Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 3 maja 2020, 12:08

Bitwa pod Umm Kasr – zajęcie irackiego terminala naftowego przez GROM. Wydarzenia z polskiej historii godne gier

Święto Konstytucji 3 maja to niezła okazja, by przypomnieć ludzi (i wydarzenia), z których możemy być dumni, których historie byłyby ciekawym materiałem na grę komputerową. I to równie interesującym jak wałkowane od lat akcje amerykańskich żołnierzy.

Bitwa pod Umm Kasr – zajęcie irackiego terminala naftowego przez GROM

Zajęcie terminala w porcie Umm Kasr w 2003 roku było pierwszą dużą akcją bojową polskich żołnierzy w warunkach wojennych od czasów II wojny światowej. Na szali znalazł się prestiż i przyszłość jednostki bojowej GROM, bo tej ważnej akcji bacznie przyglądały się siły specjalne sojuszników. Wojskowi oficjele mówią wręcz o rozpoczęciu nowej epoki dla polskiego wojska, w której kilkadziesiąt lat nieco sztucznego, bo wyłącznie poligonowego, doświadczenia zaczęto zastępować tym prawdziwym – na wojnie i terytorium wroga.

Stawka była ogromna. Raz, że Umm Kasr było jedynym głębokim portem w Iraku, a dwa, że zniszczenie terminala oznaczało katastrofę ekologiczną w rejonie. GROM spisał się jednak celująco, i to pomimo symbolicznego oporu wroga. Żołnierze iraccy wprawdzie nie byli chętni do walki, ale teren roił się od min pułapek i podłożonych ładunków wybuchowych. Sam szturm i lądowanie trwały kilkanaście minut, jednak potem komandosi czyścili po kolei wszystkie z kilkudziesięciu pomieszczeń na terminalu, szturmując każde drzwi tak, jakby za nimi czaił się wróg. Krążące wokół śmigłowce zapewniały wsparcie snajperów oraz śledziły i przekazywały informacje o postępach grup.

GROM w Iraku. - Niesamowite wydarzenia z polskiej historii godne gier wideo - dokument - 2020-05-03
GROM w Iraku.

Scenariusze na całą serię gier

Działania jednostki GROM to prawdziwy skarbiec gotowych scenariuszy na grę akcji. Po zajęciu terminala w Umm Kasr drużyna ta brała udział w ponad dwustu akcjach bojowych na terenie Iraku. Przyczyniła się chociażby do pojmania kluczowych osób posądzanych o terroryzm z tzw. talii kart, współpracowała także z najsłynniejszymi oddziałami komandosów z innych krajów.

Pomysły, jakie mogłaby wykorzystać gra:

  1. taktyczna strzelanina z dużym akcentem na realizm zabawy i używanego sprzętu;
  2. kluczowa akcja, czyli sam szturm na terminal, powinna być tylko częścią rozgrywki, podobnie jak w Delta Force: Helikopterze w ogniu;
  3. gry rządzą się swoimi prawami, dlatego nie należy podchodzić do tematu, ściśle trzymając się faktów – nasz wirtualny oddział powinien napotkać na zdecydowany opór wroga.

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Czy chętniej sięgasz po grę, jeśli ma polskie akcenty?

Tak, lubię swojski klimat.
64%
Nie, jest mi to obojętne.
36%
Zobacz inne ankiety
Nie tylko Wiedźmin 3 - najciekawsze słowiańskie gry
Nie tylko Wiedźmin 3 - najciekawsze słowiańskie gry

Lubimy polskie gry - lubimy też gry, które osadzone są w znanych nam realiach. Dlatego dziś postanowiliśmy przyjrzeć się słowińskim produkcjom. A co przez nie rozumiemy - zobaczycie w tekście!

Gry stają się lekturami szkolnymi i to najwyższy czas!
Gry stają się lekturami szkolnymi i to najwyższy czas!

Właśnie się dowiedzieliśmy, że This War of Mine stało się lekturą nieobowiązkową dla uczniów szkół średnich. To pierwsza jaskółka, która może być jedynie elementem gry wyborczej, ale i tak jest ruchem w dobrą stronę.

Najciekawsze polskie gry, w które zagramy w 2020 roku – wybór redakcji
Najciekawsze polskie gry, w które zagramy w 2020 roku – wybór redakcji

W 2020 roku bez wątpienia będzie głośno o Cyberpunku 2077 i Dying Light 2. Polska branża gier to jednak dużo więcej niż tylko te dwa pewniaki. Oto najciekawsze rodzime produkcje, na które również warto czekać!