Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 21 kwietnia 2017, 17:00

Space Engineers – mały wielki kosmiczny sandbox. 10 najstarszych gier w Steam Early Access

Early Access nie cieszy się zbyt dobrą renomą wśród graczy – jest to „zasługa” głównie tych gier, które powstają w nieskończoność, nadużywając cierpliwości użytkowników Steama. Postanowiliśmy przyjrzeć się najstarszym rezydentom wczesnego dostępu.

Space Engineers – mały wielki kosmiczny sandbox

SPACE ENGINEERS W SKRÓCIE:
  1. Producent: Keen Software House
  2. Gatunek: kosmiczny sandbox
  3. Wczesny dostęp od: 23 października 2013 r.
  4. Aktualna wersja: 01.180.0 (beta)
  5. Termin premiery: ???
  6. Ocena na Steamie: 88% (z 59 tys. głosów)

Są takie gry, które tkwią we wczesnym dostępie od przysłowiowych wieków i wciąż okazują się pełne błędów, a mimo to nie grozi im nagonka ze strony zniecierpliwionych graczy czy utrata ich zainteresowania. Space Engineers to właśnie jedna z takich gier. W czym kryje się jej sekret? Przede wszystkim w samym projekcie. Dzieło studia Keen Software House można porównać do Minecrafta – i nie chodzi tylko o fakt, że tak w jednym, jak i w drugim przypadku mamy do czynienia z sandboksową formułą rozgrywki, u podstaw której leży budowanie z survivalem w tle. Podobnie jak własność Microsoftu Space Engineers urasta do rangi branżowego fenomenu – piaskownicy tak przepastnej, oferującej tak wiele sposobów na zabawę, że można tu spędzić setki godzin, ciągle odkrywając coś nowego.

Oczywiście omawiany tytuł nie był taki od samego początku. Dlatego równie ważne jak dobrze zarysowany projekt gry – a może nawet ważniejsze – jest regularne dostarczanie aktualizacji. Tutaj ta regularność może budzić niekłamany podziw – nowa zawartość i poprawki błędów pojawiają się co kilka, kilkanaście dni. Tym samym od debiutu we wczesnym dostępie Space Engineers zmieniło się nie do poznania. Stopniowo wprowadzono funkcje wieloosobowe czy opcje survivalowe, a obszar działań rozszerzył się i oprócz samej przestrzeni kosmicznej obejmuje również powierzchnie rozległych planet. No i po drodze podochodziło mnóstwo nowych środków do budowania baz, stacji, statków i wszystkiego, czego dusza zapragnie.

Jednak ten dynamiczny rozwój ma też swoje ciemne strony. Skupiając się na nowej zawartości, deweloper zaniedbuje techniczny aspekt gry, przez co Space Engineers pozostaje tak naprawdę wadliwym produktem, pełnym błędów... których z aktualizacji na aktualizację jest chyba coraz więcej. Dlaczego zatem tytuł ten zebrał tak dużo pozytywnych ocen graczy? Bo – jak to często z sandboksami bywa – bugi zostały przez wielu uznane za nieodłączną część zabawy (sprawdza się tu stara dewiza: „It’s not a bug, it’s a feature”). Poza tym łatwo wybaczyć wszelkie uchybienia, mając przed sobą taki ogrom możliwości w jednej grze. Jednak nie brakuje też krytycznych głosów, np. ze strony osób, które próbowały oddać się przygodzie w trybie survivalowym na „poważnie”, ale zrezygnowały, zginąwszy po raz któryś w losowych okolicznościach. Poza tym stabilność Space Engineers woła o pomstę do nieba.

Więc kiedy można spodziewać się ukończenia produkcji? Zważywszy na fakt, że dzieło Keen Software House dopiero w grudniu ubiegłego roku otrzymało status wersji beta (trzy lata po debiucie w Early Access), a na dodatek w międzyczasie – dwa lata temu – deweloper wypuścił wczesną wersję drugiej gry, Medieval Engineers, chyba bardziej zasadne jest pytanie: CZY można spodziewać się ukończenia produkcji? Mimo wszystko myślę, że tak – jak nie w tej dekadzie, to w następnej. A do tego czasu tysiące graczy i tak będą świetnie się bawić w kosmicznej piaskownicy.

  1. Space Engineers w encyklopedii gier GRYOnline.pl
  2. Space Engineers na Steamie

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej

7 Days to Die

7 Days to Die

DayZ

DayZ

Rust

Rust

Project Zomboid

Project Zomboid

Wreckfest

Wreckfest

Space Engineers

Space Engineers

Castle Story

Castle Story

Hawken

Hawken

Interstellar Marines

Interstellar Marines

Snow (2005)

Snow (2005)

Koniec wiecznego wczesnego dostępu nastąpi w 2018 roku?
Koniec wiecznego wczesnego dostępu nastąpi w 2018 roku?

Rust, The Forest, H1Z1, DayZ – przez ostatnie lata wielu graczy doszło do wniosku, że tytuły te nigdy nie zostaną ukończone. Tymczasem 2018 rok udowadnia, że lepiej nigdy nie mówić „nigdy”.

Oszustwa, ucieczki, przedwczesne premiery – wpadki Wczesnego Dostępu Steam
Oszustwa, ucieczki, przedwczesne premiery – wpadki Wczesnego Dostępu Steam

Czarne karty programu Steam Early Access to nie tylko gry, które małymi – zbyt małymi – kroczkami podążają do premiery. Cieniem na Wczesnym Dostępie kładą się też – albo przede wszystkim – tytuły, których twórcy zachowali się bardzo nie fair wobec graczy.

Double Fine czy Double Fail? Potknięcia Kickstartera i Early Access w jednym miejscu
Double Fine czy Double Fail? Potknięcia Kickstartera i Early Access w jednym miejscu

Tim Schafer to świetny PR-owiec, facet, który potrafi za sobą pociągnąć tłumy. W tym roku popularność jego projektów okazała się być mieczem obusiecznym. Najpierw był chwalony, później besztany. Co się stało w 2014 roku?