futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Technologie 28 sierpnia 2018, 11:20

autor: Christoph Liedtke (gamestar.de)

Giants: Citizen Kabuto (rok 2000). Ewolucja grafiki 3D na przestrzeni lat

Tekstury w dalszym ciągu pozostają jednym z najważniejszych aspektów grafiki 3D. W tym artykule pragniemy przybliżyć najistotniejsze gry, które wyróżniły się pod tym względem.

Giants: Citizen Kabuto (rok 2000)

Lekko zwariowana gra akcji Giants szybko stała się kultową pozycją. Wszystko za sprawą deweloperów z Planet Moon Studios, którzy w dużej mierze rekrutowali się spośród byłych pracowników studia Shiny odpowiedzialnego za słynne MDK. Ta groteskowo-humorystyczna gra mogła poszczycić się rozległą kampanią dla jednego gracza, dodatkowo uzupełnioną o tryb multiplayer.

Jak na tamte czasy, gra miała dość wysokie wymagania sprzętowe, ale za to graficznie zapierała dech w piersiach. Wszystko przede wszystkim za sprawą tekstur, na których zastosowano technikę mapowania wypukłości. Dzięki niej obiekty stosunkowo ubogie w wielokąty mogły sprawiać wrażenie bardziej szczegółowych za sprawą dodatkowych informacji o wysokości oraz głębokości.

Kiedyś ta grafika naprawdę robiła wrażenie. - 2018-08-28
Kiedyś ta grafika naprawdę robiła wrażenie.

Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast (rok 2002)

Kyle Katarn powrócił w Star Wars: Jedi Knight II, a LucasArts nie opierał się już na własnej technologii, tylko postanowił wykupić licencję na popularny silnik id Tech 3, który stał się szczególnie znany dzięki grze Quake III: Arena.

Deweloper, firma Raven Software, postanowił nieco zmodyfikować grafikę, dodając do Jedi Knight II subtelniejsze cienie i delikatniejsze tekstury, niż miało to miejsce w grach wykorzystujących wcześniejsze wersje silnika. Niestety przy niektórych teksturach projektanci starali się bardziej niż przy innych, co jest szczególnie widoczne w przypadku podłoża – które często przypomina raczej rozmazane bagno niż podłogę czy roślinność.

Deweloperzy z Raven Software mocno przerobili silnik id Tech 3. - 2018-08-28
Deweloperzy z Raven Software mocno przerobili silnik id Tech 3.

Far Cry (rok 2004)

Far Cry umieścił Niemcy na mapie twórców FPS-ów. Jego producent – Crytek – był jeszcze małą firmą działającą w mieście Coburg. Wydawać by się mogło, że tytuł powstał właściwie z niczego, a i tak z miejsca stał się jedną z najlepszych gier tego gatunku.

Zastosowanie najnowocześniejszych technologii z tamtego okresu (takich jak w pełni obsługiwany Shader Model 3.0), daleki zasięg widzenia oraz tekstury w wysokiej rozdzielczości sprawiły, że Far Cry był prawdziwą ucztą dla oczu. Fani w dalszym ciągu dbają o grę poprzez dostarczanie do niej modów i rozszerzeń, pomimo faktu iż doczekała się ona czterech kolejnych części oraz kilku spin-offów.

Far Cry wywindował Crytek na sam szczyt. - 2018-08-28
Far Cry wywindował Crytek na sam szczyt.
Assassin's Creed Origins

Assassin's Creed Origins

Rise of the Tomb Raider: 20. rocznica serii

Rise of the Tomb Raider: 20. rocznica serii

Metro 2033

Metro 2033

The Elder Scrolls IV: Oblivion

The Elder Scrolls IV: Oblivion

Far Cry

Far Cry

Total War: Rome II

Total War: Rome II

Star Wars: Battlefront II

Star Wars: Battlefront II

Crysis

Crysis

Doom 3

Doom 3

Battlefield 1

Battlefield 1

Half-Life

Half-Life

Half-Life 2

Half-Life 2

For Honor

For Honor

RAGE

RAGE

Zaginięcie Ethana Cartera

Zaginięcie Ethana Cartera

Doom (1993)

Doom (1993)

Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast

Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast

Unreal

Unreal

Giants: Obywatel Kabuto

Giants: Obywatel Kabuto

Kroniki Riddicka: Ucieczka z Butcher Bay

Kroniki Riddicka: Ucieczka z Butcher Bay

Enemy Territory: Quake Wars

Enemy Territory: Quake Wars

Ultima IX: Ascension

Ultima IX: Ascension

Ultima Underworld: The Stygian Abyss

Ultima Underworld: The Stygian Abyss

Wing Commander III: Heart of the Tiger

Wing Commander III: Heart of the Tiger