Divinity: Original Sin II - Definitive Edition

Divinity: Original Sin II - Definitive Edition

Pillars of Eternity II: Deadfire

Pillars of Eternity II: Deadfire

Zapomniane RPG – wspominamy gry, które zasługują na trochę miłości
Zapomniane RPG – wspominamy gry, które zasługują na trochę miłości

Nie wszystkim dobrym grom RPG udało się przebić do zbiorowej świadomości, tak jak Wiedźminowi czy Baldur's Gate - a wciąż zasługują na uwagę. Dlatego dziś pogadamy o pominiętych, ale wartościowych grach tego gatunku.

“Fani RPG nie chcą być traktowani jak idioci” – o Divinity: Original Sin 2 rozmawiamy z szefem Larian Studios

Divinity Original Sin był jedną z największych niespodzianek 2014 roku. Oprócz Edycji Rozszerzonej Larian pracuje także drugą częścią udanego RPG-a, podczas pobytu w Larian Studios udało nam się zdobyć trochę nowych informacji na jego temat.