Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Publicystyka

Publicystyka 9 lutego 2016, 17:47

autor: Krystian Smoszna

Fan black metalu i szeroko rozumianych gier akcji. Kocha Dooma miłością prawdziwą.

"Nie boimy się Państwa Islamskiego" - wywiad z twórcą gier Hatred i IS Defense

Spotkaliśmy się z Jarosławem Zielińskim ze studia Destructive Creations, aby nie tylko porozmawiać na temat nowej gry IS Defense, ale również dopytać go czy kontrowersyjna gra okazała się takim sukcesem, na jaki liczył.

Studio Destructive Creations nie zwalnia tempa. Kilka miesięcy po premierze gry Hatred deweloperzy z Gliwic w pocie czoła pracują nad kolejnym dużym i niezapowiedzianym jeszcze projektem. Na rynku zadebiutuje on dopiero w przyszłym roku, ale w międzyczasie twórcy chcą przypomnieć o sobie znacznie mniejszym produktem, za sprawą którego prawdopodobnie znów będzie wokół nich sporo zamieszania. IS Defense to prosta strzelanina wzorowana na stareńkiej grze Beach-Head, w której wcielimy się w żołnierza stanowiącego ostatni bastion oporu przed nacierającymi wojskami Państwa Islamskiego. O bardzo poważnej grze, która swój pomysł zawdzięcza żartowi, a także o ogólnej kondycji firmy rozmawiamy z jej szefem, Jarosławem Zielińskim.

Krystian Smoszna: Kiedy ostatni raz gościłem w studiu Destructive Creations, dopiero co dowiedzieliśmy się o waszym istnieniu. Stawiałeś wówczas wszystko na jedną kartę.

Jarosław Zieliński: Tak, mówiłem, że jak Hatred nie wyjdzie, to rozchodzimy się i zwijamy manatki.

Dziś dla odmiany rozmawiamy w waszej nowej siedzibie, a z tego, co zauważyłem, mocno powiększył się też sam zespół.

Owszem, wtedy było nas ośmiu, dziś jest osiemnastu.

Podczas naszego pobytu w Gliwicach, mieliśmy już okazję zagrać w drugą produkcję studia Destructive Creations. Nasze wrażenia z testów IS Defense znajdziecie w osobnym artykule:

Z tego wynika, że Hatred odniosło sukces.

Tak, ale to przede wszystkim sukces produkcyjny. Jako nowe, świeże studio, z szefem firmy i projektu, który nigdy wcześniej takiej funkcji nie pełnił, zrobiliśmy grę na czas i idealnie zmieściliśmy się w budżecie, a nawet trochę pieniędzy nam zostało, bo w międzyczasie doszły pre-ordery. Jeśli natomiast chodzi o sukces komercyjny, to chyba wszyscy liczyliśmy na to, że będzie to złoty strzał i ludzie rzucą się na Hatred jak poparzeni, a wcale tak nie było. Nie zmienia to faktu, że zrobiliśmy grę, która razem z pre-orderami zwróciła się w cztery godziny, i zarobiliśmy wystarczająco dużo pieniędzy, by sobie w spokoju dłubać dalej.

Wystarczająco, żeby ten spokój trwał dwa lata?

Kiedy zdecydowaliśmy się wystartować z nowym projektem, nie mieliśmy jeszcze funduszy na całe dwa lata. Udało nam się jednak dojść do sytuacji, w której nie wydajemy pieniędzy zarobionych zaraz po premierze Hatred, bo aktualna sprzedaż jest wystarczająca, żeby pokryć wszystkie koszty studia z miesiąca na miesiąc. A przecież już za chwilę wydamy IS Defense, z którego też będzie kapać. I to jest świetne. Powiększyłem team, dałem ludziom podwyżki, to jest dla mnie najważniejsze.

Hatred - 2016-02-09
Hatred

Nowy projekt pójdzie w ślady Hatred?

Nie. Tym razem to nie będzie typowe „jechanie po bandzie” i myślę, że wszyscy będą bardzo zaskoczeni. Liczę też na to, że dzięki temu uda się znaleźć na niego wydawcę.

Wydawcę? Przecież dopiero co otworzyliście sklep, macie swój nowy kanał dystrybucji, po co wam partnerstwo z kimś, kto mógłby próbować wywierać na was jakiś wpływ?

Wydawca ma dużo większe możliwości marketingowe niż my i chcę, żeby to on zajął się reklamą gry. O wywieraniu wpływu nie ma tutaj mowy, bo grę w całości stworzymy własnym sumptem i potencjalny partner nie stanie się dla nas jedyną nadzieją, która – dając pieniądze – odbierze nam niezależność. W takiej sytuacji rozmowa z wydawcą jest już zupełnie inna.

Hatred

Hatred

IS Defense

IS Defense

Komentarze Czytelników (24)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
09.02.2016 18:40
6
odpowiedz
1 odpowiedź
Nikser
27
Pretorianin

Jak strzela się do Rosjan Koreańczyków czy Chińczyków to nikt nic nie mówi, ale jak ma być walka o walce z islamem to wielce kontrowersyjna gra hehe. Mam nadzieje ze gra będzie dobra i odniesie sukces :)

09.02.2016 18:02
qazplm632
54
Pretorianin

"Hej ludzie patrzcie wszyscy na nas! Jesteśmy kontrowersyjni! Chodźcie tu natychmiast i się oburzajcie! Nie, nie zależy nam na rozgłosie, ale spójrzcie wszyscie jakie gry tworzymy - patrzcie na nas i krytykujcie! Tyle kontrowersyjności!"

09.02.2016 18:40
6
odpowiedz
1 odpowiedź
Nikser
27
Pretorianin

Jak strzela się do Rosjan Koreańczyków czy Chińczyków to nikt nic nie mówi, ale jak ma być walka o walce z islamem to wielce kontrowersyjna gra hehe. Mam nadzieje ze gra będzie dobra i odniesie sukces :)

09.02.2016 22:17
2
Persecuted
85
Senator

Nie pleć bzdur. "Arabscy terroryści" są tak samo klasycznym i popularnym przeciwnikiem w grach, jak naziści czy Rosjanie.

Jedyna różnica jest taka, że tutaj twórcy nazywają wroga po imieniu, wskazują go palcem i nadają mu twarz (co odróżnia ich grę od tych, w których strzelamy po prostu do "jakich tam terrorystów w turbanach").

Inna sprawa, że to czysty marketing. Strzelamy do arabskich terrorystów? Zieeeew, było milion razy, kogo to obchodzi? Strzelamy do ISIS? Wow, ale super!...

post wyedytowany przez Persecuted 2016-02-09 22:29:52
09.02.2016 18:41
4
odpowiedz
1 odpowiedź
drenz
59
Le réveil du lion

Jeśli dla kogoś taka tematyka jak i w ogóle gry są kontrowersyjne, to znaczy, że nie dorósł do pewnych rzeczy (i zapewne smaruje chleb dłonią, bo w końcu nożem też można zabić). Ja kibicuję chłopakom, niech robią gry, zarabiają pieniądze i tworzą nadal gry. Wykorzystują teraz ogólnoświatową niechęć normalnych obywateli do islamistów (nie lubię określenia państwo islamskie, bo takowe przecież nie istnieje), więc pieniądze z produkcji powinny się szybko zwrócić. Preorderów nie składam, ale jak recenzje będą przyzwoite, to kupuję.

post wyedytowany przez drenz 2016-02-09 19:16:15
09.02.2016 22:26
Persecuted
85
Senator

A wiesz, że "Państwo Islamskie", to nie jest zwykłe określenie potoczne czy medialne, tylko nazwa własna organizacji terrorystycznej? Coś jak Al-Ka'ida albo IRA, po prostu samozwańczo posługująca się określeniem "państwo".

09.02.2016 18:43
odpowiedz
2 odpowiedzi
zanonimizowany1093317
18
Generał

Kolejny po hatred kloc który próbuje się promować poprzez tematykę, a nie poprzez jakość.

09.02.2016 22:11
nicosław
22
Centurion

Dobór tematyki też jest ważny dla przyjemności z gry. Tak jak w niektórych grach wrzuca się specjalnie murzynów, kobiety i homoseksualistów, żeby nikt nie oskarżył nietolerancję i inne takie, tak ktoś może zrobić grę z drugiej strony spektrum światopoglądowego, czyli grę, która nie przejmuje się polityczną poprawnością. I jak widać, jest zapotrzebowanie na takie produkcje. A Hatred nie było złą grą i próbą jechania tylko i wyłącznie na reklamie fundowanej przez oburzonych.

10.02.2016 14:47
zanonimizowany1093317
18
Generał

"A Hatred nie było złą grą i próbą jechania tylko i wyłącznie na reklamie fundowanej przez oburzonych. "

To czym było?

"tak ktoś może zrobić grę z drugiej strony spektrum światopoglądowego, czyli grę, która nie przejmuje się polityczną poprawnością. "

Tak, ale czy ta gra musi być kupą nie wartą 10 złotych? Niech zrobią coś takiego na poziomie wiedźmina 3. Zresztą wiedźmin był już taką grą o jakiej piszesz.

"Dobór tematyki też jest ważny dla przyjemności z gry."
Nie jest.

post wyedytowany przez zanonimizowany1093317 2016-02-10 14:49:10
09.02.2016 19:49
👎
odpowiedz
Dariusxq
52
Forumowy Prowokator

Zróbcie grę o przygodach pedofila w przedszkolu marni prowokatorzy xD

09.02.2016 20:13
2
odpowiedz
taranssj4
90
Wyznawca Słońca

Oooołł jea! Nie ma to jak palić ISIS! Na taką grę czekałem! Mają być FLAKI!

09.02.2016 20:22
3
odpowiedz
2 odpowiedzi
Chris4132
45
Centurion

Nie rozumiem skąd tyle hejtów... Polski zespół znalazł dobry pomysł na grę, świetnie się sprzedała więc tylko się cieszyć z ich sukcesu.

09.02.2016 21:13
2
ushyy
1
Junior

bo sie boty internetu i znawcy odzywaja sami nic nie tworza i stad bol:P

09.02.2016 22:12
zanonimizowany1093317
18
Generał

Jakich hejtów? Nie można już wyrazić swojej opinii?

@ushyy a ty co stworzyłeś że tak mędrkujesz?

09.02.2016 21:27
2
odpowiedz
yadin
102
Legend

Kolejny przeciętniak. Tyle szału, ile grywalności.

09.02.2016 21:51
odpowiedz
Scorpi_80
83
Generał

Tematyka na czasie, może coś z tego wyjdzie.

10.02.2016 00:57
odpowiedz
FeRu
43
Centurion

Po zapowiedzi i trailerze juz widzę że będzie kilka godzin fajnej rozwałki z bardzo widowiskowymi wybuchami. Biore w ciemno mimo ze to tylko celowniczek to i tak bedzie kilka godzin przyjemnej zabawy i rozwałki.Hatred grałem już wiele długich godzin i jakoś maniakalnym mordercą nie zostałem...Nie wiem skad wiecznie tyle hejtu i pretensji do ich projektów.Fajnie że nie robią nic udawanego bez wszechobecnej hipokryzji która wręcz wylewa się strumieniami zewsząd,tylko nazywają rzeczy po imieniu. Mam nadzieję że chłopaki z Destructive Creations dzięki tym mniejszym projektom sfinansują ten swój poważny projekt i dostaniemy kawał solidnej gry. Bo widać że potencjał spory w tym studiu drzemie. W kazdym razie start mają o niebo lepszy niż ludzie CI Games.Cieszy to że nasz ojczysty game developing się rozrasta i staje się bardzo znaczącym graczem na świecie.

10.02.2016 01:20
1
odpowiedz
1 odpowiedź
Lemur80
65
Fear is the mind killer

Gość w sumie (czasem) dobrze gada, ale z tym tekstem o "wizji artystycznej", to chyba lekko przegiął. To będzie zwykła, oldschoolowa jebanka, można więc mówić co najwyżej o rzemiośle programistycznym i tyle.

Odważny to był Monty Python, albo z nieco innej parafii Bill Hicks, DC jedzie na zmęczeniu polityczną poprawnością. Dzięki poruszaniu "głośnych" tematów mają darmowy marketing. Propsy przynajmniej za przyznanie się do ewentualnych wątpliwości w przypadku tworzenia takiej gry w kraju o dużo większym stężeniu radykalnych muzułmanów na km kwadratowy niż ma to miejsce w Polsce.

Dobry smak nie zależy ani od długości brody, ani od tego czy bardziej człowiek jara się Mardukiem, Amon Amarth, czy z jakiegoś dziwnego powodu Obłędem. Nie trzeba być pieprzonym melomanem, żeby obczaić co jest git, a co nie jest. Podobnie jest z tworzeniem, za taki temat można zabrać się albo dobrze, albo...tanio (nie, nie chodzi o budżet).

Kontrowersje? Drodzi GOLowicze, jakie kurna kontrowersje? Kontrowersyjna to by była gra o ataku na Bataclan i taplaniu się we krwi ludzi, którzy przyszli na koncert EoDM. Kontrowersyjne byłoby też odwrócenie percepcji polegające na wcieleniu się w Ahmeda podkładającego ajdiki i rzucającego w marines świeżo wydymanymi kozami (stereotypy, bo tak). A to? Takie spojrzenie jest bliskie naszemu kręgowi kulturowemu, to jest wyraźny wróg którego należy zniszczyć. Trudno się z tym nie zgodzić, kij daesh w oko, a Hellfire w drugie.

Sęk tkwi w prostactwie IS Defense, gra może być mała, tania i prosta i nawet ultra-jajcarska, ale nie musi być prostacka i prymitywna. Więc nie, to nie jest kontrowersyjne, to jest tylko średnio-denne i z całą pewnością tanie jak klapki Kubota.

No i żeby było jasne, to nie jest hejt, to jest wyrażenie szczerej opinii. CEO DC zrobił to samo w wywiadzie, więc IMHO szary GOLowicz też ma do tego prawo, nie?:-) Tym bardziej, że nie ważne jak mówią, byle głośno i po nazwisku, prawda?

post wyedytowany przez Lemur80 2016-02-10 01:34:26
10.02.2016 13:23
Imrahil8888
85
Generał

"Z tym tekstem o "wizji artystycznej", to chyba lekko przegiął. To będzie zwykła, oldschoolowa jebanka" - to powinno być w opisie gry. Idealnie obrazuje co gra nam przyniesie. Polskie studio, więc kupuje w ciemno, nawet jeśli nie pogram, tak jak z TWIM

10.02.2016 08:06
odpowiedz
StabbingWestward
46
Konsul

Wkońcu strzelanie do talibów z Army 2 ao pójdzie w zapomnienie, kto by nie chciał strzelać do tych szaleńców?

10.02.2016 09:58
odpowiedz
kartofelek007
57
Pretorianin

Bardzo dobry pomysł.

10.02.2016 10:09
odpowiedz
gżehol
20
Chorąży

Jak ja prawie znienawidzilem hatred za zabijanie niewinnych i randowmowych ludzi przez psychola tak tu w pełni POPIERAM niech ta gra znajdzie wielu odbiorców w Europie i niech wiedzą że Europa chce się bronić i to w sposób efektywny. Koniec z obawa o obrażanie czyichś uczuć religijnych. Kills the muslims !!!

10.02.2016 10:28
odpowiedz
1 odpowiedź
Raiden
88
Generał

No nie wiem - ciekawsza byłaby gra ukazująca czym jest ISIS dla USA (#ceny ropy; #USA i dolar - przystań dla biznesu; #szlak jedwabny).

10.02.2016 13:24
Imrahil8888
85
Generał

Dla rosjan są na ręke, bo mogą w Syrii robić co chcą i na Ukrainie. Potrafią tylko mordować cywili i niewinnych. Jak ktoś się broni, jak np. Turcja, to palcem nie kiwną.

13.02.2016 22:08
odpowiedz
K2pl
37
Centurion

Mam nadzieję że gra będzie dobra i odniesie sukces choć po grze na szynach się tego nie spodziewam :/ CHŁOPAKI DAJCIE RADĘ !!!!
P.S.
Jeśli gra okaże się taka sobie ale się dobrze sprzeda to może ktoś zobaczy że palący problem tego tworu na bliskim wschodzie trzeba jakoś rozwiązać

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze