autor: Wojciech Antonowicz
Język gier Massive Multiplayer Online cRPG (4)
Niejeden raz grając na zachodnich serwerach do MMO spotykałem zagubionych i zestresowanych graczy z Polski, którzy odkrywali ze zdziwieniem, iż ich nawet całkiem niezła znajomość języka angielskiego nie na wiele się przydaje w starciu ze slangiem graczy..
KITing – Killing in Transit – atakowanie potwora, następnie uciekanie z jego pola ataku bez obrażeń własnych, poczym ponawianie tej czynności aż do zabicia potwora.
KS – Kill Steal – „kradzież zabicia” – dobicie potwora z którym inny gracz walczy już jakiś czas i jest bliski zwycięstwa. Jest to czynność naganna i zdecydowanie nieakceptowana przez graczy. Jeżeli widzimy, że ktoś walczy samodzielnie z potworem, nie wolno mu przeszkadzać, chyba, że sam poprosi o pomoc. Ewentualnie możemy się zapytać:
„Need help ?” – „Potrzebujesz pomocy ?”
i dopiero gdy otrzymamy potwierdzenie włączamy się do walki.
Pull – Fetch – Pulling - “przyprowadzanie potworów”. Weźmy na przykład taką sytuację. Mamy drużynę graczy stojącą w bezpiecznym oddalonym od przeciwników miejscu. W znacznej odległości, poza obszarem aggro znajduje się grupa potworów. Nie chcemy do niej podchodzić tak, aby wszystkie rzuciły się na nas jednocześnie. Jeden z graczy np. strzelając bronią ranged (działającą na odległość) przywołuje w bezpośrednie sąsiedztwo naszej grupy pojedynczego potwora, lub określoną ich ilość, tak abyśmy mogli łatwo się z nimi rozprawić. Pullowanie jest jedną z podstawowych strategii walki w MMO. Walczymy (wyciągamy potwory) w wybranym przez nas miejscu, a nie np. w lokacji, która jest miejscem bardzo szybkiego pojawiania się potworów, np. na tyle szybkiego, że nasza grupa nie była by w stanie zabić poprzednich przeciwników przed pojawieniem się nowych. Lider grupy mówi:
„Pull”, „Next pull” co oznacza „Bądźcie gotowi bo za chwilę przyprowadzę kolejnego potwora do zabicia” lub wydaje w taki sposób komendę graczowi, który jest odpowiedzialny za pullowanie.
„Ready for pull ?” – “Jesteście gotowi, mogę już przyprowadzić kolejne potwory?”.
„My last pull” – „kończę na dziś”
„Instant Pull” – grupa walczy non stop bez wytchnienia, a jeden z graczy przyprowadza ciągle nowe potwory do zabicia, podczas gdy inni stale walczą.
Social – „towarzyskie”, tak mówi się o potworach, które zauważają nawzajem swoją obecność i bronią (pomagają sobie nawzajem) się grupowo w wypadku zagrożenia.
Spawn – „Pojawienie się postaci, potwora”, moment, w którym mechanizm gry powoduje pojawianie się kolejnych przeciwników. „Spawning time” – „okres czasu pomiędzy jednym a drugim pojawieniem się konkretnego potwora”. „Spawning Point” – „miejsce pojawiania się potworów”