Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 22 marca 2015, 14:00

Uduchowiona menażeria Eory. Poznaj świat gry Pillars of Eternity

Pillars of Eternity studia Obsidian ma wszelkie zadatki na inicjatora kolejnego znamienitego cyklu wśród reprezentantów gatunku cRPG. Zanim rzucimy się w wir przygody, warto więc zapoznać się z wykreowanym na jego potrzeby światem fantasy – Eorą.

Skąd ta sroga mina? Gdyby wam wyrosły kwiatki na głowie – choćby nawet były boskie – też bylibyście wkurzeni... - 2015-03-20
Skąd ta sroga mina? Gdyby wam wyrosły kwiatki na głowie – choćby nawet były boskie – też bylibyście wkurzeni...

Uduchowiona menażeria Eory

Jak już wiecie ze wstępu, Eorę zamieszkują elfy i krasnoludy, ale na tym bezpośrednie rasowe zapożyczenia z innych uniwersów fantasy się kończą – no, nie licząc jeszcze ludzi. Poza tym mamy tu parę rozumnych (i – co ważniejsze – grywalnych) gatunków, które może też nie są stuprocentowo oryginalne, ale zdecydowanie zasługują na kilka zdań charakterystyki.

Aumauanie (Aumaua)

Humanoidalna rasa, które wyewoluowała i w większości po dziś dzień żyje w środowisku wodnym. Jeden z najstarszych ludów Eory, przemierzający jej wielkie akweny i zasiedlający wybrzeża od ponad 20 tysięcy lat, a mimo to zdecydowanie mniej liczny niż elfy czy ludzie. Aumauanie, pomimo faktu, że wyraźnie różnią się wyglądem od innych nacji – są więksi, ich sylwetki przypominają „odwrócony trójkąt” oraz mają nietypowe głowy i skóry – łatwo się z nimi asymilują. Można ich spotkać w Jelenioborzu, Readceras i Republikach Vailiańskich, głównie w miastach portowych. Dzielą się na dwa zasadnicze szczepy, różniące się wyglądem i półkulą, na której głównie bytują – aumauan z wysp i przybrzeżnych (przy czym częściej widuje się tych pierwszych).

Orlanie (Orlans)

Wywodzą się z tropikalnych puszcz leżących na północ od Readceras... i w dużej mierze trzymają się lasów, nawet ci, którzy rozprzestrzenili się po świecie. Przyczyną jest wygląd orlan, budzący u innych ras nieufność, niechęć, a niekiedy nawet agresję. Trudno się dziwić, biorąc pod uwagę, że mamy do czynienia z karłowatymi istotami (osiągającymi mniej więcej połowę ludzkiego wzrostu) cechującymi się owłosieniem na całym ciele, dwukolorową skórą, wielkimi uszami i nocnym trybem życia. Szczepowy dualizm wśród orlan wiąże się z ich skłonnością do asymilacji – część z nich osiadła między ludźmi, zajmując miejsce wśród niskich warstw społeczeństwa, podczas gdy reszta, wykazująca wrogość wobec większości ras, wiedzie „dziki” leśny żywot, zwłaszcza w Eir Glanfath. Obie odmiany orlan łatwo odróżnić po obfitości zarostu – u drugiego z wymienionych szczepów gęsto owłosione są nawet twarze i szyje.

Boscy (Godlike)

To dość wyjątkowy przypadek, bowiem nie mamy do czynienia z odrębną rasą, lecz przedstawicielami wszystkich gatunków, którzy zostali pobłogosławieni albo przeklęci – zależnie od punktu widzenia – boskim pierwiastkiem. Sprawia to, że człowiek, krasnolud czy aumauanin zyskuje niezwykłe zdolności i raptownie zmienia swój wygląd. Skutki „dotknięcia” przez bogów manifestują się głównie w obrębie głowy oraz kończyn i są najprzeróżniejsze – boskim wyrastają rogi, szpony czy skrzydła, włosy zmieniają się w płomienie, ciało pokrywają pióra lub liście, skóra zyskuje nowe właściwości, a oczy niezwykłe kolory tęczówek etc. Obecność przedstawicieli tej „rasy” niekiedy traktuje się jak bożą łaskę, ale znacznie częściej towarzyszy im strach i wrogość. Boscy „rodzą się” bardzo rzadko, a na dodatek są całkowicie bezpłodni.

Ludzie, krasnoludy i elfy - tych trzech ras dokładnie charakteryzować raczej nie trzeba, ale warto wspomnieć, że również one dzielą się na szczepy. Ludzie rozróżniają się ze względu na to, z której spośród trzech kolebek w różnych częściach Eory się wywodzą („łąkowi”, „oceaniczni” i „z sawanny”). Krasnoludy, cieszące się sławą konkwistadorów tyleż zajadłych, co nieudolnych, dzielą się na „górskie” i „tundrowe”, przy czym te drugie występują praktycznie wyłącznie na jednej mroźnej wyspie na południu. Z kolei elfy, które – o dziwo – są odrobinę niższe od ludzi, a w dodatku długowieczne, ale nie nieśmiertelne (dożywają najwyżej 300 lat), występują jako „leśne” lub „blade”, przy czym te drugie stanowią jedynie ciekawostkę podróżniczą dla tych, które płyną na mroźne południe. Co interesujące, za leśne elfy uważa się zarówno współtwórców zamorskiego Imperium Aedyrskiego, jak i członków plemion z puszczy Eir Glanfath we Wschodnich Rubieżach, bo oba te ludy są identyczne pod względem biologicznym.

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej

Pillars of Eternity

Pillars of Eternity