Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 22 października 2015, 13:20

"American Truck i Euro Truck są jak rodzeństwo" – o serii symulatorów rozmawiamy z prezesem SCS Software (3)

Euro Truck Simulator 2 na konsolach? Co się dzieje z Euro Coach Simulator? Jak długo SCS będzie wspierał ETS 2? Kiedy będzie premiera American Truck Simulator? Na nasze pytania odpowiedział CEO SCS Software.

Czy są tam również nieistniejące marki, takie jak Ivedo w ETS2?

Nie, nigdy więcej nie zamierzam używać w grze nieistniejących marek. Mieliśmy z tego powodu sporo problemów z ETS2. Ciężarówki wyglądały bardzo podobnie do swoich „prawdziwych” odpowiedników. Producenci byli wzburzeni: „Teraz przychodzicie do nas z tymi wszystkimi wymyślonymi markami! Dlaczego nie przyszliście wcześniej?” Odpowiadałem: „Przecież przyszedłem! Tylko najwyraźniej rozmawiałem z niewłaściwymi ludźmi!” A kiedy w końcu docieram do właściwych ludzi, pytają: "No to jesteśmy w grze czy nie?"

Chcę, żeby sprawa była jasna: przychodzę do danej firmy i mam pewność, że w grze nie ma samochodów w jakikolwiek sposób przypominających ich maszyny. Jest to długotrwały proces, ale niewątpliwie mamy nadzieję zobaczyć w grze więcej ciężarówek. W przypadku Euro Truck 2 było tak, że wypuściliśmy grę z trzema prawdziwymi markami i paroma wymyślonymi, po czym przez dwa tygodnie po premierze nasi gracze bombardowali tych pozostałych producentów ciężarówek przez ich strony na Facebooku lub inne media społecznościowe. Tysiące ludzi pisało na ich stronach, że ich samochody powinny znaleźć się w grze, więc producenci sami zaczęli do nas przychodzić w tej sprawie. Mam nadzieję, że być może ta historia się powtórzy, gdy producenci zdadzą sobie sprawę, że omija ich coś dobrego, że powinni znaleźć się w tej grze. Może wtedy będą bardziej otwarci na współpracę.

 A co z trybem multiplayer i wspólną jazdą w długich konwojach ciężarówek?

Istnieje bardzo udany mod do gry wieloosobowej. Wiemy, że wielu graczy chciałoby móc zostać częścią konwoju, dzielić to doświadczenie z innymi. Pracujemy nad tą kwestią, ale podchodzimy do niej od innej strony. Istniejący mod jest naprawdę fajny, ale najpierw chcemy zająć się tym, co nazywamy długotrwałym doświadczeniem – związanym z tym, jak jeździsz, gdzie jeździsz i wpływem tego wszystkiego na długofalową motywację do pozostania w świecie gry i działania w nim. Teraz wprowadzamy do gry właśnie tę trwałość; macie swoje statystyki, możecie mieć przypisane różne zadania – to taki punkt w połowie drogi pomiędzy uniwersum pojedynczego gracza a rozgrywką wieloosobową. Chcemy kiedyś dołączyć opcję multiplayer do tej infrastruktury długotrwałej, do profilu internetowego, który planujemy wprowadzić. Będziemy nad tym pracować w przyszłym roku, ale nie mogę powiedzieć kiedy funkcje te staną się na tyle satysfakcjonujące, aby udostępnić je dla wszystkich graczy.

Czy rozważacie obsługę DirectX 12? Czy ATS będzie obsługiwało te biblioteki od samego początku?

Obecnie włączamy do gry opcje oferowane przez DX 11, bo przez długi czas byliśmy ograniczeni do DX9. Z wielu różnych powodów musimy najpierw przejść przez ten etap. DX12 i Vulkan API, który zastępuje OpenGL są z pewnością następne w kolejce, bo przynoszą istotne korzyści. Problem polega na tym, że według naszych analiz, około jedna czwarta naszych graczy ma do dyspozycji komputery, na których mogą grać wyłącznie z DX9. Jest nam bardzo trudno obsługiwać różne systemy renderowania, bo w grze chodzi o znacznie więcej niż API i renderowanie grafiki. Chodzi także o głębokie struktury danych w grze, które muszą być zoptymalizowane, tak więc im więcej API wspieramy, tym więcej pracy wymaga to od nas, aby baza kodu była zgodna z nimi wszystkimi. Na pewno DX11 to nasz pierwszy mały krok w kierunku lepszej grafiki. To nie tak, że ludzie nagle zobaczą wszystkie te fajerwerki graficzne. Chodzi raczej o płynność, wsparcie niektórych funkcji, które trudno było osiągnąć z DX9. Powinno być łatwiej z DX11.

Seria Farming Simulator weszła na rynek konsolowy; czy macie zamiar spróbować czegoś podobnego z waszymi grami?

Codziennie dostaję od graczy co najmniej 2 lub 3 e-maile z pytaniem: „Czy gra pojawi się na Xboksie? Czy będzie na PlayStation?” Bardzo bym chciał! Nasze biuro odwiedzali przedstawiciele obu producentów konsol i mówili, że warto byłoby się nad tym zastanowić. Rzecz w tym, że mamy na głowie tak wiele różnych priorytetów, że kwestia konsol zawsze schodzi na drugi plan. To, co robimy w silniku graficznym, DX11, trochę optymalizacji, reorganizacja struktur podstawowych – to wszystko powinno otworzyć drogę do wersji konsolowej. Używamy też własnego silnika. Silniki takie jak Unreal lub Unity dosyć łatwo przełączyć na konsole, a w naszym przypadku musimy stworzyć wiele nowych rzeczy... Tak więc konsole są gdzieś w naszych planach. Prawdopodobnie nie zajmiemy się tym w przyszłym roku, ale jest to jeden z planów średnio- lub długoterminowych. Pomysł ten trochę koliduje z naszym pragnieniem, aby stworzyć kanał World of Trucks, który połączy gry, które są obecnie na PC, Linuksie i Maku, ponieważ na tych platformach możemy aktualizować gry tak, aby stały się klientami obszernej warstwy multiplayer, którą planujemy wprowadzić. Teraz mamy kontrolę nad tym, kiedy i jak pojawi się aktualizacja, ale w przypadku najważniejszych konsol aktualizacja musi najpierw przejść przez proces kontroli jakości. To wszystko może ścierać się trochę z naszymi priorytetami, ale z drugiej strony widzimy, jak produkcje takie jak np. World of Tanks i podobne przenoszą model free-to-play na konsole z częstymi aktualizacjami gry, więc wygląda na to, że z czasem stanie się to dla nas możliwe. Z pewnością chcielibyśmy, aby gra pojawiła się jeszcze na konsolach obecnej generacji, ale nie mogę niczego obiecać w kontekście najbliższych 12 miesięcy. Mamy obecnie sporo na głowie, więc konsole nie są kwestią priorytetową.

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

Euro Truck Simulator 2

Euro Truck Simulator 2

American Truck Simulator

American Truck Simulator

Euro Truck Simulator 2: Going East! Ekspansja Polska

Euro Truck Simulator 2: Going East! Ekspansja Polska

Euro Truck Simulator 2: Skandynawia

Euro Truck Simulator 2: Skandynawia

Euro Truck Simulator 2: Vive la France!

Euro Truck Simulator 2: Vive la France!

Mody do ETS2 - najlepsze modyfikacje Euro Truck Simulator 2
Mody do ETS2 - najlepsze modyfikacje Euro Truck Simulator 2

Jedenaście lat minęło od premiery Euro Truck Simulatora 2, a fani ciągle tworzą modyfikacje usprawniające i ulepszające tę grę. Przed Wami najciekawsze mody do ETS2.