Technologie Tanie i polecane Porady PC Windows Konsole Telefony Technika
Technologie 26 lipca 2018, 10:45

autor: Nils Raettig (gamestar.de)

Porównanie procesorów Intel Core i5 8600K, i5 8400, i7 8700K oraz Ryzen 5 2600X

Sześciordzeniowy Intel i5 8600K zachęca znacznie wyższym taktowaniem od popularnego i5 8400 – czy to jednak wystarczające usprawiedliwienie dla różnicy cen pomiędzy nimi?

Platforma testowa

Nvidia GTX 1080 Ti to aktualnie najmocniejsza karta dla graczy – dlatego też skorzystano z niej w teście procesorów. - 2018-07-26
Nvidia GTX 1080 Ti to aktualnie najmocniejsza karta dla graczy – dlatego też skorzystano z niej w teście procesorów.

W testach użyto karty graficznej GTX 1080 Ti, która jest oczywiście potwornie szybka. To bardzo ważne dla naszych pomiarów z bardzo prostej przyczyny: im szybszą zastosujemy kartę, tym dalej można będzie „popchnąć” wydajność, zanim GPU stanie się elementem spowalniającym pracę całości. Dzięki temu testy są łatwiejsze do przeprowadzenia, dokładniejsze i bardziej miarodajne.

W testach użyto gier z różnych gatunków: Assassin's Creed: Origins (trzecioosobowe RPG akcji), Sid Meier's Civilization VI (strategia turowa), Kingdom Come: Deliverance (pierwszoosobowe RPG), Project Cars 2 (wyścigi samochodowe), Total War: Warhammer II (strategia czasu rzeczywistego) oraz Wolfenstein II: The New Colossus (pierwszoosobowa strzelanka).

DirectX 12 został umyślnie pominięty podczas testów. Biblioteka wciąż jeszcze nie zadomowiła się w komputerach i prowadzi do spadków wydajności w Civilization VI i w Total War: Warhammer II (w porównaniu do DirectX 11). Wolfenstein II pozwolił natomiast przetestować bardzo ciekawą architekturę, która jednak nie jest na razie zbyt popularna – chodzi o interfejs Vulkan.

Wybrana rozdzielczość to Full HD (1920x1080), przy ustawionych wysokich detalach. Przy rosnącej szczegółowości i większych rozdzielczościach, jak WQHD (2560x1440) czy 4K (3840x2160), karta graficzna zbyt szybko stawała się wąskim gardłem systemu. Z drugiej strony, testy przy rozdzielczości rzędu 1280x720 są niepraktyczne.

Total War: Warhammer II wspiera DirectX 12, jednak włączenie jego obsługi w połączeniu z GTX 1080 Ti prowadzi do słabszej wydajności, niż przy zastosowaniu DirectX 11. - 2018-07-26
Total War: Warhammer II wspiera DirectX 12, jednak włączenie jego obsługi w połączeniu z GTX 1080 Ti prowadzi do słabszej wydajności, niż przy zastosowaniu DirectX 11.

Pomiarów dokonywano przy użyciu oprogramowania OCAT (Open Capture and Analytics Tool). OCAT w wynikach nie podaje najniższej liczby klatek na sekundę; zamiast tego oprogramowanie stosuje rozwiązanie „99. percentyl” – pominięty zostaje dolny 1% wydajności. Zasada ta zapewnia bardziej miarodajne wyniki poprzez odfiltrowanie pojedynczych „potknięć” systemu (1% najniższych wartości). Dzięki temu efekty pomiarów są bardziej obiektywne, gdyż zmierzona zostaje zasadnicza wydajność systemu.

Wszystkie procesory testowano na komputerach wyposażonych w 16 GB pamięci RAM DDR4 w trybie dual channel, taktowanej z częstotliwością 2,933 MHz. Doświadczenia pokazały, że używanie pamięci z jeszcze wyższym taktowaniem może pomóc procesorom w uzyskaniu lepszej wydajności – zwłaszcza tym z serii Ryzen. Taktowanie było identyczne dla wszystkich testowanych procesorów, co pozwoliło osiągnąć spójne środowisko.

Użytym systemem był Windows 10, zainstalowany na dysku SSD, podobnie jak wykorzystane do pomiarów gry. Wydajność w aplikacjach testowano w różnych typowych zastosowaniach procesorów, takich jak kodowanie wideo czy czas ładowania w Civilization VI.

Testy procesorów Coffee-Lake przeprowadzono przy użyciu płyty głównej Gigabyte Aorus Ultra Gaming z chipsetem Z370. - 2018-07-26
Testy procesorów Coffee-Lake przeprowadzono przy użyciu płyty głównej Gigabyte Aorus Ultra Gaming z chipsetem Z370.
Laptop do gier za 2000 zł... nie istnieje! Nie dajcie się nabrać
Laptop do gier za 2000 zł... nie istnieje! Nie dajcie się nabrać

Nowy laptop do gier za 1799 złotych! Wspaniała oferta, myślimy, a potem patrzymy na specyfikację i odkrywamy dwurdzeniowy procesor i kartę graficzną, która w trzyletnim już Wiedźminie 3 wyciąga 18 FPS-ów na poziomie low w rozdzielczości HD.