Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 31 grudnia 2017, 11:30

Wielka trójca Zachodu. RPG-owe podsumowanie 2017 roku

To był dobry rok dla RPG – i to dwojako. Raz, że wyszła tona hitów. Dwa, że gatunek nagle znacząco umocnił swoją pozycję w branży, zbliżając do gatunku rolplejów serię Assassin’s Creed i inne sandboksy. Przed Wami RPG-owe podsumowanie roku 2017.

Przejdźmy do omówienia konkretnych produkcji. Nie będę Was oszukiwać, nie znajdziecie tutaj wszystkich godnych uwagi gier RPG wydanych w 2017 roku – bo przedstawienie wszystkich tytułów, które okazały się przynajmniej dobre, to potężne wyzwanie. Tych kilkadziesiąt pozycji z kolejnych stron musi Wam wystarczyć. ;-)

Wielka trójca Zachodu

DIVINITY: ORIGINAL SIN II
  1. Producent: Larian Studios
  2. Platformy: PC
  3. Premiera: 14 września

Zaczynamy od jednego z tegorocznych kandydatów do sięgnięcia po erpegową koronę, który równocześnie wykazuje też niezłe predyspozycje do tego, by zostać obwołanym królem wśród spadkobierców Baldur’s Gate II. Mowa oczywiście o Divinity: Original Sin II. To się po prostu nie mogło nie udać. Wystarczyło, że mechaniczna wszechstronność i taktyczna głębia pierwszego Grzechu pierworodnego została doprawiona dojrzalszą fabułą i paroma technicznymi udoskonaleniami, by studio Larian znalazło się bardzo blisko tronu. A przecież listy atutów tej gry nie zamknie się w dwóch linijkach – długo trzeba byłoby je wymieniać. Najwspanialszy jest chyba edytor przygód, który w połączeniu z kooperacyjno-rywalizacyjnym multiplayerem pozwala rozgrywać sesje RPG z prawdziwego zdarzenia, nie wychodząc z domu. I pomyśleć, że to wszystko mogło powstać dzięki kickstarterowym datkom...

TORMENT: TIDES OF NUMENERA
  1. Producent: inXile Entertainment
  2. Platformy: PC, PS4, XOne
  3. Premiera: 28 lutego

Również Kickstarterowi zawdzięczamy drugą „rolplejową” perłę tego roku – grę Torment: Tides of Numenera. Owszem, efekt finalny może nie do końca odpowiada gigantycznym oczekiwaniom, jakie urosły w ciągu kilku długich lat, które minęły od zbiórki pieniędzy, ale prywatnie uważam, że studio inXile spełniło obietnicę dostarczenia godnego spadkobiercy Planescape’a. Fascynująco dziwny świat technomagicznej przyszłości, filozoficzna głębia i zatrzęsienie sposobów na radzenie sobie z problemami – nowy Torment zdecydowanie wyróżnia się na tle dzisiejszych izometrycznych RPG, tak samo jak stary Torment odstawał od współczesnej mu konkurencji. Życzyłbym sobie, żeby częściej powstawały takie gry role playing, koncentrujące się na czymś bardziej ambitnym niż przemierzanie lochów i wyrzynanie smoków.

PLANESCAPE TORMENT: ENHANCED EDITION

Mówiąc o Tides of Numenera, wypada napomknąć, że w mijającym roku – a dokładnie w kwietniu – przypomniano światu również o oryginalnym Tormencie, wypuszczając jego remaster. I w tym przypadku nie obyło się bez kontrowersji, bo studio Beamdog wyjątkowo nie wysiliło się przy odświeżaniu klasyki. Kilka pociągnięć szpachlą w oprawie graficznej, jedno czy dwa usprawnienia mechaniki i brak jakichkolwiek nowości we właściwej treści gry – a można było wykorzystać okazję, by zrekonstruować trochę zawartości, która miała trafić do pierwowzoru – nie zachęciły zbyt wielu graczy do wyłożenia kilkudziesięciu złotych.

SOUTH PARK: THE FRACTURED BUT WHOLE
  1. Producent: Ubisoft
  2. Platformy: PC, PS4, XOne
  3. Premiera: 17 października

Trzecia wielka gra Zachodu to też perła, choć jaśniejąca chyba nieco mniej oślepiającym blaskiem, a w dodatku wydzielająca przykry zapach... gazów. Tak, South Park: The Fractured But Whole to zdecydowanie inny kaliber RPG niż tytuły wymienione wyżej, ale czy sprawiający mniej radości? Nic z tych rzeczy. Trudno znaleźć śmieszniejszą grę w minionych dwunastu miesiącach, trudno też o produkcję opatrzoną bardziej kunsztowną stylistyką, która tworzyłaby równie silną iluzję obcowania z kreskówką (oczywiście nie licząc Cupheada). Gdyby nie Injustice 2, może nie byłoby też lepszej pozycji „superbohaterskiej”. Ponadto „Podzieleni, ale zRzyci” – ciągle nie mogę pojąć, jak to się stało, że tak nie brzmi oficjalny polski podtytuł – wlewają otuchę w serca, pokazując, że Ubisoft potrafi jeszcze tworzyć gry, które są nietuzinkowe, niepokorne i politycznie niepoprawne.

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej

Divinity: Original Sin II - Definitive Edition

Divinity: Original Sin II - Definitive Edition

Horizon: Zero Dawn - Complete Edition

Horizon: Zero Dawn - Complete Edition

Assassin's Creed Origins

Assassin's Creed Origins

NieR: Automata

NieR: Automata

South Park: The Fractured But Whole

South Park: The Fractured But Whole

Torment: Tides of Numenera

Torment: Tides of Numenera

Persona 5

Persona 5

Expeditions: Viking

Expeditions: Viking

Xenoblade Chronicles 2

Xenoblade Chronicles 2

Pyre

Pyre

Battle Chasers: Nightwar

Battle Chasers: Nightwar

Gry RPG, w które zagramy w 2018 roku – nie tylko Vampyr i Pillarsy
Gry RPG, w które zagramy w 2018 roku – nie tylko Vampyr i Pillarsy

Przyglądamy się najlepiej zapowiadającym się grom fabularnym, które mają pojawić się na rynku w tym roku.

Autoskalowanie zabija RPG-i – mechanika, której nikt nie lubi
Autoskalowanie zabija RPG-i – mechanika, której nikt nie lubi

Po co spędzać dziesiątki godzin na pieczołowitym rozwijaniu postaci i poznawaniu niuansów systemu walki gry RPG, jeśli szczur piwniczny stanowi takie samo wyzwanie na początku, jak i na końcu gry?

Największe niespodzianki 2017 roku
Największe niespodzianki 2017 roku

Miniony rok przyniósł kilka zaskoczeń. Powróciły w chwale spisane na straty serie, utytułowane studio zyskało niezależność po długim czasie korporacyjnej „niewoli”, a fani doczekali się potwierdzenia, że powstaje gra, w którą dawno zaczęli powątpiewać.