Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 23 października 2017, 15:48

Phenomic Game Development. Historia studiów, które firma EA zamknęła

Kupić, wykorzystać i wyrzucić na śmietnik historii. Tak w dużym uproszczeniu niektórzy widzą historię jednego z największych wydawców na rynku rozrywki elektronicznej. Oto Electronic Arts i historia firm, które ten wydawca spotkał na swojej drodze.

Phenomic Game Development

W SKRÓCIE:
  1. Rok założenia: 1997
  2. Rok wykupienia przez EA: 2006
  3. Rok zamknięcia: 2013

Działalność Electronic Arts polegająca na wykupywaniu mniejszych deweloperów nie ograniczała się jedynie do rynków amerykańskiego, brytyjskiego i australijskiego. W 2006 roku gigant zwrócił uwagę na rynek niemiecki i postanowił nabyć firmę Phenomic Game Development, przemianowując ją na EA Phenomic.

Zanim jednak doszło do zmian, warto zwrócić uwagę na to, kto był założycielem studia Phenomic. Fani kultowego Blue Byte zapewne doskonale pamiętają twórcę serii The Settlers. Volker Wertich, bo właśnie o nim mowa, stał za powstaniem pierwszej i trzeciej części cyklu o osadnikach, a po rozstaniu z BB zdecydował się na powołanie do życia własnej firmy zajmującej się projektowaniem gier. Zdolny twórca był za pan brat ze strategiami czasu rzeczywistego, a nabyte doświadczenie pozwoliło mu na zaprojektowanie gry Spellforce: The Order of Dawn.

Pozycja ta doczekała się dwóch dodatków, a już będąc własnością EA, studio wypuściło drugą jej odsłonę z podtytułem Shadow Wars oraz dodatek Dragon Storm. Studio Phenomic zaangażowane następnie w przygotowanie nieudanej próby miksu strategii czasu rzeczywistego i karcianki, czyli BattleForge, oraz w tworzenie przeglądarkowego free-to-play Lord of Ultima szybko straciło na znaczeniu i w 2013 roku zostało zamknięte na cztery spusty.

Przemysław Zamęcki

Przemysław Zamęcki

Grał we wszystko na wszystkim. Fan retro gratów i gier w pudełkach, które namiętnie kolekcjonował. Spoczywaj w pokoju przyjacielu - 1978-2021

więcej

Studia, które zginęły na zawsze w Silent Hill
Studia, które zginęły na zawsze w Silent Hill

Ambitny plan ożywienia marki Silent Hill przez Konami za pomocą trzech głośnych premier w jednym miesiącu kończy się kompletną katastrofą i kosztuje „życie” dwóch z trzech studiów zaangażowanych w projekty.

Czy Star Wars Jedi: Fallen Order przeciągnie EA na jasną stronę Mocy?
Czy Star Wars Jedi: Fallen Order przeciągnie EA na jasną stronę Mocy?

Żeby nie trzymać Was w niepewności: nie, nie przeciągnie. Ale jeśli gracze pozostaną konsekwentni wobec produkcji „Elektroników”, nie ma powodu, by dzieło Respawn Entertainment nie miało choć w pewnym stopniu zmienić dotychczasowej filozofii tego wydawcy.

Przepraszamy, już zamknięte – legendarne studia, które zakończyły działalność
Przepraszamy, już zamknięte – legendarne studia, które zakończyły działalność

Geniusz w tworzeniu gier nie zawsze przekłada się na talent do marketingu czy zarządzania firmą. Oto lista legendarnych zespołów, które zmieniły na zawsze oblicze interaktywnej rozrywki, ale ostatecznie z najróżniejszych powodów przestały działać.