Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 18 kwietnia 2017, 15:30

autor: Arkadiusz Stadnik

Wykluty na nowo. Godna kontynuacja – 14 lat Gothica II w Polsce

Pochłonięci świętami mogliście to przegapić, ale w minioną niedzielę nasza branża obchodziła ważny jubileusz – przedwczoraj minęło czternaście lat od premiery Gothica II w Polsce. Z tej okazji rzuciliśmy się w wir wspomnień…

Wykluty na nowo

Noc Kruka do Gothica II jest jedynym dużym rozszerzeniem, jakie kiedykolwiek przygotowało studio Piranha Bytes. Pierwsze części serii Gothic i Risen nie otrzymały żadnej nowej zawartości, a gry Risen 2 oraz Risen 3 – jedynie niewielkie pakiety DLC. Z kolei za Zmierzch bogów, samodzielny dodatek do Gothica 3, odpowiedzialne jest indyjskie Trine Game Studios.

Pierwszy Gothic nigdy nie doczekał się dużego rozszerzenia, bo – jak już wspomniałem – plany wypuszczenia projektu Gothic Sequel zostały porzucone na rzecz wydania pełnoprawnej drugiej części. Gothic II miał więcej szczęścia i dziewięć miesięcy po premierze drugiej odsłony cyklu pojawił się dedykowany mu dodatek. I to jaki! Noc Kruka dała „dwójce” to, czego pierwszy Gothic nigdy nie otrzymał – pozwoliła na odkrywanie gry na nowo.

Rozszerzenie głęboko ingerowało w zawartość podstawki – zaskakującego doświadczenia, jakim okazało się ponowne z nią obcowanie, w żaden sposób nie można było porównać z kolejnym przejściem samej „dwójki”. Po pierwsze, rozgrywka stała się dużo trudniejsza. Potwory były twardsze, a Bezimienny – słabszy. Postać rozwijała się wolniej, bo po każdym kolejnym stopniu opanowania danej umiejętności jej koszty coraz bardziej rosły, osiągając nawet czterokrotność podstawowej wartości. Jednocześnie ta sama broń, którą w Gothicu II mogliśmy zdobyć dość szybko, w dodatku dłużej pozostawała poza naszym zasięgiem. Noc Kruka stanowiła wyzwanie nawet dla starych wyjadaczy, którzy mechanikę „dwójki” mieli w małym palcu.

Jedną licznych nowości w Nocy Kruka była kapliczki Beliara. - 2017-04-18
Jedną licznych nowości w Nocy Kruka była kapliczki Beliara.

Dodatek pozwalał zwiedzać nową krainę – Jarkendar – i wprowadził kolejnych bohaterów niezależnych. Pojawiły się zarówno nowe postacie, jak i te dobrze znane z pierwszej części gry, dla których w podstawowej „dwójce” zabrakło już miejsca – z magami wody na czele. Noc Kruka zawierała wiele oczywistych nowości, ale zasłynęła z czegoś innego – potrafiła zaskakiwać w miejscach, w których żaden z fanów się tego nie spodziewał. Oto stare zadania zyskały nowe, alternatywne sposoby ich wykonania, co jest bardzo rzadką praktyką. Rozszerzenie pozytywnie wpłynęło na żywotność Gothica II, czyniąc z niego grę lepszą, ciekawszą i trudniejszą.

Mody jak pisanki

Noc Kruka nie była końcem rozbudowywania Gothica II o nową zawartość. O kolejne przygody postarali się już sami fani w ramach modyfikacji. Druga część sagi (podobnie zresztą jak i pierwsza) może pochwalić się całkiem sporą liczbą modów – zarówno uzupełniających czy kontynuujących przygody Bezimiennego, jak i opowieściami o zupełnie nowych postaciach. Do pierwszej grupy zaliczają się chociażby The Returning, Złote Wrota czy Blood-Night, a do drugiej mody The Dark Saga oraz Velaya: Historia wojowniczki. Dochodzi do tego oczywiście cała gama modyfikacji upiększających lub zmieniających świat gry czy wygląd postaci. Warto wspomnieć też o tym, że Gothic II doczekał się nakładki umożliwiającej zabawę w trybie multiplayer.

Złote Wrota stanowią alternatywę dla Zmierzchu bogów jako kontynuacja historii Bezimiennego po Gothicu 3. - 2017-04-18
Złote Wrota stanowią alternatywę dla Zmierzchu bogów jako kontynuacja historii Bezimiennego po Gothicu 3.

Na koniec wypada trochę miejsca poświęcić projektowi powstającemu aktualnie w Polsce, którego rozmach przywodzi na myśl raczej oficjalne rozszerzenie niż przygotowywaną przez zapaleńców modyfikację. Dzieje Khorinis, bo o nich mowa, stanowić będą swoisty prequel wydarzeń z sagi Gothic. Akcja gry przeniesie nas do czasów sprzed powstania magicznej bariery, mniej więcej 11 lat przed trafieniem Bezimiennego do Kolonii. Intencją twórców z grupy SoulFire jest pokazanie królestwa w czasach jego świetności. Jednocześnie postawili sobie oni za punkt honoru, by wszystko, co zaprezentują, zgadzało się z kanonem świata Gothica.

Program ma być podzielony na dwie części, których akcja potoczy się w innych lokacjach. Pierwsza z nich przeniesie nas na zupełnie nowe tereny wyspy Vaduz, z kolei druga – w znajome, ale też odmienione rejony wyspy Khorinis. Unikatową w skali światowej cechą produktu jest profesjonalny dubbing przygotowywany pro publico bono przez cenionych aktorów głosowych. W Dziejach Khorinis dane nam będzie usłyszeć między innymi Andrzeja Tomeckiego i Krzysztofa Zakrzewskiego, dla których będzie to powrót do świata Gothica.

Dobre jajko, a nie żaden zbuk

Mimo tylu lat od premiery Gothic II wciąż żyje. Produkcja studia Piranha Bytes zostawiła po sobie dobre wrażenia jako jedyny sequel w historii serii, który spełnił oczekiwania fanów. Być może nie wspominalibyśmy „dwójki” z taką nostalgią, gdyby Gothic 3 nie okazał się rozczarowaniem, ale to już temat na inną historię. Zresztą, jeśli wziąć pod uwagę ledwie roczny okres dzielący premiery obu pierwszych części w naszym kraju, to nie powinno dziwić, że dla wielu graczy to właśnie Gothic II był tym „pierwszym” Gothikiem i zazwyczaj uznają go oni za najlepszy produkt w cyklu. Niezależnie jednak od kolejności ogrywania obu tytułów, dla wszystkich fanów jest to ciągle dzieło kultowe i darzone wielkim sentymentem. I słusznie, bo to pierwszorzędne RPG.

Arkadiusz Stadnik

Gothic II: Noc Kruka

Gothic II: Noc Kruka

Gothic II

Gothic II

Ile Gothica jest w Elexie – 9 rzeczy, dzięki którym na Magalanie poczujesz się jak w domu
Ile Gothica jest w Elexie – 9 rzeczy, dzięki którym na Magalanie poczujesz się jak w domu

Elex pozornie odcina się od Gothica mechami i laserami, ale w grze stale widać widmo Górniczej Doliny unoszące się nad Magalanem. Oto przegląd budzących sentyment elementów, dzięki którym fani poczują się swojsko w najnowszym dziele Piranha Bytes.

Gothic Sequel – dodatek, którego nie było. Co zawierało skasowane rozszerzenie do kultowego RPG?
Gothic Sequel – dodatek, którego nie było. Co zawierało skasowane rozszerzenie do kultowego RPG?

Nawet wśród fanów serii Gothic mało znanym faktem jest, że w 2001 roku studio Piranha Bytes tworzyło dodatek do pierwszej części, nazwany roboczo Gothic Sequel. Przybliżamy ten zapomniany projekt, który przetrwał częściowo w kolejnych odsłonach cyklu.

Zmierzch Gothica, Noc Kruka - jeden z najlepszych dodatków w historii
Zmierzch Gothica, Noc Kruka - jeden z najlepszych dodatków w historii

Dokładnie dziesięć lat temu do polskich sklepów trafił jedyny dodatek do gry Gothic II. Fani Bezimiennego zostali wystawieni na ciężką próbę, ale długie oczekiwanie opłaciło się. Noc Kruka to jedno z najlepszych rozszerzeń w historii erpegów.