Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Publicystyka

Publicystyka 6 kwietnia 2014, 14:50

autor: Łukasz Malik

Two Worlds III czy nowy Earth? Sprawdzamy jak się ma legendarne polskie studio Reality Pump

Reality Pump to jedno z najstarszych studiów deweloperskich w Polsce, a ubiegły rok z wielu powodów był dla firmy dość trudny. O tym jak udało się wyjść z problemów i jakie są plany krakowian rozmawiamy Tadeuszem Zuberem – nowym prezesem studia.

Reality Pump (znane wcześniej jako TopWare Programy) istnieje od 1995 roku. Wydana w 1997 strategia czasu rzeczywistego Earth 2140 była początkiem wieloletniej kariery studia, która może nie przebiegała w świetle reflektorów branżowej prasy, ale serie jak wspominany Earth oraz Two Worlds zyskały na tyle duże grono fanów, że relatywnie mały deweloper ma ciągle pełne ręce roboty i masę pomysłów zarówno na nowe projekty jak i kontynuacje swoich flagowych produkcji.

WYBRANE PROJEKTY:
  • Earth 2140 (1997)
  • Earth 2150: Escape From the Blue Planet (1999)
  • Earth 2150: The Moon Project (2000)
  • World War III: Black Gold (2001)
  • Earth 2150: Lost Souls (2002)
  • Polanie II (2003)
  • Earth 2160 (2005)
  • Two Worlds (2007)
  • Two Worlds II (2010)
  • Two Worlds II: Pirates of the Flying Fortress (2011)
  • Iron Sky: Invasion (2012)
  • Raven's Cry (2014)
  • Earth 2170 (?), Sacrilegium (?), Two Wolrds III (?)

Mimo to, 2013 roku firma na pewno nie będzie wspominać dobrze. Krakowski oddział CD Projekt RED w dużej części składa się właśnie z pracowników RP, którzy masowo przeszli do nowego pracodawcy. Z firmą pożegnał się Mirosław Dymek, legenda polskiej branży (twórca serii Polanie, do ubiegłego roku nieprzerwanie związany z Reality Pump). Jakby tego było mało, od niemieckiego TopWare Interactive (właściciele studia) krakowanie otrzymali zlecenie dokończenia projektu Raven's Cry, który poprzedni deweloper zostawił w takim stanie, że grę w zasadzie stworzono w naszym kraju od podstaw.

Na szczęście te niesprzyjające okoliczności nie sprawiły, że Reality Pump znajduje się w tarapatach. Wręcz przeciwnie, pod wodzą nowego prezesa – Tadeusza Zubera, studio zdaje się stawać na nogi. Z dużym prawdopodobieństwem doczekamy się premier takich gier jak Earth 2170 oraz Two Worlds III.

Tadeusz Zuber związany z firmą od ponad 18 lat, w 2013 roku objął fotel prezesa Reality Pump po Mirosławie Dymku. - 2014-04-06
Tadeusz Zuber związany z firmą od ponad 18 lat, w 2013 roku objął fotel prezesa Reality Pump po Mirosławie Dymku.

Łukasz Malik: Ubiegły rok był dość trudny dla Reality Pump. Odszedł Mirek Dymek, który był związany z firmą od jej początku, cześć załogi przeszła do krakowskiego oddziału CD Projekt RED. Jak to się odbiło na kondycji firmy?

Tadeusz Zuber: To nam sprawiło trochę kłopotów. Nie ukrywam że CD Projekt zrobił niefajną robotę, ale chłopakom którzy przeszli do RED-ów życzę najlepiej. Nie pozostajemy z nimi w konflikcie – to ich droga, trudno nam kogoś przykuć do stołu. Gdy dodamy do tego odejście Mirka to powstała dziura.

Na szczęście mamy pewne procedury, pewien sposób działania wypracowany przez lata. Ponieważ mieliśmy nieźle zorganizowany dział produkcji, a zadania były podzielone na poszczególne grupy i liderów więc stosunkowo bezboleśnie przeszliśmy przez cały proces. Teraz wróciliśmy do naszego standardowego poziomu trzydziestu osób, trochę trwało zanim ludzie wdrożyli się w nasz system i narzędzia.

Oczywiście sporo się zmieniło, bo główną osobą prowadzącą był Mirek i cała reorganizacja trochę nas kopnęła. On był osobą, która zawsze szła na pierwszy ogień – rozmawiał z mediami oraz inwestorami jako prezes. Teraz to spadło na mnie. W przeciwieństwie do niego nie wgłębiam się tak w design, nie jestem też programistą, jest mi trudniej. Natomiast moje doświadczenie – a zaczynałem w 1996 roku od projektów poziomów, przez wszystkie lata tworzyłem dokumentacje naszych gier – uprawnia mnie do tego by mieszać się w projekt. Stosuję jednak inne metody.

Mirek nadzorował proces i do niego należało ostatnie słowo. Ja mam taką samą władzę, ale staram się mimo wszystko dać ludziom większą swobodę, widać, że to przynosi efekty. Zespół bardziej się otwiera, zaczyna mieć pomysły i dawać coś od siebie zamiast wykonywać czynności, które im są zlecone. To jest dobre rozwiązanie. Myślę, że teraz ludzie mają większe poczucie wspólnoty nie tylko z grupą ale i z grą, którą robimy.

Staramy się by pracownicy otwarcie komunikowali swoje pomysły, bo chłopaki mają niesamowite rzeczy w głowie i jest to budujące. Staramy się utrzymać starą atmosferę w firmie – niby jesteśmy korporacją, ale wszyscy jesteśmy na ty i nie ma tematów tabu. Nie ma problemów komunikacyjnych, przez lata wypracowaliśmy dość rodziną atmosferę, myślę że to się sprawdza.

Firma funkcjonuje pod nazwą Reality Pump od 2001 roku, wcześniej znana była jako TopWare Programy. - 2014-04-06
Firma funkcjonuje pod nazwą Reality Pump od 2001 roku, wcześniej znana była jako TopWare Programy.

Ciężko w Krakowie znaleźć deweloperów?

Dobrych? Nie jest to proste. Jest wielu młodych ludzi, którzy chcą i widać w nich zapał. Natomiast osób z doświadczeniem jest mało, a my nie mamy w tej chwili czasu na naukę. Czasem pojawia się ktoś na stażu, ale generalnie mamy jakąś bazę ludzi, którzy z nami współpracowali lub byli na praktykach oraz coś sobą reprezentują. Jeżeli są potrzeby to się do nich zgłaszamy. Natomiast osób z doświadczeniem nie jest dużo, ale to się poprawia, bo mamy coraz więcej firm w Krakowie. To jest dość specyficzna branża, wymagania i predyspozycje są również nietypowe.

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
06.04.2014 16:13
zanonimizowany579358
105
Senator

Od kilku lat z Reality Pump zaczęło dziać się coś dziwnego i czuć było, że studio nieco się pogubiło po premierze Two Worlds II. Zaczęli tworzyć kilka gier naraz: dodatek do TW II, Iron Sky oraz Sacrilegium (które chyba przepadło). Do tego doszło odejście Mirosława Dymka oraz założenie siedziby CDP Red w Krakowie... Wcale się nie dziwię temu, że część chłopaków tam odeszła, bo mają szansę pracować nad znacznie większymi grami.
Mam nadzieję, że Reality Pump wyjdą z tego całego zamieszania jeszcze silniejsi i będą tworzyć jeszcze lepsze oraz bardziej dopracowane gry. Samo studio też jest bardzo tajemnicze i niewiele wywiadów można przeczytać, praktycznie nie robią dev diary. Reality Pump przypomina mi trochę Piranha Bytes gdzie wielkość zespołu oraz budżet są podobne. No, no, nawet o tym nie wiedziałem, że Reality Pump dysponuje własnym studiem mo-cap.
Wywiad ciekawy, co nieco wyjaśnia i daje nadzieję, że ujrzymy Two Worlds III.

06.04.2014 16:30
👍
odpowiedz
szyszka_PC
58
Generał

Ja z kolei chętnie bym zagrał w kolejne Earth. Seria Two Worlds to nie moja bajka.

07.04.2014 14:16
odpowiedz
pisz
108
nihilista

"Ja myślę, że RTS-y w tej formie jaką znamy już nie wrócą, bo nie ma już tego odbiorcy, w tej chwili gracz nie ma czasu. Jest mało ludzi którzy chcą bawić się staroszkolnymi RTS-ami. Więc klasyczna formuła się już się nie przyjmie, musiałaby być troszeczkę inna."

Sukces trzech części SC2 jakoś nie potwierdza tego - ja wiem, że marki StarCrafta i Earth nie można porównać, ale wielu ludzie bardzo chętnie dalej gra w normalne, staroszkolne RTSy i dla nich jest miejsce na rynku. Tylko trzeba to robić z głową, a nie jak EA z C&C...

07.04.2014 14:20
odpowiedz
meelosh
57
Schattenjäger

Nie rozumiem tego argumentu z brakiem czasu. Na MMO gracze mają czas, a na RTS nie?

Trylogia Earth była bardzo fajna (szczególnie 2160), ale po tym co gościu powiedział w wywiadzie może lepiej niech seria spoczywa w spokoju, bo jeszcze zrobią z tego jakiś tower defense czy grę przeglądarkową...

07.04.2014 16:33
👍
odpowiedz
zanonimizowany976654
3
Chorąży

Na Raven's Cry czekam od pierwszych zapowiedzi, a kiedy się dowiedziałem, że projekt wpadł w ręce chłopaków z Reality Pump, to czekam jeszcze bardziej. Mam nadzieję, że uda im się stworzyć dobrą piracką grę w opozycji do Black Flag, a ich kolejną grą będzie mimo wszystko Two Worlds III :) Chociaż Sacrilegium też się ciekawie zapowiada.

07.04.2014 20:48
odpowiedz
Yaboll
105
Generał

Mam nadzieje że już nie będzie takich numerów w ich wykonaniu jak przy Two worlds II że najpierw zapowiedzieli pełną Polską wersje a później się z tego wycofali. Dobrze by było gdyby nie robili takich zapowiedzi jeśli nie są pewni czy będą je mieli zamiar spełnić.

07.04.2014 20:53
odpowiedz
Yaboll
105
Generał

meelosh > W MMO gra jednak więcej ludzi niż w RTS-y. Po za tym RTS-y nigdy się nie ciszyły jakąś więlką popularnością w porównaniu do innych gatunków gier, no może po za Starcraftem. Jeśli nie wiadomo o co chodzi to sam dobrze wiesz o co chodzi.

07.04.2014 23:18
odpowiedz
J89
1
Junior

Dla wszystkich fanów Earth jest mod o nazwie NEP na moddb który bazuje na częściach 2140 i 2150

07.04.2014 23:34
odpowiedz
regnar3712
22
Legionista

Zaczynalem w RP i z reka na sercu moge polecic ta firme. NIESAMOWICIE ludzie i do pracy i do piwa :) Rodzinna atmosfera to w 100% prawda. Pozdrowy dla calej ekipy śle Przemo!

18.04.2014 22:05
odpowiedz
Kerither
3
Junior

Nie wiem jak wam ale mnie właśnie bardzo brakuje startej szkoły RTS + jakieś nowinki i troche rpgowych elementow. Nie każdy chce grać w Starcrafta jak dla mnie Earth miało świetny klimat i na pewno kupiłbym kolejną część.

15.04.2015 12:29
odpowiedz
ArtekXDPL
18
Legionista

Czekam z niecierpliwością na kolejną odsłonę serii Earth!
Tylko pytanie ile jeszcze poczekam, pewnie jeszcze z dekadę!

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze