Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 8 kwietnia 2018, 11:30

Westwood Studios. Legendarne studia, których już nie ma wśród nas

Geniusz w tworzeniu gier nie zawsze przekłada się na talent do marketingu czy zarządzania firmą. Oto lista legendarnych zespołów, które zmieniły na zawsze oblicze interaktywnej rozrywki, ale ostatecznie z najróżniejszych powodów przestały działać.

Westwood Studios

  1. Lata działalności: 1985–2003
  2. Najważniejsze tytuły: Dune II, Command & Conquer, Blade Runner

Założone w 1985 roku studio to przykład zespołu tak utalentowanego, że w niemal każdym gatunku, który znalazł się w kręgu jego zainteresowań, ekipa ta odnosiła sukcesy. Westwood już pod koniec lat 80. trafiło na żyłę złota, wykupując licencję na tytuły oparte na szalenie popularnej grze fabularnej Dungeons & Dragons. To wówczas powstało m.in. Eye of the Beholder, fenomenalnie przyjęta produkcja RPG, która doczekała się w późniejszych latach dwóch kontynuacji.

Ekipa miała też dryg do przygodówek point’n’click – tu warto wymienić takie dzieła jak The Legend of Kyrandia czy przede wszystkim innowacyjny Blade Runner, którego każde przejście zapewniało inne doświadczenia. Ale większość graczy i tak zapewne kojarzy Westwood przede wszystkim ze strategiami czasu rzeczywistego – i jest po temu dobry powód. W 1992 roku firma wypuściła grę Dune II, która stała się wyznacznikiem dla wszystkich późniejszych przedstawicieli gatunku, a trzy lata później zapoczątkowała Command & Conquer – serię, która ostatecznie spopularyzowała RTS-y i zapewniła im gigantyczny komercyjny sukces.

Ojciec niezwykłej popularności RTS-ów dziś prezentuje się już niezbyt imponująco, ale w 1995 roku wytyczał nowe szlaki dla całego gatunku.
Ojciec niezwykłej popularności RTS-ów dziś prezentuje się już niezbyt imponująco, ale w 1995 roku wytyczał nowe szlaki dla całego gatunku.

Te osiągnięcia – szczególnie zaś wyniki finansowe – nie umknęły czujnemu oku Electronic Arts, które w 1998 roku za zawrotną wówczas sumę ponad 120 milionów dolarów wykupiło Westwood, gwarantując deweloperom nową siedzibę oraz dostęp do najnowocześniejszych technologii. Ale odkąd studio trafiło pod skrzydła „Elektroników”, magia jakoś prysła. Twórcy nie potrafili po raz kolejny dostarczyć hitu, który zwaliłby z nóg całą branżę, a ich tytułom coraz częściej brakowało finalnego szlifu. EA niestety nie miało zamiaru czekać, aż zespół wróci do najwyższej formy, i w 2003 roku ostatecznie zamknęło Westwood, którego pracownicy zostali albo zwolnieni, albo przeniesieni do wewnętrznych oddziałów wydawcy.

Warto pamiętać: Strategic Simulations

Historia Strategic Simulations udowadnia, że nie tylko Electronic Arts potrafi wykupywać, a następnie rozwiązywać zdolne zespoły – w przypadku tego studia zrobił to Ubisoft. Gdy francuski gigant przejmował tę firmę w 2001 roku, ta miała już dwie dekady doświadczenia na karku i nieco klasyki w portfolio. Znalazł się tam m.in. niezapomniany Panzer General oraz symulator łodzi podwodnej Silent Hunter – choć w przypadku tego ostatniego Strategic Simulations pełniło wyłącznie funkcję dystrybutora.

Samo studio skupiało się przede wszystkim na strategiach, ale jeśli mowa o działalności wydawniczej, nie miało najmniejszego problemu z innymi gatunkami – to za jego sprawą na rynek trafił chociażby jeden z pierwszych hitów Westwood Studios, RPG o tytule Eye of the Beholder.

Jakub Mirowski

Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Czy często wracasz do starych gier?

gram głównie w stare gry
18,4%
od czasu do czasu
59,4%
sporadycznie
16,6%
nie
5,6%
Zobacz inne ankiety
Fallout 2

Fallout 2

The Sims

The Sims

Gorky 17

Gorky 17

Thief: The Dark Project

Thief: The Dark Project

Dune II: Battle for Arrakis

Dune II: Battle for Arrakis

Dungeon Keeper (1997)

Dungeon Keeper (1997)

Ultima Online

Ultima Online

The Secret of Monkey Island

The Secret of Monkey Island

Sid Meier's Civilization

Sid Meier's Civilization

Wiedźmic II: Noc Wilka czy Witcher’s Creed – a gdyby Wiedźmina zrobiło inne studio?
Wiedźmic II: Noc Wilka czy Witcher’s Creed – a gdyby Wiedźmina zrobiło inne studio?

Co by było, gdyby tworzeniem gier na bazie książek Andrzeja Sapkowskiego zajął się nie CD Projekt RED, tylko inny deweloper? My wiemy, co by było. Zapraszamy na przegląd Wiedźminów, które istnieją... w alternatywnych rzeczywistościach!

Realizm ponad wszystko! Kingdom Come i Mafia to czeska szkoła gier
Realizm ponad wszystko! Kingdom Come i Mafia to czeska szkoła gier

Grając w Kingodme Come można doznać sporego deja vu. Przecież w tę grę graliśmy już lata temu - tylko nie rozgrywała się w średniowieczu! Czy nowy RPG studia Warhorse zapisze się w historii gier, tak jak jego wielcy poprzednicy?

Bullfrog, Westwood i Visceral – historia studiów, które firma EA zamknęła
Bullfrog, Westwood i Visceral – historia studiów, które firma EA zamknęła

Kupić, wykorzystać i wyrzucić na śmietnik historii. Tak w dużym uproszczeniu niektórzy widzą historię jednego z największych wydawców na rynku rozrywki elektronicznej. Oto Electronic Arts i historia firm, które ten wydawca spotkał na swojej drodze.