Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 8 sierpnia 2018, 15:40

Jakie są szanse na grę Deus Ex 5?. BioShock 4? Victoria 3? Oceniamy szanse na powrót

Gdzie jest nowy Deus Ex czy BioShock – pytają gracze. Serie, które dopiero co wydawały się „na topie” potrafią zniknąć zupełnie bez śladu. Dziś oceniamy szanse na ich powrót.

Jakie są szanse na grę Deus Ex 5?

Deus Ex Warrena Spectora łączyło elementy FPS-a, skradanki i RPG w niespotykany wcześniej, unikatowy miks, który – pomijając grafikę – broni się nawet dziś. Produkcja studia Ion Storm intrygowała fabułą, która nie bała się poruszać trudnych tematów z pogranicza transhumanizmu, a całość została sprzedana odbiorcy opakowana w cyberpunkowe noir. Głównego bohatera dało się lubić, zaś rozgrywka wciągała jak bagno – głównie dlatego, że każdy mógł bawić się na swój sposób.

Bohatera można było dopasować do stylu gry przez odpowiedni dobór implantów i ekwipunku. Mogliśmy przemykać po lokacjach jak duch i zabijać lub ogłuszać przeciwników po cichu albo szarżować niczym Robocop, co też sprawiało sporo frajdy.

Po trzech latach zadebiutował sequel. Deus Ex: Invisible War okazało się jednak zaledwie niezłe. Fabuła wciąż wciągała, ale gra cierpiała z powodu wielu smutnych uproszczeń utożsamianych z konsolami. Zubożono system rozwoju postaci, skradanie – właściwie całą rozgrywkę. Niedzielny gracz mógł być zadowolony, jednak fani nie zostawili na tej produkcji suchej nitki. Na dobrych kilka lat słuch o cyklu zaginął, aż ten odrodził się jak feniks z popiołów za sprawą znakomitego Deus Ex: Human Revolution studia Eidos Montreal.

Gra znów wspięła się na wyżyny – nowy protagonista, Adam Jensen, budził sprzeczne uczucia, ale zdecydowanie należał do najbardziej wyrazistych postaci w serii. Tytuł łączył także nowoczesną formę rozgrywki z ogromną swobodą eksploracji i klimatem jeszcze mroczniejszym niż poprzednio (fani spalą mnie na stosie, ale wolę Human Revolution od „jedynki”). Potem przyszło Mankind Divided, które przyjemnie rozwijało patenty z poprzedniej odsłony i kontynuowało historię nafaszerowanego wszczepami Jensena.

Rozłam ludzkości nie był już tak rewolucyjny, ale to nie to przyczyniło się do średniej sprzedaży. Grze zaszkodziły marketingowe i wydawnicze decyzje. Mankind Divided wypuszczono jako ewidentnie pocięty produkt, a w dodatku Square Enix bezczelnie wcisnęło do pozycji dla jednego gracza mikropłatności i potrzebny jak psu buty multiplayer. A przecież przeznaczone na to środki mogły pójść na powiększenie kampanii fabularnej. Odbioru gry nie poprawiły nawet bogate w zawartość DLC.

JAK TO BYŁO Z TYMI MIKROPŁATNOŚCIAMI?

Już po premierze Mankind Divided znany branżowy dziennikarz, Jim Sterling, ujawnił, że mikropłatności zostały dodane do gry na żądanie Square Enix, gdy prace nad tytułem były już niemal zakończone. Co gorsza, ostatecznie dołączono je już po tym, jak gra trafiła do sprzedaży, a recenzje do sieci.

Wielka szkoda, bo historia Jensena aż prosi się o zamknięcie, zwłaszcza że Mankind Divided kończyło się cliffhangerem. Można było tego bohatera lubić lub nie, ale swoje dla gier zrobił. Pytanie, czy na rynku znajdzie się miejsce dla serii Deus Ex, gdy CD Projekt wyda swojego Cyberpunka?

JAKIE SĄ SZANSE?

Nieduże. Póki co Eidos Montreal pracuje nad pozycjami z serii Tomb Rider oraz produkcją osadzoną w świecie Marvela. Square Enix utrzymuje jednak, że nie postawiło na Deus Ex krzyżyka. Fakt, Jensen musi przeczekać natarcie Cyberpunka 2077, ale paradoksalnie – tytuł ten może stworzyć modę na tego rodzaju dzieła. Oby tylko gracze nie zapomnieli do tego czasu, kim jest Adam Jensen.

Hubert Sosnowski

Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Obecnie jest szefem działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Do których serii lub gier najchętniej byś wrócił/a?

Max Payne
19,6%
Duke Nukem
1,5%
BioShock
22,3%
The Settlers
3,3%
Deus Ex
7,5%
Victoria
25,6%
Splinter Cell
6%
Fallout: New Vegas
8,3%
Painkiller
1,6%
Alan Wake
4,3%
Zobacz inne ankiety
Fallout: New Vegas

Fallout: New Vegas

Deus Ex: Rozłam Ludzkości

Deus Ex: Rozłam Ludzkości

Alan Wake

Alan Wake

Max Payne

Max Payne

BioShock

BioShock

Painkiller (2004)

Painkiller (2004)

Tom Clancy's Splinter Cell

Tom Clancy's Splinter Cell

The Settlers II: 10-lecie

The Settlers II: 10-lecie

Duke Nukem 3D

Duke Nukem 3D

Victoria II

Victoria II

Warto było czekać - 10 serii gier, które wróciły z niebytu
Warto było czekać - 10 serii gier, które wróciły z niebytu

Docieramy do ostatniej części naszego cyklu o rebootach i kontynuacjach. Na zakończenie, dla otuchy, opowiemy o tych tytułach, którym już się udało wrócić z niebytu lub zaraz to osiągną.