futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Technologie 4 marca 2020, 10:01

autor: Bartosz Woldański

Jakość efektów i obiektów. Ustawienia grafiki

Mnogość ustawień graficznych w grach komputerowych to zaleta, ale zaleta, która często rodzi pytanie: jak uzyskać najlepszą jakość obrazu przy jak najmniejszej stracie wydajności?

Jakość efektów i obiektów

Pole wyboru poziomu efektów cząsteczkowych wpływa na wygląd eksplozji, ognia, dymu, kurzu, efektów pogodowych, takich jak mgła i deszcz, oraz wielu innych pomniejszych elementów. Zwiększanie tego parametru jeszcze bardziej zwiększa realizm grafiki, ponieważ dzięki efektom cząsteczkowym pojawiają się na ekranie np. iskry z ogniska czy wylatujące w powietrze kawałki wysadzonego budynku. Wyższa jakość oznacza też większą liczbę wyświetlonych cząsteczek oraz ich lepszą rozdzielczość, a nawet sprawia, że reagują one na, dajmy na to, podmuch wiatru czy ruchy postaci.

Jakość obiektów - niska

Nie są to najbardziej zasobożerne ustawienia graficzne, wyjątkiem są jednak efekty cząsteczkowe zaimplementowane w ramach technologii Nvidia PhysX. Te potrafią doprowadzić do znacznych spadków płynności animacji nawet na mocnych konfiguracjach sprzętowych.

Jakość obiektów - wysoka

Jakość obiektów/terenu

Jakość obiektów i terenu (często są wymiennie stosowane) ma wpływ na poziom szczegółowości świata gry. Obniżenie wartości sprawia, że elementy otoczenia na dalszym planie nie są widoczne, a na najniższych ustawieniach nawet te znajdujące się blisko postaci (np. przedstawiona na obrazkach porównawczych roślinność) zostają wyświetlone dopiero tuż przed nią. Dodatkowo obiekty, takie jak budynki, zostają pozbawione określonych detali.

Jakość terenu - niska

Duży związek z tymi parametrami mają ustawienia roślinności czy wody, które występują w grach albo niezależnie, albo wchodzą w obręb ogólnego poziomu szczegółowości. Wpływ na wygląd i działanie gry jest analogiczny do wpływu omówionego wcześniej parametru. Jednakże trzeba odnotować, że na wyższych poziomach jakości często dochodzi bardziej zaawansowana symulacja wody i roślinności, które odpowiednio reagują na warunki pogodowe (np. silny wiatr) bądź ruchy postaci. Pierwszy element środowiska gry w mniejszym stopniu obniża wydajność i poprawia grafikę niż drugi, ale ogólnie ich przełożenie na wydajność jest przeciętne (woda) – jedynie rozbudowana roślinność w niektórych tytułach potrafi nieco mocniej obciążyć nasze pecety.

Jakość terenu - wysoka

Warto było kupić GeForce RTX? Gry z najlepszym ray tracingiem
Warto było kupić GeForce RTX? Gry z najlepszym ray tracingiem

Od pojawienia się na rynku kart GeForce RTX 2080, nie zaznaliśmy zbyt wielu gier obsługujących ray tracing. Premiera RTX 3080 i obsługa tej technologii w PS5 i Xbox Series X daje jednak nadzieje na przyszłość.