Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 4 stycznia 2018, 14:55

Nagroda specjalna: Star Wars: Battlefront II. NAJGORSZE GRY 2017

Jeszcze trwa czas podsumowań: największych oczekiwań, zaskoczeń... i rozczarowań. Poświęciliśmy się dla Was i wybraliśmy sześć gier, przed którymi musimy Was ostrzec – to jedne z najgorzej zaprojektowanych produkcji mijających dwunastu miesięcy.

Nagroda specjalna: Star Wars: Battlefront II

  1. Producent: EA DICE / Motive / Criterion Games
  2. Data premiery: 17 listopada 2017
  3. Platformy: PC, PlayStation 4, Xbox One

Ten wybór mógł zaskoczyć jedynie kogoś, kto przez ostatnie miesiące wiódł życie pustelnika w niedostępnych górach Karakorum, odcięty od wszystkich wieści ze świata. Star Wars: Battlefront II może i nie jest grą złą per se – wręcz przeciwnie, wielu recenzentów zauważyło, że sama rozgrywka potrafi wciągnąć, a klimat Gwiezdnych wojen czuć tu na każdym kroku. Z takim budżetem, tak utalentowanymi studiami i taką licencją ten tytuł technicznie po prostu musiał prezentować pewien poziom – i w tej kwestii zdecydowanie nie zawodzi. Bardzo możliwe, że wspominalibyśmy go całkiem ciepło (choć też bez przesady – za wykonaną na pół gwizdka kampanię fabularną należy się twórcom sroga bura), gdyby nie jeden aspekt.

Star Wars: Battlefront II znalazło się na językach graczy na tygodnie przed premierą, ale takiego rozgłosu Electronic Arts na pewno sobie nie życzyło. - 2018-01-04
Star Wars: Battlefront II znalazło się na językach graczy na tygodnie przed premierą, ale takiego rozgłosu Electronic Arts na pewno sobie nie życzyło.

Na miesiąc przed premierą Star Wars: Battlefront II, gdy kontrowersje wokół systemu mikrotransakcji zaczęły odbijać się coraz szerszym echem, Electronic Arts podpadło miłośnikom sagi jeszcze jednym posunięciem. W październiku „Elektronicy” zdecydowali się zamknąć studio Visceral Games (odpowiedzialne m.in. za serię Dead Space) i zmodyfikować tworzoną przez nie liniową grę akcji osadzoną w świecie Gwiezdnych wojen. Powód? Na tego typu produkcjach nie da się zarobić tyle, co na tytułach z otwartym światem i elementami rozgrywki wieloosobowej.

Jeśli do tej pory nie wiedzieliście, dlaczego odpowiedzialne za wydanie Battlefronta II Electronic Arts nie cieszy się wśród konsumentów szczególną sympatią, przypadek tego jednego FPS-a doskonale to wytłumaczył. Skrzynki z losową zawartością to plaga dzisiejszych gier, nawet tych przeznaczonych przede wszystkim do samotnej zabawy, ale „Elektronicy” uczynili je tak inwazyjnym elementem rozgrywki, że po początkowym szoku trudno nie podziwiać ich tupetu. Po interwencji Disneya kupowanie loot boksów za prawdziwe pieniądze zostało tymczasowo zablokowane, ale wówczas system rozwoju postaci zmienił się w festiwal mozolnego grindu. Przypomnijmy jeszcze raz: to pozycja z segmentu AAA, kosztująca ponad 200 złotych, wykorzystująca rozwiązania rodem z darmowych produkcji!

Electronic Arts szybko przekonało się, że chciwość nie popłaca: kontrowersje doprowadziły do niższej (w stosunku do oczekiwać zarządu) sprzedaży oraz spadku notowań na giełdzie. Praktyki EA zostały zresztą zauważone poza światem gier wideo: politycy w Belgii, Nowej Zelandii czy Stanach Zjednoczonych zaczęli sprawdzać, czy skrzynki z losową zawartością nie powinny zostać zakwalifikowane jako hazard. Nasze „wyróżnienie” nie znajdzie się więc na liście największych zmartwień „Elektroników”, ale i tak je przyznajemy. Star Wars: Battlefront II nie jest najgorszą grą 2017 roku, ale ucieleśnienia to, co najgorsze w branży.

  1. Recenzja gry Star Wars: Battlefront II – blasterem w stopę

Jakub Mirowski

Jakub Mirowski

Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Największą tegoroczną porażką było...

Oparcie progresu na lootboksach w grach za pełną cenę
82,9%
Plan zrobienia z Battlefronta II gry pay-to-win
9,8%
Opublikowanie gry Sniper: Ghost Warrior 3 w kiepskim stanie
1,4%
Brak wsparcia w postaci dodatków dla gry Mass Effect: Andromeda po premierze
4,7%
Problemy z serwerami w For Honor, turniej wygrany dzięki exploitom
1,3%
Zobacz inne ankiety
Star Wars: Battlefront II

Star Wars: Battlefront II

Hello Neighbor

Hello Neighbor

The Guild 3

The Guild 3

Inner Chains

Inner Chains

Troll and I

Troll and I

Life of Black Tiger

Life of Black Tiger

Gry, które sprowadziły na swoich twórców zagładę
Gry, które sprowadziły na swoich twórców zagładę

Każda nowa gra to dla jej autorów nadzieja na sławę i wielkie pieniądze. Bywa jednak tak, że dany tytuł zamiast przynieść zyski doprowadza swoich twórców do bankructwa albo zamknięcia. Wbrew pozorom takich przypadków było w historii branży całkiem sporo.

Najgorsze gry na PS4, w które NIE chcecie zagrać
Najgorsze gry na PS4, w które NIE chcecie zagrać

Cykl życia PlayStation 4 jako dominującej siły na rynku powoli się kończy – za rok o tej porze będziemy się szykować na dziewiątą generację konsol. Z tej okazji przypominamy najgorsze gry, jakie kiedykolwiek trafiły na tę platformę.

Najgorsze gry 2019 roku – 17 premier, które nas zawiodły
Najgorsze gry 2019 roku – 17 premier, które nas zawiodły

Nie samymi hitami branża gier komputerowych żyje. Oto najgorsze duże gry, jakie dostaliśmy w 2019 roku. Przypomnijmy sobie razem, jak się frustrowaliśmy, wściekaliśmy i załamywaliśmy ręce.