Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 20 listopada 2015, 16:30

The Getaway. Jak skończyli konkurenci GTA?

Olbrzymia popularność cyklu Grand Theft Auto sprawiła, że nie brak naśladowców, którzy chcieliby powtórzyć sukces finansowy gier studia Rockstar North. Sprawdzamy, jak poradzili sobie na przestrzeni lat najgroźniejsi rywale gangsterskiej serii.

The Getaway

The Getaway (2002) - 2015-11-20
The Getaway (2002)

Proces tworzenia The Getaway był bardzo burzliwy. Gra zaczynała jako projekt robiony z myślą o pierwszym PlayStation, następnie chciano uczynić z niej jeden z tytułów startowych na PlayStation 2, ostatecznie zaś na rynku pojawiła się ponad dwa lata po debiucie tej konsoli. Próby wiernego odtworzenia Londynu okazały się zbyt ambitne i produkcja ostatecznie zmusiła twórców do wielu kompromisów, by zaś sfinansować tytuł, prace nad którym wielokrotnie przekroczyły zakładany budżet, Sony musiało wycofać się z kilku innym projektów. Gdyby gra wyszła w pierwotnym terminie, czyli przed GTA III, miałby szansę stać się legendą. Na przełomie 2002 i 2003 roku została już jednak potraktowana jako jeden z wielu naśladowców. Była bardzo ładna i proponowała kilka ciekawych rozwiązań, jak na przykład całkowity brak graficznego interfejsu użytkownika (o stanie zdrowia informował sposób poruszania się sterowanej postaci, o ścigających nas policjantach – syreny sygnałowe), ale nie miała większych szans z wydanym niewiele wcześniej GTA: Vice City.

Mimo to The Getaway osiągnęło umiarkowany sukces, zadowalający na tyle, by spróbować szczęścia z sequelem. The Getaway: Black Monday przyjęte zostało jednak jeszcze chłodniej. Podczas gdy średnia ocen „jedynki” oscylowała w okolicach 75%, oceny kontynuacji były o kilkanaście procent niższe i miały znacznie większy rozrzut. Przez kilka kolejnych lat krążyły plotki o The Getaway 3, które tworzone miało być na PlayStation 3, a nawet o potencjalnej ekranizacji cyklu. Ostatecznie jednak nie doczekaliśmy się ani jednego, ani drugiego. Żeby było zabawniej (bądź smutniej, jeśli bardzo wyczekiwało się „trójki”), projektem, który doprowadził do ograniczenia, a następnie przerwania prac nad grą, był... EyePet, czyli wykorzystujący możliwości kamerki EyeToy konsolowy odpowiednik popularnego lata temu również u nas symulatora opiekowania się wirtualnym zwierzątkiem – tamagotchi.

The Getaway 2 (2004) - 2015-11-20
The Getaway 2 (2004)

W 2006 roku Sony wydało jeszcze Gangs of London na przenośną konsolę PlayStation Portable. Stworzona przez tych samych autorów gra wykazywała wiele podobieństw do cyklu The Getaway, fabularnie jednak stanowiła całkowicie oddzielną opowieść. Została przyjęta bez większego entuzjazmu zarówno przez graczy, jak i prasę.

Michał Grygorcewicz

Michał Grygorcewicz

W GRYOnline.pl najpierw był współpracownikiem, zaś w 2023 roku został szefem działu Produktów Płatnych. Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

więcej

Siedem klonów GTA tak złych, że goni je policja
Siedem klonów GTA tak złych, że goni je policja

Wiemy dobrze, jak dobrze sprzedaje się GTA. Nic dziwnego, że wielu chciało stworzyć własny przebój w tym samym stylu. Niestety, wielu poległo próbując.