Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 25 października 2017, 15:00

Do kitu taki MODkit – wsparcie dla modów. Co Wiedźmin 1 robił lepiej niż Dziki Gon?

Dziki Gon wyniósł serię Wiedźmin na poziom, o którym 10 lat wcześniej studiu CD Projekt RED nawet się nie śniło. A jednak pierwsza część z 2007 roku pod pewnymi względami przewyższa wielką „trójkę”. Wspominamy walory tej świetnej gry w jej 10. urodziny.

Do kitu taki MODkit – wsparcie dla modów

Kwintesencja wsparcia dla modów do Wiedźmina 3. Oj, toto, to chyba nie jest Skyrim...
Kwintesencja wsparcia dla modów do Wiedźmina 3. Oj, toto, to chyba nie jest Skyrim...

Pewnie nie zgadzacie się przynajmniej z częścią opinii z poprzednich stron tego artykułu – myślę jednak, że przy tym ostatnim punkcie, dotyczącym wsparcia dla modów, będziemy raczej jednomyślni. Co tu dużo mówić – przy Wiedźminie 3 studio CD Projekt RED dało ciała. Gdy słuchaliśmy pierwszych zapowiedzi dewelopera, głoszących dostarczenie kompleksowych narzędzi, oczyma wyobraźni widzieliśmy niekończący się korowód moderów, wciąż i wciąż tworzących kolejne przygody, dzięki którym spędzimy w „Wiedźminlandzie” wieczność – tak jak chociażby w prowincji Skyrim. A co ostatecznie dostaliśmy? Edytorek, w którym mogliśmy co najwyżej ubrać Geralta w dres albo przyprawić Płotce róg jednorożca. Wprawdzie niezrażeni fani robią, co w ich mocy, żeby dodać jakąś „sensowną” treść do gry, i nexusowa strona Dzikiego Gonu nawet tętni życiem, nie zmienia to jednak faktu, że „RED-zi” w zasadzie zaprzepaścili moderski potencjał swego magnum opus.

W przypadku pierwszego Wiedźmina tak na dobrą sprawę też można mówić o niewykorzystanym potencjale – tylko z zupełnie innych powodów. Tworząc swój debiutancki tytuł, CD Projekt zadbał, by fani mieli z niego pociechę na lata, i wyposażył go w edytor o jakże wymownej nazwie D’jinni. Możliwości oferowane przez to narzędzie były godne podziwu – pozwalało ono układać przygody rozgrywające się w nowych lokacjach, napędzane własnoręcznie zaprogramowanymi skryptami, wyreżyserowanymi cut-scenkami czy napisanymi (a może i nagranymi, czemu nie!) dialogami. Nic, tylko siadać i modować, modować, modować, prawda? Niestety – nawet D’jinni nie wystarczyło, by gra skupiła wokół siebie społeczność, która podtrzymywałaby Wiedźmina przy życiu przez długie lata. Ale w tym przypadku wina nie spada na „RED-ów”, oni zrobili, co do nich należało. Co innego w przypadku Dzikiego Gonu...

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Która odsłona Wiedźmina jest najlepsza?

Wiedźmin 1
14,7%
Wiedźmin 2: Zabójcy Królów
7,4%
3... Wiedźmin 3, najlepszy.
77,9%
Zobacz inne ankiety
Wiedźmin 3: Dziki Gon

Wiedźmin 3: Dziki Gon

Wiedźmin 3: Krew i wino

Wiedźmin 3: Krew i wino

Wiedźmin

Wiedźmin

Wiedźmin 3: Serca z kamienia

Wiedźmin 3: Serca z kamienia

Słowiański wiedźmin i niesłowiańskie potwory, czyli monstrów opisanie
Słowiański wiedźmin i niesłowiańskie potwory, czyli monstrów opisanie

Wiedźmińskie uniwersum zamieszkane jest przez dziesiątki krwiożerczych stworzeń i wbrew obiegowej opinii wcale nie są to jedynie bestie ze słowiańskich wierzeń. W tym artykule dowiecie się co nieco na temat genezy potworów, z którymi mierzył się Geralt.

Trzy lata Wiedźmina 3 – jak Dziki Gon odmienił branżę gier
Trzy lata Wiedźmina 3 – jak Dziki Gon odmienił branżę gier

Trzy – tyle lat kończy Wiedźmin 3. Za dużo, żeby przepuścić taką okazję, ale za mało, żeby musieć Wam przypominać, za co pokochaliśmy tę grę. Dlatego zamiast wspominek o Dzikim Gonie proponujemy... wspominki o grach, które się na Dzikim Gonie wzorowały.

Złamane obietnice Wiedźmina 3 – czy Dziki Gon mógł być jeszcze lepszy?
Złamane obietnice Wiedźmina 3 – czy Dziki Gon mógł być jeszcze lepszy?

Wiedźmin 3 udał się studiu CD Projekt RED znakomicie i został przyjęty doskonale – ale nie dostaliśmy dokładnie takiej gry, jaką zapowiadał deweloper. Jakich obietnic nie udało się dotrzymać twórcom? Czy ich spełnienie zaszkodziłoby Dzikiemu Gonowi?