Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Publicystyka 28 lipca 2016, 15:00

Gry religijne na świecie. Na Wielkanoc przypominamy o religijnych grach

Na marginesie branży gier wideo, jaką znamy, istnieje skromna gałąź gier religijnych. Jak wyglądają takie tytuły? Dla kogo powstają? Czy mogą zainteresować „hardkorowego” gracza? Postanowiliśmy odpowiedzieć na te pytania.

Gry religijne na świecie

Okładka Bible Adventures (Wisdom Tree, 1991) - 2016-07-29
Okładka Bible Adventures (Wisdom Tree, 1991)

Ekran tytułowy z Super 3D Noah’s Ark

Działającą znacznie prężniej – i dłużej – w obrębie niszy gier religijnych machinę znajdziemy natomiast, gdy rozejrzymy się po rynkach zagranicznych. Zdaje się, że pierwsza firma, która poświęciła się tworzeniu chrześcijańskich gier wideo, została powołana do życia już w 1982 roku. Było to założone przez braci Conrod studio BibleBytes, rozpoczynające działalność od opracowywania tytułów na komputery TRS-80. Co ciekawe, nie minęły dwa lata od rozkręcenia biznesu – w trakcie których wypuszczono kilkanaście małych pozycji o takich tytułach jak The Church Growth Game czy Moses’ Rod – a założyciele firmy zaczęli publikować podręczniki programowania dla deweloperów, którzy chcieliby pójść w ich ślady i też tworzyć gry religijne. Spośród ich naśladowców warto wymienić choćby Wisdom Tree, które to studio wprowadziło chrześcijaństwo na konsole w 1991 roku – wraz z platformówką Bible Adventures na Nintendo Entertainment System (wydaną, ciekawostka, bez licencji od Nintendo).

Obecnie na świecie istnieją dziesiątki studiów, które są oddane misji tworzenia gier chrześcijańskich. Ba, od 2001 roku organizowana jest nawet corocznie konferencja CGDC (Christian Game Developers Conference) dla tego typu deweloperów – choć zapraszani są wszyscy zainteresowani, np. producenci „zwykłych” gier będący chrześcijanami. W czasie tej imprezy (mającej miejsce w Portland w Oregonie) odbywają się panele, które służą szkoleniu twórców czy przybliżaniu najnowszych trendów, ponadto stanowi ona świetną okazję do nawiązywania kontaktów i prezentowania swoich gier, demonstrowanych niczym na tradycyjnych branżowych targach.

Captain Bible in Dome of Darkness (Bridgestone Multimedia Group, 1994) - 2016-07-29
Captain Bible in Dome of Darkness (Bridgestone Multimedia Group, 1994)

Trzeba przy tym pamiętać, że w odróżnieniu od polskich gry religijne powstające na Zachodzie nie zawsze mają charakter czysto edukacyjny. Nierzadko są to produkty, które służą głównie szeroko pojętej rozrywce – tyle tylko, że tworzone są w duchu chrześcijańskich wartości, unikają przemocy czy premiują określone postawy moralne. No i są robione z myślą nie wyłącznie o dzieciach. Poniżej przedstawiamy parę najciekawszych dzieł tego typu.

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej

Być uczniem Jezusa

Być uczniem Jezusa

Ja Jestem

Ja Jestem

Left Behind: Eternal Forces

Left Behind: Eternal Forces

Przygoda ze św. Piotrem

Przygoda ze św. Piotrem

Catechumen

Catechumen

Bible Chronicles: Call of Abraham

Bible Chronicles: Call of Abraham