Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 13 stycznia 2017, 12:26

Parszywa trzynastka – 13 najgorszych gier 2016 roku

Rok 2016 zapisał się w kronikach kilkoma spektakularnymi wtopami, więc aż prosi się o jeszcze jedno podsumowanie – oto lista najgorszych tytułów minionych dwunastu miesięcy.

Spis treści

Clockwork Empires

Clockwork Empires w skrócie:
  1. Producent / wydawca: Gaslamp Games
  2. Gatunek: strategia ekonomiczna
  3. Platformy sprzętowe: PC
  4. Data premiery: 26 października 2016

Gdybyśmy pisali o Clockwork Empires dwa lata temu, niedługo po tym, jak tytuł trafił do wczesnego dostępu na Steamie, pewnie wydźwięk tego tekstu byłby pozytywny. Zachwycalibyśmy się zwłaszcza ogólnym pomysłem – oto grupka osadników, obywateli steampunkowego Imperium Brytyjskiego, ląduje na nieznanym lądzie i zabiera się za budowę kolonii... po czym stopniowo zaczyna popadać w obłęd na skutek kontaktu z potworami i bóstwami rodem z wyobraźni Lovecrafta. Na pewno podobałaby nam się też formuła rozgrywki, przypominająca tę z kultowego Dwarf Fortress. A zatrzęsienie błędów? Spokojnie, to Early Access, deweloperzy jeszcze wszystko połatają.

Niestety, nie piszemy o Clockwork Empires w roku 2015. To zaś oznacza, że wydźwięk tekstu musi się zmienić – zwłaszcza jeśli dotąd nie zmieniła się zanadto sama gra. Pomysł nadal jest świeży i pociągający, ale mierna SI kolonistów, niedopracowany interfejs i inne błędy wciąż odpychają – a nie sposób traktować już tego ulgowo, gdy mamy do czynienia z produktem po oficjalnej premierze. Co gorsza, trwające prawie dwa miesiące milczenie twórców rodzi obawę, że porzucili już oni swe dzieło. Oby nie. Szkoda by było, żeby tak fajny i nietuzinkowy projekt ostatecznie stał się jeszcze jednym dowodem na szkodliwość wczesnego dostępu i kolejną czarną owcą w stadzie pecetowych gier.

  1. Clockwork Empires w encyklopedii gier GRYOnline.pl
Gdyby Clockwork Empires było choć w połowie tak uporządkowane jak te towary... - 2017-01-14
Gdyby Clockwork Empires było choć w połowie tak uporządkowane jak te towary...

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej

Najgorsze gry i rozczarowania 2017 roku – nie graj tego jeszcze raz, Sam
Najgorsze gry i rozczarowania 2017 roku – nie graj tego jeszcze raz, Sam

Jeszcze trwa czas podsumowań: największych oczekiwań, zaskoczeń... i rozczarowań. Poświęciliśmy się dla Was i wybraliśmy sześć gier, przed którymi musimy Was ostrzec – to jedne z najgorzej zaprojektowanych produkcji mijających dwunastu miesięcy.

Rok wtop. 15 największych rozczarowań roku 2016 w branży gier
Rok wtop. 15 największych rozczarowań roku 2016 w branży gier

Bywały w historii gier wideo zdecydowanie gorsze lata, ale bywały też druzgocąco lepsze. 2016 rok dobiega końca, a to dobra okazja, by ponarzekać na wszystko to, czym branża podpadła nam przez ostatnie dwanaście miesięcy.