Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Publicystyka

Publicystyka 16 kwietnia 2018, 12:27

autor: Czarny Wilk

Bez umiaru pożre gry oraz filmy, nie pogardzi też soczystym komiksem albo dobrze upieczonym serialem.

Zbyt małe czcionki - to przez nie odeszło do lamusa granie na kanapie

Technika idzie do przodu. Gramy na coraz większych ekranach, a bezprzewodowe pady działają nawet z kilkunastu metrów. Mimo to musimy siedzieć niemalże z nosem w telewizorze, by móc w pełni cieszyć się najnowszymi tytułami. Co jest nie tak z napisami?

Są wśród nas weterani, którzy wychowali się na konsolach lat 90.? Pewnie dobrze pamiętacie, że granie na tamtym sprzęcie nie należało do szczególnie komfortowych doznań. Krótkie kable gamepadów do platform takich jak NES czy Sega Master System sprawiały, że zamiast wygodnie rozsiąść się na kanapie, musieliśmy zadowalać się podłogą pod samym telewizorem. Na szczęście wraz z kolejnymi wersjami urządzeń do grania kable były wydłużane, aż w końcu w epoce PlayStation 3 i Xboksa 360 oddawanie się wirtualnej rozrywce zrobiło się całkowicie bezprzewodowe. Tym samym zabawa z oddalonej nawet kilka metrów od nadajnika kanapy stała się faktem. A potem nastała ósma generacja konsol i wróciliśmy do punktu wyjścia – do psucia wzroku na skutek wlepiania oczy w ekran ze stanowczo zbyt bliskiej odległości. Bo rozmiar czcionek w grach uniemożliwia zapoznawanie się z ich zawartością tekstową.

Poniższy tekst nie jest bezstronnym artykułem publicystycznym, a felietonem przedstawiającym opinię oraz punkt widzenia jego autora.

Obsługa ekwipunku w konsolowych wersjach Wiedźmina 3 to katorga, jeśli nie mamy dużego telewizora. - 2018-04-16
Obsługa ekwipunku w konsolowych wersjach Wiedźmina 3 to katorga, jeśli nie mamy dużego telewizora.

Full HD – zabójca oczu

Problem, o którym piszę, pojawił się wraz z debiutem pierwszych konsol pozwalających na wyświetlanie gier w rozdzielczości HD – PS3 i Xboksa 360. Wcześniej, w związku z niską rozdzielczością ekranów CRT, deweloperzy zmuszeni byli do tworzenia wielkich napisów, gdyż w innym wypadku stawały się one okrutnie rozmyte i nieczytelne. Dzięki temu granie na takim PlayStation 2 było komfortowe z dowolnej odległości, a jedyne ograniczenie stanowiły (i tak całkiem długie) kable.

Era High Definition zniosła limity narzucane przez ekrany CRT. Pozwoliła na umieszczanie w grach znacznie mniejszych napisów, z czego twórcy zaczęli bardzo chętnie korzystać. Ponieważ jednak w przypadku trzeciego PlayStation oraz drugiego Xboksa szybko wyszło na jaw, że konsole nie radzą sobie najlepiej z prawdziwym HD, standardem dla większości tytułów okazała się rozdzielczość HD Ready, w której rozmiar czcionek był jak najbardziej akceptowalny. Pojedyncze produkcje, w których twórcom udawało się osiągnąć tę niesamowitą wówczas rozdzielczość 1080p, stanowiły zbyt mały odsetek całości, by problem stał się zauważalny.

Jak wspomniałem, sytuacja zmieniła się wraz z nadejściem ósmej generacji. PlayStation 4 oraz Xbox One w końcu uczyniły 1080p standardową rozdzielczością. Oprócz znacznie bardziej szczegółowej grafiki format Full HD oznaczał jeszcze jedno – na ekranie można było umieszczać mikroskopijne napisy, które wcale się nie rozmywały i spokojnie dawało się je przeczytać. Zapomniano jednak przy tym o pewnym drobnym szczególe – nie każdy preferuje traktowanie swojego telewizora, jakby był on monitorem, i granie w odległości jednego metra od konsoli. A przy większym odstępie, gdy na przykład siedzi się na oddalonej od ekranu o trzy metry kanapie, mikroskopijne fonty, jakie szybko stały się nowym standardem, są niemożliwe do odczytania.

W najnowszym Deus Ex podczas rozgrywki czcionki są sensownych rozmiarów, ale już w scenkach przerywnikowych przydaje się lupa. - 2018-04-16
W najnowszym Deus Ex podczas rozgrywki czcionki są sensownych rozmiarów, ale już w scenkach przerywnikowych przydaje się lupa.

Efekt całej tej sytuacji jest taki, że w moim salonie – urządzonym tak, by czterdziestocalowy telewizor znajdował się naprzeciwko stojącej o dwa i pół metra dalej kanapy – ustawienie mebli kompletnie nie sprawdza się podczas grania. O ile Netflix czy filmy z odtwarzacza mogę oglądać bez żadnych problemów w pozycji leżącej, ciesząc się napisami odpowiedniej wielkości, tak do grania musiałem pomiędzy TV a kanapę wcisnąć dodatkowy puf, w zasadzie pod sam telewizor, bo tylko w takim wypadku wszystko wyraźnie widzę. Coś tu jest zdecydowanie nie tak.

Autoskalowanie zabija RPG-i – mechanika, której nikt nie lubi
Autoskalowanie zabija RPG-i – mechanika, której nikt nie lubi

Po co spędzać dziesiątki godzin na pieczołowitym rozwijaniu postaci i poznawaniu niuansów systemu walki gry RPG, jeśli szczur piwniczny stanowi takie samo wyzwanie na początku, jak i na końcu gry?

Save’y i sznapsy – jak hardkorowy system zapisu w Kingdom Come podzielił graczy
Save’y i sznapsy – jak hardkorowy system zapisu w Kingdom Come podzielił graczy

System zapisu gry w Kingdom Come: Deliverance wzbudził sporo kontrowersji i dyskusji. Jedni twierdzili, że to niepotrzebne utrudnienie, inni że świetny sposób na uczynienie rozgrywki bardziej atrakcyjną. Gdzie leży prawda? Moja na pewno nie po środku.

Komentarze Czytelników (65)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
16.04.2018 13:22
10
odpowiedz
5 odpowiedzi
dzl
28
Wiedźmiak Benedylbert

Podobny problem jest ze starszymi tytułami, odpalanych na dzisiejszych komputerach. Tytuły które nie skalują interfejsu sprawiają, ze w wysokich rozdzielczościach po prostu nie da się grać bo czcionki są zwyczajnie nieczytelne.
Dotyczy to także nowszych gier. Human revolution na 2k ma tekst wielkości mniej więcej 12 punktów, a podejrzewam że przy 4k musi być jeszcze gorzej.

16.04.2018 14:17
odpowiedz
5 odpowiedzi
Matysiak G
121
bozon Higgsa

Coś jest na rzeczy. Mnie to nie dotknęło na konsoli, bo mam tv 49" i taki Wiedźmin 3 jest czytelny (a jestem pinglarzem). Natomiast problemem są niektóre nieco starsze gry na pc, którego do grania także podpinam do TV. Divininty 2 Eco Draconis jest kompletnie niegrywalny. Pół biedy podpisy w cutscenkach. Mam uszy i spikam w języku lengłydż. Ale wybór opcji dialogowych to dramat.

Lichdom Battlemage jest na granicy czytelnej wielkości napisów.

Incredible Adventures of Van Helsing też ma maczki. Co jest o tyle zaskakujące, że natywnie można w niego grać na padzie.

post wyedytowany przez Matysiak G 2018-04-16 14:35:22
16.04.2018 14:27
1
odpowiedz
2 odpowiedzi
SpecShadow
58
Tetsuo_Real Iron Man

Dziwi mnie ten problem, czyżby nikt w studiu developerskim nie pomyślał o tym problemie? Te studia zaludniają konsolowcy i ludzie stawiający wygodę ponad wszystko a nikt nie pomyślał nad zwalczaniem czegoś, co nie powinno właściwie istnieć?

I przez taki problem Larian odchudza dziennik (nie wiem czy nie więcej) z tekstu i daje znaczniki na mapie. Porażka.

post wyedytowany przez SpecShadow 2018-04-16 14:28:58
16.04.2018 14:30
2
odpowiedz
DanuelX
78
Kopalny

Ten cały brak możliwości konfiguracji gier konsolowych to prawdziwy śmiech na sali. Czyżby developery uważali, że konsolowcy są za głupi na kilka suwaków?

16.04.2018 14:34
odpowiedz
2 odpowiedzi
Sebastian_DamnGoodGamer
17
Pretorianin

Pomijam fakt, że nawet z bezprzewodową myszą oraz klawiaturą czy tam Steam controllerem nie ma szans żebym grał w klasyczne RPG lub RTS na kanapie.

16.04.2018 14:48
2
odpowiedz
Enigma1990
19
N7

Ciekawe, że Wilk porusza ten temat.. jakiś czas temu też byłem sfrustrowany tym, że nie widzę napisów ( w szczególności opisów przedmiotów ) na moim TV 49' z odległości 2,5 m.

Poszedłem na badanie wzroku i zrobiłem okulary :D

Wam też polecam ;)

16.04.2018 14:52
😁
odpowiedz
1 odpowiedź
lordpilot
143
Senator

Informuję tylko, że przy 50" TV problem nie istnieje. Gram tylko i wyłącznie siedząc na kanapie :).

16.04.2018 15:00
2
odpowiedz
Wielki Gracz od 2000 roku
109
El Kwako

No z tym jest trochę problem. Posiadam dość sporą wadę wzroku i mimo dopasowanych okularów i tak muszę się przysiadać bliżej, gdyż napisy są za małe i słabo czytelne.

16.04.2018 15:10
odpowiedz
1 odpowiedź
shooter190
32
Pretorianin

"Twórcom, którzy przecież sami często są zapalonymi graczami, może też nie przyjść do głowy, że część osób zechce przechodzić ich gry w komfortowej pozycji na wygodnej kanapie, a nie „prawilnie”, z dosuniętym pod sam ekran krzesłem/fotelem."

Autor naprawdę wierzy, że większość pracowników teraz w studiach gamingowych gra w gry? przecież to, dlaczego teraz te gry wyglądają jak wyglądają wynika właśnie z tego, że branże od dawna opanowali menadżerowie i pogoń za pieniądzem. Stanowcza większość studiów ma crunche, w niektórych to nawet niemal całość procesu deweloperskiego. Po 8-10 godzinach gapienia w monitor codziennie ostatnią rzeczą jaką bym chciał robić po powrocie do domu, to patrzeć kolejny raz w monitor/telewizor. Zapewne będzie kilka wyjątków od reguły no ale właśnie, będą wyjątkami bo po powrocie do domu zazwyczaj jeszcze wiele trzeba zrobić a sam dojazd zazwyczaj nie trwa pięć minut. Poza tym, gdzie są testerzy tam gdzie są potrzebni? przecież powinni właśnie coś takiego wychwytywać. A nie czekaj, nie wychwytują, bo teraz zazwyczaj testerami są odbiorcy a GOL w recenzjach, podobnie jak większość branży nie widzi w tym niczego złego. W efekcie zbugowane buble dostają 8 i 9 bo przecież nie wypada dać niżej a nikt nie zajmuje się takimi błahostkami jak problem interfejsu, ot czasami jakaś wzmianka a jak jest jakiś problem to "najwyżej spatchują". Obecnie coraz rzadziej czytam recenzje jakiekolwiek(bo w sumie coraz mniej dzisiejsze tytuły AAA mnie interesują) ale mało która uwzględniała interfejs do oceny, pomimo że to jedna z najważniejszych rzeczy w grze, która zepsuta może naprawdę utrudnić przyjemność grania nawet najlepszej gameplayowo i/lub fabularnie gry. Jako przykład podam recenzje Skyrima na PC, gdzie problem strywializowano do banału "no, wiadomo, interfejs mógłby zostać wykonany lepiej, nic dziwnego bo gra była tworzona na konsole, tak w ogóle to po kilku godzinach nawykłem i nie widzę problemu". Panu redaktorowi nie przeszkodziło to dać tej grze 10 na koniec. To, że problem istniał i był poważny ma odzwierciedlenie w modach, bo jednym z najpopularniejszych, jak nie najpopularniejszym do tej gry był mod właśnie na interfejs i czcionkę. Ta recenzja, podobnie zresztą jak m.i. Rome II zawsze będzie hańbą tej strony. W efekcie takiego trywializowania problemów gier w recenzjach czasami nawet dzisiejsze edycje GOTY bywają niedokończonymi, wciąż zbugowanymi tytułami, które 15 lat temu wstyd byłoby wydać w wersji 1.0 i zostają już takimi raz na zawsze.

16.04.2018 15:24
odpowiedz
zanonimizowany1183921
15
Senator

Pamietam, ze Hitman: Codename 47 ma ten problem, ze jak walnie sie wieksza rozdzialke to napisy sa mikroskopijne.

16.04.2018 15:31
odpowiedz
3 odpowiedzi
RootsRat
7
Junior

Jesu, first world problems...

16.04.2018 17:25
odpowiedz
3 odpowiedzi
n0rbji
53
Siedzący Byk

komfortowe granie to PC + MYSZ + KLAWA

16.04.2018 17:40
1
odpowiedz
Eliach
19
Legionista

Dlatego ja mam jeden monitor 27" I do niego podłączonego peceta na dvi i ps4 na hdmi :) kwestia wciśnięcia przycisku i nie ma żadnej różnicy w graniu, a przy biurku przed monitorem gra się znacznie lepiej niż na kanapie jak jakiś każual

16.04.2018 19:45
odpowiedz
Miodowy
21
Old Dziad

Gwoli ścisłości - czcionka to ruchoma część maszyny drukarskiej. Na komputerze jest font, a jego zbiór w rożnych modyfikacjach to krój pisma.

16.04.2018 19:51
odpowiedz
GimbusomNIE
74
Pogromca Gimbusów

PC master ! Gejmboj to dalej gejmboj

16.04.2018 20:19
2
odpowiedz
margrabina
81
Pretorianin

Dlatego kocham gry z polskim dubbingiem, można sobie wyłączyć te przeklęte napisy w dialogach (w angielskiej wersji oczywiście też, ale to trzeba znać angielski perfekcyjnie). Lepiej juz sobie czasami kaleczyć uszy niezbyt udanym polskim dubbingiem niż psuć oczy tyciutkimi napisami, co się z wiekiem strasznie odbije na wzroku.

post wyedytowany przez margrabina 2018-04-16 20:43:57
16.04.2018 20:49
odpowiedz
bluesme
25
Chorąży

ale Wam się tu nudzi....
Filmy, zarobki, sprzęt, kanapy.... brakuje komentarza politycznego i Pudelka. ;p

Może zróbcie recenzję early accessa jakiegoś... może inDEPTH of development.
Bo skończycie jak Szpakowski i Zydorowicz.

16.04.2018 21:07
odpowiedz
RealWaaagh
25
Legionista

Główny problem to proces developerski na monitorach i tak samo testowanie. Nie widziałem w żadnym studiu, aby testerzy grali na TV z różnych odległości. Tam często nawet nie ma miejsca na takie testowanie. Fajnie gdyby udało się nagłośnić problem.

16.04.2018 21:51
odpowiedz
Octavianus
12
łysy łowca

Pamiętam że bardzo małe napisy były w grze F.E.A.R. + w dodatkach do niej czyli Extraction Point i Perseus Mandate

16.04.2018 21:57
1
odpowiedz
3 odpowiedzi
supersanch
4
Junior

Mam złe wieści dla wszystkich, którzy wierzą, że wielkość TV rozwiąże problem.
Nawet na ogromnych TV problem jest cały czas taki sam.
Osobiście mam 65" a odległość od kanapy to 4,5-5m.
Jest to idealna odległość według wszelkich zaleceń - oglądając filmy czujesz się jak w kinie, nie psujesz wzroku, wszystko widzisz...dopóki nie odpalisz PS4.
Grając w Wiedźmina nie jestem w stanie doczytać co się dzieje w moim ekwipunku. To samo tyczy się większości gier.
Cieszę się, że ten artykuł powstał bo naprawdę myślałem, że mam problem ze wzrokiem...ale to jak widać nie tylko ja.

16.04.2018 23:07
odpowiedz
yadin
99
Legend

Nie wiem, w czym problem? Mam mały telewizor Samsung curved* 32 cala. Jak chcę siedzieć bliżej, to siadam bliżej. Jak chcę siedzieć dalej, to siadam dalej. Generalnie preferuję odległość poniżej metra i widzę wszystkie napisy. To kwestia ustawienia i niczego więcej. Wcześniej miałem Samsung z jeszcze mniejszą przekątną i również byłem zadowolony. Nawet nie wyobrażam sobie montażu dużo większego telewizory. Chyba mózg zlasowałby się od tych powiększonych pikseli*. W większości gier sharpness* muszę obniżyć do wartości 25-37. Nigdy nie przekraczam 50. Zawsze wszystko widzę.

* curved czyli telewizor z zakrzywionym ekranem.

* piksel najmniejszy jednolity element obrazu wyświetlanego na ekranie monitora.

* sharpness czyli ostrość obrazu, którą można regulować przyciskami na pilocie telewizora.

post wyedytowany przez yadin 2018-04-16 23:11:10
17.04.2018 00:02
odpowiedz
3 odpowiedzi
Lutz
164
Legend

po co komu napisy na ekranie w cutscenkach?

post wyedytowany przez Lutz 2018-04-17 00:03:29
17.04.2018 01:07
😂
odpowiedz
MasaGratoR
37
Centurion

Troszkę autorowi się mylą pojęcia. Im większa rozdzielczość, tym ten sam rozmiar fonta staje się mniejszy wymiarowo, gdy bierzemy pod uwagę te same wymiary matrycy. Więc tekst nie będzie robiony mniejszy, on będzie taki sam z perspektywy ilości pikseli. Dlatego stare gry na wysokich rozdzielczościach mają dużo mniejszy tekst. Można by rzec, że twórcy na jedno kolano przez dziesięciolecia potrafią dawać ten sam rozmiar fonta.

post wyedytowany przez MasaGratoR 2018-04-17 01:08:22
17.04.2018 12:17
odpowiedz
Brucevsky
96
Playing with writing

gameplay.pl

Jak na razie miałem to szczęście, że tylko w jednej grze natrafiłem na nieczytelne, katujące wzrok napisy. I nie była to żadna produkcja wydana na najnowsze platformy, a Valkyrie Profile 2: Silmeria na PlayStation 2. Nie wiem, co strzeliło twórcom do głowy, ale na 32' TV HD trzeba było mocno wytężać wzrok, by w ogóle cokolwiek przeczytać.

17.04.2018 12:59
😃
odpowiedz
Bol0
3
Junior

Zasadniczo zgadzam się z autorem ale 42 cale to jednak mało. Sam mam 50 cali FHD i brakuje tych 5-15 cali ;) Polecam też sprawdzić jaką odległość od tv zaleca producent - można się zdziwić :)

18.04.2018 16:24
odpowiedz
Theddas
117
Mighty Pirate

Artykuł jakieś 3 lata spóźniony. Problem był jak Wiedźmin 3 wyszedł, była drama przez miesiąc, wyszedł patch i od tego czasu jest OK. 90% mojego grania to konsola, TV 50" i 55", odległości 2-3 metry, czyli raczej standard dla tych wielkości, od czasu W3 nie miałem problemu w innych grach. Poza Tormentem Numenerę, grając w tę grę poszedłem do okulisty i okazało się, że jednak czas na okulary. Po ich założeniu jak ręką odjął :).

21.04.2018 08:37
odpowiedz
CavieZ
4
Junior

Okrutny artykuł. Pisany na kolanie pewnie stworzony przez antykonsolowca. Na PC też bywają podobne problemy z grami. Niekiedy jescze gorsze i co rezygnujemy z PC nie? Trzeba pokombinować i będzie ok.

Na Konsoli czasami literki są małe ale to wystarczy przysunąć fotel i już sprawa załatwiona. Jeśli siedzisz 8m od TV to zrozumiałe ze literki w wieśku 3 będą małe. Grałem w tę grę i nigdy nie sprawiały mi one problemów.

22.04.2018 15:37
odpowiedz
Yaboll
104
Generał

Dla mnie to ogromny problem zwłaszcza że większość gier teraz jeśli jest w polskiej wersii językowej to w kinowej. Nie mam problemu z czytaniem napisów w filmach, niestety te w grach są one mniejsze przez co trudniejsze do odczytania. Wreszcie ktoś zauważył ten problem lecz wątpie by to coś zmieniło.

23.04.2018 20:03
odpowiedz
1 odpowiedź
Seboolek
131
Ssak Naczelny

Mam ten problem w God Of War. Moj telewizor ma 55", kanapa 3 metry od niego i czytanie informacji w dzienniku to katorga. Napisy w samej grze są dobrze widoczne, pomijajac oczywiscie momenty w ktorych ich nie widac bo zlewaja sie z bialym tlem. Tak czy inaczej, gram w pelni po angielsku wiec napisy sa mi zwykle zbedne, ale nie zawsze wszystko slysze.
W Wiedzminie 3 tez mialem problem w ekwipunku by cokolwiek wyczytac.

23.05.2018 15:47
odpowiedz
Teqnixi
47
Centurion

Mam ten problem i z tv 65 cali stojącym w salonie (gdzie kanapa to jest z 6 metrów od tv) jak i w niektórych grach na PC w 4k (taki deus ex HR jest absolutnie niegrywalny w 4k tylko przez czcionkę).

post wyedytowany przez Teqnixi 2018-05-23 15:48:14
24.05.2018 15:56
odpowiedz
zanonimizowany579358
104
Senator

Oj tak, też to zauważyłem grając na konsoli. Pamiętam ile to się naczytałem o tym jaki to luksus rozwalić się na kanapie i grać, akurat były to dyskusje dotyczące wyższości pada nad klawiaturą i myszą. Szczytem był malutki font podczas filmików w Deus Ex: Rozłam ludzkości. Zresztą często będąc "rozwalonym na kanapie" muszę się przybliżać, jeśli chcę przeczytać np. opis umiejętności czy przedmiotu w ekwipunku. Najwygodniej mi się więc gra siedząc na fotelu od PC jakieś 1,5 metra od TV. Inną sprawą są napisy pojawiające się czasie dialogów, wówczas gdy dużo się dzieje. Często też napisy zlewają się z grą, a czarnego tła w napisach ustawić sobie nie można, tak jak i nie można zmienić wielkości czcionki.

post wyedytowany przez zanonimizowany579358 2018-05-24 16:03:52
Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze