Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 5 lutego 2017, 11:50

autor: Arkadiusz Stadnik

Nowi-starzy przyjaciele. Gothic Sequel – skasowany dodatek do kultowego RPG

Nawet wśród fanów serii Gothic mało znanym faktem jest, że w 2001 roku studio Piranha Bytes tworzyło dodatek do pierwszej części, nazwany roboczo Gothic Sequel. Przybliżamy ten zapomniany projekt, który przetrwał częściowo w kolejnych odsłonach cyklu.

Nowi-starzy przyjaciele

Ja ciebie chyba skądś kojarzę…

Po osiągnięciu biegłości w posługiwaniu się bronią na przetestowanie jej miał czekać szereg nowych przeciwników, z których część wykorzystano później w Gothicu II i Nocy Kruka. W ten sposób demoniczne odmiany – przykładowo – trolla i cieniostwora stały się odpowiednio czarnym trollem i szkieletem cieniostworem. W Jarkendarze z kolei mogliśmy natknąć się na ścierwojada preriowego, który korzystał z modelu demonicznego ścierwojada. Najbardziej spektakularnym przykładem są tu jednak opętani Magowie Ognia (inna teoria wskazuje na członków bractwa Śniącego, zgodnie z kanonem drugiej części) – wygląd tych przeciwników pokrywa się całkowicie z prezencją poszukiwaczy, którzy uprzykrzali życie Bezimiennemu od trzeciego rozdziału „dwójki”.

Wreszcie w dodatku miały pojawić się postacie, których imiona przewinęły się przez kolejne gry „Piranii”. Na szczególne wyróżnienie zasługuje lord Hagen. Dowódca paladynów, który został wysłany przez króla do Khorinis w Gothicu II, w Sequelu byłby adiutantem Rhobara, nieodchodzącym na krok od tronu monarchy w górskiej twierdzy – biorąc pod uwagę, że Hagen należał do najważniejszych NPC w kontynuacji, należy uznać, iż postać ta została przeniesiona niemal jeden do jednego.

Pomysły z dodatku Gothic Sequel wykorzystane zostały przede wszystkim w Gothicu II, ale na uwagę zasługują też trzy, które szczególnie mocno kojarzą się z finałem trylogii o Bezimiennym. W stosunku do pierwszej odsłony serii znacznie rozbudowany miał być aspekt gry związany z areną, dzięki której wzrastała reputacja gracza jako wojownika oraz – oczywiście – powiększała się jego sakiewka. Sam system reputacji, tak istotny przecież w trzeciej części Gothica, również miał swoje podwaliny w Sequelu. Twórcy chcieli zaprojektować system, wedle którego nastawienie bohaterów niezależnych względem nas zmieniałoby się pod wpływem naszego zachowania. Ostatnim punktem jest zniszczenie magii runicznej przez Xardasa, co przechyliło szalę zwycięstwa na stronę orków.

Rhobar II i Hagen w zbroi gwardii królewskiej. Wygląd króla pokrywa się z modelem z intra pierwszego Gothica.

Nieodżałowana strata czy wygrana na loterii?

Możemy tylko gdybać, jak potoczyłyby się koleje losu sagi Gothic, gdyby – zgodnie z pierwotnym planem – Gothic Sequel został wydany. Z pewnością największe zmiany objęłyby Gothica II, gdyż ten pełnymi garściami czerpał z pomysłów zawartych w owym rozszerzeniu. Ciężko bowiem przypuszczać, by twórcy planowali się w tak wielkim stopniu powtarzać. O ile „dwójka” w ogóle by powstała. Trudno bowiem wyrokować, jakie recenzje zebrałby dodatek, a jeszcze trudniej – w jakim nakładzie by się sprzedał.

Koniec końców, chyba dobrze się stało, ponieważ społeczność fanów wspomina Gothica II i Noc Kruka niezwykle ciepło, abstrahując od tego, co później zadziało się z serią. Zaś co do samej gry Gothic Sequel, to kto wie? Teraz, gdy dodatek ten został wygrzebany spod gruzów przeszłości, być może powróci jeszcze jako modyfikacja i alternatywna kontynuacja przygód Bezimiennego? Projekt ten wydaje się na tyle ciekawy, że zasługuje na jeszcze jedną szansę.

O AUTORZE

W gry RPG gram, kiedy mogę, a że nie mogę już tak często jak dawniej, to dobieram je z większą uwagą. Choć wciąż pojawiają się nowe pozycje z tego gatunku, to pierwszego Gothica darzę miłością najczystszą, jak to z pierwszymi miłościami bywa. Przynajmniej raz ukończyłem każde dzieło studia Piranha Bytes, z czego dwie pierwsze odsłony Gothica wielokrotnie, a Gothica 3 – dwukrotnie. Elexa wypatruję z mniejszą niecierpliwością niż Risena, gdy ten został zapowiedziany po raz pierwszy.

ZASTRZEŻENIE

Nie dysponujemy grywalną wersją rozszerzenia Gothic Sequel, dlatego też lwia część tekstu oparta została na następujących źródłach:

  1. ANULOWANY OFICJALNY DODATEK DO GOTHIC 1 – Gothic Sequel (kanał moda Dzieje Khorinis)
  2. Gothic Sequel | Zapomniane Opowieści (kanał: arhn.eu)

Arkadiusz Stadnik

Gothic II: Noc Kruka

Gothic II: Noc Kruka

Gothic

Gothic

Gothic II

Gothic II

Gothic 3: Zmierzch Bogów

Gothic 3: Zmierzch Bogów

Oto 7 moich ulubionych questów z Gothica
Oto 7 moich ulubionych questów z Gothica

Kultowy Gothic nie byłby nigdy tak popularny, gdyby nie świetnie zaprojektowane zadania, których musieliśmy się podjąć. Oto siedem moich ulubionych questów z Gothica.

Pomysły z Gothica, których brakuje we współczesnych grach
Pomysły z Gothica, których brakuje we współczesnych grach

Cała Polska kocha serię Gothic. I choć nie jest to RPG doskonały, to i tak można z niego wyciągnąć wiele wartościowych pomysłów oraz mechanik, o których dzisiejsi twórcy gier wideo trochę zapomnieli. Najwyższy czas je sobie przypomnieć.

Tower of Time, czyli jak nowicjusze z Gdyni stworzyli RPG na PC na 50 godzin
Tower of Time, czyli jak nowicjusze z Gdyni stworzyli RPG na PC na 50 godzin

Tower of Time może się wydawać wyłącznie dobrym, klasycznym RPG-iem. Wizyta w gdyńskim studiu Event Horizon przekonała mnie, że taki debiutancki projekt to na rynku gier niezależnych spory ewenement.