Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 20 października 2014, 15:14

autor: Damian Pawlikowski

Electronic Arts. Nie tylko Microsoft dał dużo za Minecrafta

Największe firmy w branży elektronicznej rozrywki są w stanie wydać naprawdę sporo pieniędzy na zakup mniejszych podmiotów, które następnie pomagają im w walce z konkurencją. Minecraft jest tego najlepszym przykładem.

Electronic Arts

Koszyk: PopCap, Maxis, Westwood, BioWare

Electronic Arts nie jest łatwo: korporacja od lat cieszy się złą sławą wśród konsumentów, zdobywając m.in. dwa lata z rzędu miano najgorszej firmy w USA (w tym roku szczęśliwie ustąpił miejsca na antypodium spółce Time Warner Cable). O słuszności wylewania wiader goryczy i krytyki na EA można by pisać całe debaty, jednak nie o tym traktuje nasz dzisiejszy artykuł. Chcemy bowiem przedstawić Wam najistotniejsze firmy nabyte przez gamingowe korporacje, a w głębokim koszyku Elektroników znalazły się m.in. Westwood Studios (122 miliony w 1998 roku, dziś byłoby to 178 mln), Maxis (w 1997 roku 125 milionów, dziś 185 mln), BioWare/Pandemic (775 milionów) oraz PopCap Games (750 melonów w 2011, dzisiejszy równoważnik to 793 mln). Jakkolwiek gruba kasiora by to nie była, wciąż nie umywa się do 2,5 miliarda za Mojang i Minecrafta... teraz chyba wreszcie rozumiecie, czym się tak wszyscy branżowcy ekscytują. Tak czy siak, warto przyjrzeć się zakupionym przez ten koncern studiom i wzrokowo obliczyć ich wskaźnik powodzenia po oddaniu się w ręce korpokultury. Maxis zaczynał od SimCity, próbując później swoich sił przy tworzeniu SimAnt, SimFarm, SimEarth, SimLife czy SimTower. Dopiero po wessaniu w świat Elektroników udało mu się w pełni rozwinąć ideę SimCity, a także wyprodukować dwie kolejne marki, The Sims oraz Spore. Nieistniejące już Westwood Studios w latach 19952003 zajmowało się cyklem Command & Conquer, a PopCap Games po dziś dzień zajmuje się dewelopmentem tytułów pokroju Peggle, Bejewled bądź Plants vs. Zombies, z których ta ostatnia produkcja doczekała się ostatnio swojej własnej sieciowej strzelanki w 3D. Na koniec pozostał prawdziwy rodzynek wśród zespołów deweloperskich, a mianowicie BioWare, które przeszło na "elektroniczną" stronę mocy w 2008 roku, i od tamtego czasu spłodziło dwie odsłony space-opery Mass Effect, wzięty cykl RPG Dragon Age, czy grę MMO bazującą na poprzednich gwiezdno-wojennych dokonaniach studia, Star Wars: The Old Republic.

W konsolowym wyścigu zbrojeń to Microsoft jest na razie górą
W konsolowym wyścigu zbrojeń to Microsoft jest na razie górą

Najważniejszym wydarzeniem mijającego tygodnia była zapowiedź przejęcia firmy ZeniMax Media przez Microsoft. Tym jednym ruchem gigant z Redmond zademonstrował swoją siłę i pokazał, że nie będzie biernie przyglądać się poczynaniom Sony.

„Zieloni” szastają zielonymi. Zakup Bethesdy to genialny ruch Microsoftu
„Zieloni” szastają zielonymi. Zakup Bethesdy to genialny ruch Microsoftu

Nowy Fallout ominie PS5? Wczoraj bez żadnej zapowiedzi Microsoft ogłosił zakup ZeniMax Media, właściciela m.in. Bethesdy. Ten gigantyczny zakup może poważnie zmienić układ sił w branży gier.

Dlaczego Minecraft odcina się od Notcha – ojca kultowej gry?
Dlaczego Minecraft odcina się od Notcha – ojca kultowej gry?

Wygląda na to, że Microsoft nie chce mieć nic do czynienia z kontrowersyjnym ojcem Minecrafta. Czy rzeczywiście powodem jest kilka niepoprawnych politycznie tweetów?