Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 1 listopada 2021, 12:34

David Anderson – Mass Effect 3. 13 śmierci w grach, o których ciągle pamiętamy

Mimo że w niemal każdej grze mordujemy i giniemy setki razy, deweloperzy nadal potrafią przyprawić nas o dewastujące emocje – gdy odbierają życie dobrze znanemu bohaterowi. Oto galeria trzynastu postaci, których koniec szczególnie zapadł nam w pamięć.

David Anderson – Mass Effect 3

Gra: Mass Effect 3

Przyczyna śmierci: wykrwawienie się po postrzale w brzuch / zastrzelenie przez Człowieka Iluzję

Ostatnie słowa: „Dobrze sobie poradziłeś, synu. Jestem z ciebie dumny”

Jak go zapamiętamy: jako dowódcę, który ukształtował komandora Shepharda, najtwardszego radnego w historii Rady Cytadeli, bezkompromisowo odważnego żołnierza oraz człowieka, którego prawy sierpowy prawdopodobnie powaliłby Żniwiarza

W serii Mass Effect aż roi się od momentów, które przyprawiłyby o łzy największego twardziela. Od poświęcenia naukowca Mordina Solusa, przez tragiczną śmierć Thane’a Kriosa, aż po samobójstwo Tali – w tym cyklu emocji na pewno nie brakowało. Ale w przeważającej mierze przypadków jesteśmy w stanie zapobiec tragicznemu końcowi większości naszych towarzyszy; dość powiedzieć, że „misję samobójczą” w drugiej części przeżyć mogła absolutnie cała załoga.

Tymczasem Davida Andersona, przełożonego Shepharda, który towarzyszy mu od samego początku trylogii, uratować się nie da. W pierwszej odsłonie to on pomaga protagoniście zostać Widmem i oddaje mu dowodzenie nad Normandią, w trzeciej wraz z nim dostaje się do Cytadeli i stawia czoła zindoktrynowanemu Człowiekowi Iluzji. Tam zostaje postrzelony w brzuch (za sprawą kontrolowanego przez Człowieka Iluzję Shepharda) i po pokonaniu przywódcy Cerberusa wykrwawia się, obserwując wraz ze swoim podopiecznym ostatnie momenty bitwy o przyszłość galaktyki.

Biorąc pod uwagę reakcje fanów serii na zakończenie Mass Effecta 3, to powinien być ostatni kadr trylogii. - Ci, którzy odeszli - trzynaście pamiętnych śmierci w grach wideo - dokument - 2021-11-01
Biorąc pod uwagę reakcje fanów serii na zakończenie Mass Effecta 3, to powinien być ostatni kadr trylogii.

Mimo że Anderson nigdy nie był centralną postacią w serii, jego ostatnie chwile niosą ze sobą ogromny emocjonalny ładunek. To śmierć, która sygnalizuje jednocześnie, że docieramy do końca całej historii – odchodzi człowiek, który był z nami od początku aż do samego końca i zawsze nas wspierał. Czuć niemalże rodzinną więź pomiędzy tymi dwoma zakrwawionymi, wyczerpanymi mężczyznami; admirał nazywa zresztą Shepharda „synem”.

To jeden z niewielu momentów, w których komandor nie musi decydować o losach galaktyki czy walczyć o własne życie – może po prostu usiąść ze starym przyjacielem w poczuciu wykonanego zadania i towarzyszyć mu w jego ostatnich chwilach. I przypomnieć sobie długą drogę, jaką obaj przebyli od wydarzeń z pierwszego Mass Effecta aż do zwycięstwa nad Żniwiarzami.

Choć Mass Effect: Andromeda rozgrywa się w kompletnie innym czasie i w kompletnie innym świecie, nawiązań do oryginalnej trylogii jest tam naprawdę dużo – i chyba najbardziej zaszczytne przypadło w udziale właśnie Andersonowi. W trakcie kampanii nasz bohater ratuje życie ciężarnej matce – pierwszej w nowej galaktyce – i ma okazję porozmawiać z nią tuż po porodzie. Na żartobliwą sugestię, by nazwać noworodka po protagoniście, kobieta wyjawia, że wybrała imiona David Edward – po starym przyjacielu. Środkowym imieniem Andersona jest właśnie Edward, toteż trudno podejrzewać, że to tylko zbieg okoliczności.

Jakub Mirowski

Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

więcej

Wiedźmin 3: Dziki Gon

Wiedźmin 3: Dziki Gon

Red Dead Redemption

Red Dead Redemption

The Last of Us

The Last of Us

Mass Effect 3

Mass Effect 3

Diablo III

Diablo III

Mafia: The City of Lost Heaven

Mafia: The City of Lost Heaven

The Walking Dead: A Telltale Games Series - Season One

The Walking Dead: A Telltale Games Series - Season One

Final Fantasy VII

Final Fantasy VII

Warcraft III: Reign of Chaos

Warcraft III: Reign of Chaos

Call of Duty: Modern Warfare 3 (2011)

Call of Duty: Modern Warfare 3 (2011)

12 oryginalnych gier o śmierci, które dadzą Wam do myślenia
12 oryginalnych gier o śmierci, które dadzą Wam do myślenia

W Polsce o śmierci mówi się ze smutkiem i przyciszonym głosem. Nie wszędzie jednak tak jest. Irlandczycy próbują ją obśmiać, a Meksykanie czynią ze święta zmarłych kolorowy festyn. A jak do tego tematu podchodzą twórcy elektronicznej rozrywki?

13 scen z gier, które zmrożą Wam krew w żyłach (i herbatę na biurku)
13 scen z gier, które zmrożą Wam krew w żyłach (i herbatę na biurku)

Są w grach takie momenty, do których ciężko wracać. I to bynajmniej nie dlatego, że są kiepskie. Groza, szok, niemożliwa do podjęcia decyzja – to wszystko sprawia, że niektóre sceny mrożą krew w żyłach. Za to je kochamy. I nienawidzimy jednocześnie.

10 zakończeń gier, które zszokowały graczy
10 zakończeń gier, które zszokowały graczy

Czasem słaba gra z taką sobie fabułą nagle staje się najbardziej niesamowitym dziełem, w jakie ostatnio graliśmy. Wszystko może zmienić niezwykłe zakończenie opowiadanej historii. Oto 10 tych najbardziej szokujących!