Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 29 października 2015, 15:11

80. Cannon Fodder. Przypominamy najlepsze gry lat 90.

Kilkudziesięciu pracowników i współpracowników serwisu gry-online.pl wytypowało najlepsze (ich zdaniem) gry lat 90-tych. W efekcie powstał jedyny w swoim rodzaju ranking, który w wielu miejscach może okazać się zaskakujący.

80. Cannon Fodder

Cannon Fodder od razu po premierze wywołał burzę i tym razem trudno się temu dziwić. To gra o wojnie, której nazwa tłumaczy się jako „mięso armatnie” i w której pomiędzy misjami na modłę telewizyjnej transmisji wyświetlał się wynik podający liczbę zabitych żołnierzy. Oczywiście zamierzeniem było osiągnięcie antywojennego przekazu, jednak mimo to produkcja została zapamiętana głównie z powodu kontrowersji, a nie za sprawą ciekawego połączenia akcji z elementami strategii.

  1. Cannon Fodder w encyklopedii gier gry-online.pl

79. Mortal Kombat

Pamiętacie, jak w młodości rodzice nie chcieli Wam kupić jakiejś gry tylko dlatego, że miała znaczek „+18” na pudełku? Cóż, podziękujcie za to Mortal Kombat. Pierwsza odsłona serii zasłynęła przede wszystkim naprawdę bardzo brutalnymi finisherami, nazywanymi tutaj fatality – wyrywaniem kręgosłupa, dekapitacją czy spalaniem żywcem – budzącymi w momencie premiery ogromne kontrowersje... które tylko przyczyniły się do niezwykłej popularności tytułu.

  1. Mortal Kombat w encyklopedii gier gry-online.pl

78. Worms 2

Choć druga część serii Worms nie jest dziś otaczana takim kultem jak Armageddon, to nadal absolutnie rewelacyjna propozycja dla tych, którym dokonywanie rzezi na Bogu ducha winnych robakach nigdy się nie znudzi. Dodano tu parę typów broni, które dziś stanowią standard dla fanów cyklu (chociażby superbomba bananowa), pojawiło się kilka nowych wariantów wizualnych map i wyeliminowano część błędów, czyniąc rozgrywkę jeszcze bardziej satysfakcjonującą.

  1. Worms 2 w encyklopedii gier gry-online.pl

77. The Elder Scrolls II: Daggerfall

Druga część serii The Elder Scrolls z powodu natłoku błędów, których łatanie (głównie przez samą społeczność) trwało lata, zyskała mało pochlebne przezwisko „Buggerfall”. Przy wyliczaniu niedociągnięć nie należy jednak zapominać, że Bethesda stworzyła grę, która rozmiarami mapy dorównywała Wielkiej Brytanii (i co najważniejsze, przestrzeń ta była wypełniona zawartością), gdzie miasta i wioski liczyło się w setkach, a możliwości rozwoju bohatera były niemalże nieskończone.

  1. The Elder Scrolls II: Daggerfall w encyklopedii gier gry-online.pl

76. Interstate ‘76

Interstate ‘76 jest growym hołdem złożonym latom 70. Ta interesująca samochodówka idealnie oddawała obecny w różnorodnych filmach klimat tamtej dekady: były więc fryzury wielkie jak Pałac Kultury, a z głośników leciał funk. Z tą znaczącą różnicą, że tutaj doszły jeszcze zmotoryzowane gangi i kryzys naftowy. Rozgrywka stanowiła połączenie symulatora z walkami uzbrojonych po zęby aut, a atmosferę podbudowywały humorystyczne przerywniki filmowe.

  1. Interstate ‘76 w encyklopedii gier gry-online.pl

75. Crash Bandicoot 3: Warped

Serii Crash Bandicoot muszę przede wszystkim z góry podziękować za rozwinięcie mojej wiedzy zoologicznej – bez tego cyklu zapewne nigdy nie dowiedziałbym się, czym tak naprawdę jest jamraj pasiasty. Byli jednak tacy, którym oprócz tej przydatnej informacji dzieła Naughty Dog przyniosły mnóstwo świetnej zabawy. Część trzecia o podtytule Warped wyróżniała się przede wszystkim spektakularną oprawą wizualną, zwłaszcza projektami poziomów oraz animacjami głównego bohatera.

  1. Crash Bandicoot 3: Warped w encyklopedii gier gry-online.pl

74. Tom Clancy’s Rainbow Six

Co prawda proza Toma Clancy’ego była inspiracją dla twórców gier jeszcze w latach 80., ale dopiero w 1998 roku ukazała się pierwsza gra sygnowana nazwiskiem tego pisarza. I to jaka: Rainbow Six skutecznie przeciwstawiło się trendom panującym w gatunku FPS-ów, kładąc nacisk na rozważne korzystanie z osłon, taktyczne podejście oraz wykorzystywanie elementu zaskoczenia. Nic dziwnego, że gra wkrótce przeistoczyła się w serię, która zresztą wydawana jest do dzisiaj.

  1. Tom Clancy’s Rainbow Six w encyklopedii gier gry-online.pl

73. Caesar III

Głównym założeniem studia Impressions Games przy tworzeniu Caesara III było odzwierciedlenie życia mieszkańców starożytnego Rzymu, którego standardy oczywiście musieliśmy poprawiać. W przeciwieństwie do innych produkcji osadzonych w tym okresie aspekt militarny odgrywał tu mniejszą rolę i był niezbyt rozbudowany. Dbaliśmy za to o każdy trybik maszyny, jaką stanowiła stolica Imperium, zajmując się rozwojem duchowym, kulturalnym, kanalizacją, rozrywką i toną innych zadań.

  1. Caesar III w encyklopedii gier gry-online.pl

72. Betrayal at Krondor

Początkowo fatalnie niedocenione Betrayal at Krondor bazowało dość ściśle na Sadze o wojnie światów – może więc brak zainteresowania to właśnie „zasługa” niezbyt znanego materiału źródłowego? Ci, którzy zaryzykowali i dali szansę produkcji studia Sierra On-Line, odkryli jednak zaskakująco złożone RPG o iście książkowej fabule i ogromnym przywiązaniu do najmniejszych detali – co było godne pochwały, nawet jeśli od czasu do czasu cierpiało na tym tempo rozgrywki.

  1. Betrayal at Krondor w encyklopedii gier gry-online.pl

71. Pokémon Yellow

Zanim pokémony trafiły do uwielbianej przez najmłodszych kreskówki i stały się powodem kupowania w przedszkolu cheetosów oraz zmorą rodziców, były bohaterami gier na GameBoya. Gier, które – co warto dodać – uzależniały swoją prostą w założeniach rozgrywką oraz eksploracją świata i nie puszczały, dopóki nie „złapałeś ich wszystkich”. Yellow w dużej mierze powielało schemat z poprzedniczek, ale dodawało też nieco nowej zawartości – i to zadziałało wyśmienicie.

Jakub Mirowski

Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Która gra z lat 90. jest Twoim zdaniem najlepsza?

Half-Life
8%
Fallout 2
14,4%
Baldur's Gate
6,1%
Metal Gear Solid
2,4%
Planescape Torment
3,8%
Doom
1,4%
Diablo
3,5%
Counter-Strike
1,9%
Heroes of Might & Magic III
24,1%
UFO: Enemy Unknown
1,7%
System Shock 2
0,7%
TIE Fighter
0,4%
Quake II
1,4%
Command & Conquer
1,1%
Sid Meier’s Civilization
1,4%
Tomb Raider
1,9%
Thief: The Dark Project
6,8%
StarCraft
3,2%
Mortal Kombat II
0,9%
The Settlers II
1,6%
Silent Hill
1,1%
Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge
0,5%
Street Fighter II
0,5%
Dune II: Battle for Arrakis
0,5%
Final Fantasy VII
2,5%
Doom II: Hell on Earth
0,6%
Unreal
1,3%
Commandos: Behind Enemy Lines
1,8%
Fallout
1%
Legacy of Kain: Soul Reaver
1%
Inna.
2,4%
Zobacz inne ankiety
Narodziny legend - 10 najlepszych gier 1997 roku
Narodziny legend - 10 najlepszych gier 1997 roku

Jak o grach pisała prasa ponad ćwierć wieku temu? Ile ponadczasowych hitów ukazało się tylko w jednym, 1997 roku? Zapraszamy Was na niezwykłą podróż w czasie do ery narodzin Diablo, Fallouta i GTA!

Stare, ale jare - najlepsze stare gry, które wciąż goszczą na dyskach redakcji
Stare, ale jare - najlepsze stare gry, które wciąż goszczą na dyskach redakcji

Wracacie czasem do staroci? Powrót do starej gry może być ciekawym doświadczeniem. Zapytaliśmy członków redakcji, do których dawnych, około dwudziestoletnich gier wracają w przerwach między premierami.

Kultowe gry dzieciństwa - wspominamy najbardziej wciągające tytuły sprzed lat
Kultowe gry dzieciństwa - wspominamy najbardziej wciągające tytuły sprzed lat

Powroty do czasów dzieciństwa pełne są sentymentu. Nie inaczej jest w przypadku pokolenia, które popołudnia w trakcie lat szkolnych spędzało na grach wideo. Dziś wspominamy najlepsze gry, przez które kara na komputer była najgorszą możliwą torturą.